InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Redenen om een relatie te beëindigen

Redenen om een relatie te beëindigen

Redenen om een relatie te beëindigen Soms heb je het gevoel dat je vast zit in een relatie en twijfel je of de relatie het nog wel waard is. Elke relatie kent moeilijke periodes en zeker niet elke hobbel in de weg is een reden om de relatie te beëindigen. Toch zijn er zeker wel tekenen die je eigenlijk horen te vertellen dat de relatie niet goed genoeg meer werkt. Wat zijn nou echt redenen om een relatie te beëindigen? Soms weet je echt niet meer wat je met een relatie aan moet. Lees de onderstaande problemen eens en bedenk of deze bij jou en jouw partner van toepassing zijn. Als dat zo is, is het misschien tijd om de relatie te beëindigen, of eens goed te praten in ieder geval.

Pijn

Als jouw partner je op wat voor manier dan ook pijn doet, fysiek of mentaal, is het tijd om de relatie te beëindigen. Dit slaat uiteraard wel op serieuze pijn. Als jouw partner je per ongeluk gekwetst heeft door een verkeerde opmerking, betekend dit nog niet dat de relatie ten dode opgeschreven is. Het gaat ofwel om opzettelijke pijn of herhaaldelijke pijn. Als je niet zeker weet of wat er gaande is tussen jou en je partner als mishandeling telt, zoek hier dan zeker meer over op. Mensen hebben vaak niet door wat hun geliefde hen aandoet.

Meer verdriet dan vreugde

Zoals het leven zijn ups en downs kent, kennen ook relaties die. Een relatie zal niet altijd makkelijk zijn, maar zal ook zijn moeilijkheden meebrengen. Toch hoort een relatie je zeker meer vreugde dan verdriet moeten brengen. Als je jezelf vaker verdrietig aantreft, zit er iets niet goed. Als dit het geval is, is het duidelijk dat de relatie niet langer werkt. Een relatie hoort boven alles je leven je verreiken en niet moeilijker te maken.

Eenrichtingsverkeer

Een relatie is altijd tussen twee mensen en beide personen horen evenveel moeite in de relatie te steken. Als je merkt dat jij altijd overal mee moet komen, klopt er iets niet. Ben jij degene die altijd de dates plant, belt, een sms stuurt of contact zoekt op wat manier dan ook (geldt ook voor fysiek contact)? Dan is de relatie niet goed gebalanceerd. Er is een grote kans dat jouw partner al weg wilt uit de relatie en dit niet durft. Wat ook kan zijn is dat jouw partner je voor lief neemt. Beide dingen zijn niet goed en het is beter deze relatie te laten gaan en iemand te zoeken die wel moeite voor je wil doen.

Vreemdgaan

Als jouw partner is vreemdgegaan, is dit een heel erg pijnlijk moment. Sommige stellen proberen hierna nog door te gaan met hun relatie, maar vaak wil dit uiteindelijk toch niet lukken. Het wederzijdse vertrouwen waar een relatie op gebaseerd is, is nu namelijk verdwenen. Hoe pijnlijk dit ook is, het is vaak beter de relatie te beëindigen. Er zijn genoeg mensen die je wel trouw kunnen blijven. Als het andersom is, dus dat jij zelf bent vreemdgegaan, moet je de relatie haast nog sneller beëindigen. Als je echt onvoorwaardelijk van je partner houdt en de relatie wilt koesteren, had je dit niet gedaan. Pijnig jezelf of je partner niet langer en maak het uit.

Verlangen naar je ex

Als je nog steeds dagelijks aan je ex denkt en een verlangen naar hem voelt, ben je te snel weer aan een relatie begonnen. Heb je jezelf wel genoeg tijd gegeven om over je vorige liefde heen te komen? Vraag jezelf eens af of je huidige partner niet vooral een afleiding is geweest. Het is niet voor niets dat je nog steeds je ex zijn liefde mist. Het is niet eerlijk tegenover je huidige partner om nog steeds naar je vorige partner te verlangen. Op dit punt is het beter het uit te maken. Je kunt het nogmaals proberen met je ex, of nog even genieten van het leven als een single. Begin pas weer aan een nieuwe relatie als je zeker weet dat je over je ex heen bent.

Vrienden zijn tegen de relatie

Als meerdere vrienden je proberen te overtuigen dat je het uit moet maken, moet je dit uiteraard niet meteen doen. Toch is het belangrijk naar hen te luisteren en er met hen over te praten. Ze kunnen het uit jaloersheid doen, maar dan zouden het geen echt goede vrienden zijn. Meer waarschijnlijk is het dat ze dingen zien die jij niet wilt zien over jouw partner. Ze zeggen niet voor niks 'liefde maakt blind'. Neem je vrienden in ieder geval serieus.

