InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Gedumpt, overleven na een relatie

Gedumpt, overleven na een relatie

Gedumpt, overleven na een relatie Een relatie beëindigen is nooit leuk. Je gaat iemand verdriet doen waar je in sommige gevallen nog veel om geeft en in de meeste gevallen iemand die je zeker geen verdriet wilt doen. Schuld, natuurlijk voel je je vreselijk schuldig maar je schuldig voelen is nooit een goede reden om een relatie in stand te houden. ‘Gedumpt worden’, het klinkt al niet al te vriendelijk maar je overleeft het, hoe zwart het soms ook lijkt.

Inhoud

De klassiekers: de relatie loopt ten einde

Je hebt een relatie om je leven leuker te maken, omdat samen dingen beleven boeiender is dan iets alleen doen. Maar soms voel je dat er iets mist, dat het alleen leuker is of misschien wel met iemand anders? Ook binnen een relatie gaat het niet altijd even soepel maar er moet een balans zijn tussen het goed met elkaar hebben en tijden waarin het minder goed gaat. Die balans, die goede én slechte tijden, is soms weg. Heb je iets gemerkt? Nee? Enkele klassieke signalen:
  • Verveling: die grote gemene verveling en ook de moeilijkste om te ontdekken. Is het nu je eigen leven dat te weinig spanning oplevert of is het je relatie? Wanneer iemand zich depressief voelt hoeft dit niet noodzakelijk te betekenen dat er iets mist aan de relatie. In veel gevallen zou juist een goede relatie een basis kunnen zijn voor een meer gelukkiger leven en zeker een leven waaruit je alles kunt halen dat erin zit. Het kost tijd om uit te zoeken of de verveling en depressie uit de relatie voortvloeit of uit het eigen leven.
  • Affaires: zijn wel heel duidelijke signalen. En soms (heel soms) dé manier om iemand duidelijk te maken dat je het niet meer ziet zitten. Zijn het nu van die vreselijk ongevoelige, wrede partners die dit gebruiken om een relatie te beëindigen? Vaker zegt het meer over je relatie.
  • Niets is meer goed: de manier hoe je loopt, de koffie inschenkt, je haar kamt, je neus snuit, auto rijdt, de deur opent, lacht, de paraplu opent, de tv aanzet, naar de winkel gaat, wanneer echt niets meer goed is, dan heb je een relatieprobleem.
  • Voel geen binding meer: de emotionele verbondenheid is verdwenen, wilde je eerst nog je diepste zielenroerselen aan je partner kwijt nu gaat het alleen nog over de prijsverlaging van de hamburgers bij de supermarkt. De gesprekken worden oppervlakkig en één van beide partners wil dat zo houden.
  • Er is altijd wat anders: in een goede relatie wil je tijd samen doorbrengen en wanneer je partner daarvoor geen tijd meer wil vrijmaken is het een teken aan de wand.
  • Vechten: wanneer een relatie oorlogsgebied wordt en om alles ruzie gemaakt moet worden. Ruzie komt voor in veel (goede) relaties en worden soms zelfs als gezond gezien. Maar een ruzie moet wel iets oplossen, een conflict beëindigen. In een goede, gezonde relatie levert een ruzie (of meerdere) iets op, in een relatie die minder goed functioneert, blijft het conflict bestaan.
  • Sex: lijkt meer op corvee of een triatlon voor gevorderden. Je partner wil in ieder geval geen emotionele binding meer of tijd voor je vrijmaken.

Het einde van een relatie komt nooit ‘zomaar’, meestal heb je wel enkele signalen opgemerkt maar hard blijft het altijd. Zeker wanneer jij diegene bent die wel verder wil met de relatie.

Waar, wanneer en hoe?

Wanneer je eenmaal hebt besloten dat je uit een relatie wilt stappen is de volgende stap, dit ook echt doen. Moeilijk, je gaat iemand verdriet doen waarom je vaak nog veel geeft en je schuldig voelen hoort er bij. Er zijn genoeg mensen die juist om die reden (te lang) een relatie in stand houden maar een schuldig gevoel is geen basis voor een gezonde relatie.

Je maakt persoonlijk een einde aan een relatie. Er zijn genoeg slappelingen op deze aardbol die een telefoontje, mailtje, vriend(in) sturen voldoende vinden, maar dat is het niet. Wat kun je wel doen:

  • Je beëindigt geen relatie op een cruciaal moment, dus niet vlak voor een verjaardag (van de kinderen), vakantie, kerst of een belangrijke promotie. Dit heeft niets met je relatie te maken maar meer met fatsoensnormen, soms is iets gewoon ‘not done’ en dit is er één van.
  • Vaak is het beter om een plek te zoeken die vrij onpersoonlijk is, een park, een bos of een plein. In ieder geval lijkt het vaak makkelijker wanneer het ‘buiten’ is. Wanneer je een scene vreest zoek je een vrij drukke locatie, een stadspark bijvoorbeeld. Het prettige aan ‘buiten’ is dat iemand weg kan lopen. Zoek zeker een plek waar geen vrienden of bekenden rondlopen. Niets is erger dan gedumpt worden waar bekenden bij zijn. Betekent dus gelijk ook dat een café of restaurant geen goede plek is. En thuis? Wanneer je samenwoont, is daar weinig mis mee maar geef iemand wel de mogelijkheid om even weg te lopen.

Het einde van een relatie overleven

  • Het is oké om te huilen. Verzamel wat vriend(inn)en om je heen en huil even flink het verdriet eruit, het helpt. Verdriet hebben om een verbroken relatie is niet meer dan menselijk en dan huil je. Zoek enkele meelevende mensen om je heen en gooi alle emotie eruit.
  • ‘Als ik maar’ valkuil. Wanneer je weet dat je er alles aan hebt gedaan om je partner gelukkig te maken, wanneer je voldoende energie in je relatie hebt gestoken en het werkt niet tussen jullie twee dan heeft het weinig zin om aan alle andere scenario’s te denken. Je hebt je best gedaan, meer kun je niet doen.
  • Muziek helpt in die eerste dagen. Zoek teksten die aansluiten bij je verdriet en die je het gevoel geven dat er tenminste iemand is te begrijpt waar je doorheen gaat. Overigens ‘zwelgen’ is iets anders!
  • Begin een dagboek. Vaak kun je makkelijker je gevoelens opschrijven dan ze uitspreken en een dagboek kan een goede manier zijn om aan verwerking te beginnen.
  • De grote opruiming begint vandaag. Probeer niet vast te houden aan alle ‘dingetjes’ die je in de loop van je relatie hebt verzameld. Brochures voor vakanties, boodschappenlijstjes, kleine briefjes, knuffels, sieraden, ruim ze op of gooi ze weg.
  • Waarschijnlijk ben je razend, woedend en misschien heb je zelfs het gevoel dat je je ex haat. Wel heel natuurlijk maar ook een beetje zonde van je tijd. Probeer het los te laten en wanneer jullie ook nog samen kinderen hebben, laat je woede los, je bereikt er absoluut niets mee.
  • ‘Er zwemmen meer vissen in de zee’ , ‘op ieder potje past..’ en ‘geen hand vol maar een land vol’, iedereen kent wel enkele van die zinnen en je zult ze zeker aan moeten horen die eerste tijd. Maar ze zijn ook waar! Er lopen nog heel veel leuke mannen/vrouwen rond.
  • Zoek geen contact! Ook al ben je uit elkaar gegaan met de intentie ‘om vrienden te blijven’, blijf de eerste weken bij elkaar uit de buurt. Je ex kan je niet helpen met dit verdriet en je moet hiervoor anderen zoeken.
  • Steek je energie in iets nieuws. Begin eindelijk aan die cursus, ga achter die promotie aan, geef je op bij een sportschool of ga op vakantie met de kinderen.
  • Hier moet je doorheen, het is net zoals met die zure appel. Een verbroken relatie is niet leuk maar je komt er overheen. Er komt een moment waarop je weer gelukkig bent en misschien zelfs durft te denken aan een nieuwe relatie.

Lees verder

© 2009 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Redenen om een relatie te beëindigenRedenen om een relatie te beëindigenSoms heb je het gevoel dat je vast zit in een relatie en twijfel je of de relatie het nog wel waard is. Elke relatie ken…
Gedumpt worden in de relatie: Wat zijn de signalen?Gedumpt worden in de relatie: Wat zijn de signalen?Je bent verliefd en alles gaat perfect. Je hebt niets in de gaten, omdat er ook niets is om in de gaten te houden. Ineen…
De meest voorkomende redenen voor een echtscheidingDe meest voorkomende redenen voor een echtscheidingEen huwelijk beginnen we allemaal met de gedachte dat dit voor het leven is. Wanneer we de cijfers bekijken is dit geen…
Relatie is te slecht om er mee door te gaanRelatie is te slecht om er mee door te gaanWat doet het gevoelsmatig met je als je beseft dat je relatie of huwelijk te slecht is om er mee door te gaan? Welke emo…
Hoe maak je een einde aan een relatieHoe maak je een einde aan een relatieWanneer je besluit om een relatie te beëindigen, dan kan wat volgt een moeilijke, soms martelende reeks van gebeurteniss…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Flachovatereza, Pixabay
  • http://www.lovelandia.com
  • http://www.depression-guide.com/marriage/breaking-up.htm
  • http://thebreakupsurvivor.com/signsofabreakup.php

Reageer op het artikel "Gedumpt, overleven na een relatie"

Reacties

Lina, 03-11-2013 00:52 #5
Ik ben vrijdag avond gedumpt na een relatie van 2 jaar, omdat we cultuur verschillen hebben andere geloven en, tja ik hield blijkbaar meer van hem dan hij van mij. Ik bouwde mijn hele toekomst op hem, en nouja ik baseerde mijn gelukkigheid op hem heeel slecht dat weet maar. ik wou dat hij me niet zoiets had aan gedaan… want hij houd nogwel van me en ik van hem maar mijn ouders verbieden het vanwege het cultuur verschil. hij doet super koud tegen me ik snap er niks van.