Gevoel

Natuurlijk heb je geen specifieke redenen nodig om het uit te maken. Luister vooral ook naar je gevoel. Je kunt het ook uitmaken als je het gevoel hebt dat deze relatie het gewoon net niet is. Wees nooit bang om een relatie te beëindigen omdat je bang bent te kwetsen. Het is veel eerlijker om gewoon te stoppen
© 2012 - 2017 Sfinx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips bij een relatie verbreken/het uitmakenHet breken van relaties is net zo oud als het aangaan van relaties. Het zit in onze menselijke aard, wij blijven niet on…
Relatie is te slecht om er mee door te gaanRelatie is te slecht om er mee door te gaanWat doet het gevoelsmatig met je als je beseft dat je relatie of huwelijk te slecht is om er mee door te gaan? Welke emo…
Als je twijfelt over je date of verkeringAls je twijfelt over je date of verkeringSoms heb je enkele fijne dates met een leuke man of vrouw gehad. Misschien is er zelfs al sprake van verkering. Maar dan…
Wat te doen met liefdesverdriet?Wat te doen met liefdesverdriet?Het leiden aan liefdesverdriet is alles behalve leuk. Het voelt alsof je hart in stukken is gescheurd en het is bijna ve…

Reageer op het artikel "Redenen om een relatie te beëindigen"

Reacties

J., 26-06-2017 00:14 #3
Als 28-jarige heb ik sinds 3 maanden 'eindelijk' een relatie. Zij is mijn eerste. In het verleden wel 'kansen' gehad maar altijd weer trof ik de verkeerden die mij het hoofd op hol brachten en waarmee het vervolgens toch net niets werd.

3 maanden geleden voor haar gekozen omdat zij nadat we elkaar bij een wederzijdse kennis getroffen hadden, vrijwel direct iets voor me voelde en ze daar ook direct voor uit kwam. Bij mij was dit niet het geval maar omdat ik haar wel gewoon erg leuk vond en het idee had dat zij de eerste was die echt eerlijk tegen mij was, er toch wel voor gegaan.

Achteraf gezien, het gevoel mist gewoon nog steeds. We hebben veel lol samen, zien elkaar regelmatig, het is serieus, maar dat ene stukje (ook met fysiek contact) mis ik gewoon…

Ik wil haar zo graag kansen geven omdat ze gewoon erg leuk, makkelijk in de omgang en lief is. Ik heb nog geen rare fratsen gezien en ook mijn familie/vrienden accepteren haar volledig. Maar aan de andere kant voelt het niet goed dat zij 100% voor mij wil gaan en verliefd op mij is en al over de toekomst (kinderen etc.) spreekt terwijl ik het allemaal nog niet weet. Wil ik überhaupt kinderen of wil ik gewoon lekker vrij blijven omdat ik mij er net bij neergelegd had een leven lang happy single te zullen zijn?

Als ik ervoor kies het uit te maken ga ik iemand ontzettend pijn doen… En hoe langer ik wacht hoe erger dat zal worden. Maar deze twijfels, ik houd dit ook niet vol… HELP!

Pieter, 11-04-2016 11:20 #2
"Officieel" is de relatie al een half jaar geleden eenzijdig verbroken, echter is met grote regelmaat het verlangen om het terug te verkrijgen zo sterk, dat er 80% vd tijd een zeer sterke band is. Op cruciale onderdelen gaat het echter structureel mis.
We hebben geen relatie, bij een evenement treffen we elkaar wel, wanneer ik wegga zonder afscheid ontstaat er boosheid en frustratie. Het geeft haar t gevoel dat ze niet serieus genomen wordt. Daarentegen is het gevoel dat we niets meer hebben op dat moment zo duidelijk aanwezig, dat ik mij niet gezien voel.

Wanneer er naderhand over gesproken wordt, hoor ik dat dergelijke emoties niet "normaal" zijn.
Erg lastig allemaal… aan de ene kant het gevoel dat je zo dicht bijelkaar zit en er "gewoon" een goede communicatie nodig is om elkaar weer te begrijpen. En aan de andere kant heb je zoiets van "wil ik dit wel… het is soms net alsof we elkaar graag pijn doen door de emoties. Onlangs in een woordenwisseling dan ook aangegeven… " Als je er verder over wilt praten, dan hoor ik het wel, het initiatief leg ik bij jou neer."

Intussen moet ik voor mijzelf gaan bedenken, wat is het mij waard!… pffffff

Riri, 30-07-2012 22:04 #1
Hmm de 2e en de 3de klinken als mijn relatie. ik moet altijd naar hem toekomen, hij zegt/doet regelmatig dingen die mij pijn doen. geen mishandeling ofzo maar tijdens sex bijvoorbeeld zegt hij tot 2 maal toe de naam van zijn ex. die hem notabene stalkt. zijn hele familie heeft een hekel aan haar. en hij noemt mij bij haar naam in ons intieme moment. in het begin toen ik hem net leerde kennen, belde hij me elke dag. nu nooit meer en ik mag ook elke dag naar hem toekomen. juist vandaag heb ik besloten om niks van mij te laten horen. als ik twee dagen niks van hem hoor is het klaar.

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 26-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Reacties: 3
Schrijf mee!