Danny, 21-01-2013 12:15 #4
Ik ben 4 jaar gescheiden, en nog ben ik niet over mijn ex heen, ze zit iedere seconde in mijn hoofd, en ben ik doodsbang voor het moment dat ze zegt ik heb iemand gevonden. We zien en horen mekaar nog regelmatig, omdat we 3 kinderen hebben. Ze woont ook nog in ons huis, een regeling die we gemaakt hebben voor de kinderen. Dit heeft wel als gevolg dat ik financieel aan grond zit, aangezien ik alimentatie betaal en helft van de woning en de leningen die we hadden op mij verhaald zijn, dus ben genoodzaakt om terug bij mijn ouders te gaan wonen, we waren 15 jaar getrouwd, en toch kan ze niets misvragen. Ik sta altijd ervoor klaar, iedereen zegt dat ik stom ben maar toch doe ik het. Ik ben een relatie aangegaan in de hoop da ik mijn ex dan kon vergeten, maar niet dus, heeft er iemand raad?We waren mekaars eerste liefde en waren al samen van ons 16 jaar.

Tim, 14-05-2011 10:53 #3
Ik ben gister op vrijdag de 13de gedumpt na 3.5 maand aan gezelligheid en liefde,
vorige week was alles nog goed, begin van de week is ze beetje afwezig in gesprekken,
eind van de week reageert ze niet meer op iets sms of mail, ze zegt ik kom langs, dus ik denk pff gelukkig, ze komt aan en ze maakt het uit (zonder enige moeite of gevoel, nee gewoon hard in me gezicht), en mijn hart breekt, ik moet de volgende dag horen van anderen dat ze totaal niets meer voor me voelt (binnen een week?!) en dat ze die avond erg blij was te zeggen da ze uit ging die avond (wat in houd da ze hoogstwaarschijnlijk gelijk weer iemand aan de haal slaat) als ze dat nog niet heeft dan.ik ben nu meer boos dan verdrietig… om de manier en reden… (reden: ik had minder gevoel dan in de eerste weken) <- duh das normaal… nog iemand tips: om over dit heen te komen, ik ben ten einde raad…

Laura, 30-07-2010 15:21 #2
Ik ben Maandag gedumpt door mijn vriend.
We waren 1 jaar samen, en een paar dagen.
Het was de beste tijd van me leven. Hij is 3,5 weken op vakantie en ik was die Zondag ervoor nog een dagje heen geweest!
De volgende dag maakte hij het uit via een sms. Het was totaal onverwacht, want het was die dag ervoor heel gezellig!
Hij komt de 10de terug en dan zouden we gaan praten met elkaar!
Ik kijk er naar uit, en ik hoop dat alles toch nog goed gaat komen.
Want ik mis hem zo erg echt waar! Ik loop nu al de hele week te huilen. En het ergste is, ik ga maandag zelf ook nog op vakantie! Dat word de ergste vakantie van me hele leven.
Ik moet er een leuke tijd van maken. Misschien wel beter kan ik hem ff vergeten, maar dat is wel heel moeilijk.

Heeft er iemand misschien nog wat tips voor als we gaan praten?
Alvast bedankt!

Gr. Laura Reactie infoteur, 30-07-2010
Voorop staat natuurlijk dat je na een relatie van een jaar niet een sms stuurt!
De beste tip is misschien wel om eerst te luisteren. Je hebt geen idee wat het probleem is niet? Daar kun je je amper op voorbereiden. Alle dingen die jij nu bedenkt omdat je verdrietig bent zijn misschien heel anders. Ga nu niet piekeren hoe jij zou moeten veranderen of wat jij zou moeten doen om je relatie te redden. Wacht het eerst af, hij moet je iets uitleggen en eerlijk gezegd, dat verdien je toch ook wel.
Die vakantie is echt niet zo'n slecht idee hoor! Probeer even alles van je af te zetten en er toch een fijne tijd van te maken.

Natasha, 29-07-2010 06:19 #1
Ben ook gedumpt door mijn exman.
Nadat ik heb uit Suriname heb doen overgekomen.En hij vervolgens zijn Nederlandse nationaliteit verkreeg.
Heeft hij kort daarna de echtscheidingsprocedure opgestart.Zei direct hier heb ik op gewacht, wij kunnen scheiden.
Vervolgens ging hij samen wonen met een andere vrouw.
Als ik heb op aanspreek dat ik wel 4 jaar de moeite heb gedaan, om hem doen overkomen.Zegt hij dat ik die vier jaar tijd van bloed, zweet en tranen in mijn reet mag stoppen.

Tijdens de echtscheidingsprocedure raakte ik zwanger van hem.En heeft hij mij gesmeekt om tot abortus over te gaan.Dat heb ik natuurlijk niet gedaan.
Hij heeft een ontkennings vaderschap procedure opgestart.Hij is opgeroepen om zijn verhaal te doen bij de curator.Om de toenmalige situatie toe te lichten.Maar is bij een oproep van 3 keer nooit verschenen.

Zijn nieuwe relatie weet niet dat wij twee kinderen hebben.

Groetjes,
Natasha

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Liefde
Reacties: 5
Schrijf mee!