InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > De meest voorkomende redenen voor een echtscheiding

De meest voorkomende redenen voor een echtscheiding

De meest voorkomende redenen voor een echtscheiding Een huwelijk beginnen we allemaal met de gedachte dat dit voor het leven is. Wanneer we de cijfers bekijken is dit geen erg reële gedachte. In Nederland eindigt één derde van alle huwelijken in een echtscheiding. Hier zijn vaak kinderen bij betrokken want één op de zes kinderen maakt een echtscheiding mee. Wat zijn de redenen voor echtparen om uit elkaar te gaan?

Aantal echtscheidingen stabiel

Sinds 1980 is het aantal scheidingen per jaar in Nederland min of meer stabiel gebleven. Dit nadat in de twintig jaar daarvoor het aantal echtscheiding schrikbarend toenam. In 1960 eindigde nog “slechts” 5672 huwelijken per jaar in een echtscheiding. Twintig jaar later waren dit 25.735 huwelijken, ruim twintig duizend meer. Scheiden gebeurt wel vaak, maar is nog steeds geen makkelijke stap. Een scheiding levert stress, verdriet en op langer termijn een verlies van inkomsten op.

Gemengde huwelijk

Gemengde huwelijken zijn het minst stabiel en dan vooral huwelijken tussen een Nederlandse vrouw en een man die in het buitenland geboren is. Van deze huwelijk eindigt de helft binnen de tien jaar in een echtscheiding. Ondanks alle goede voornemens vooraf.

Welke redenen voor een echtscheiding worden het meest genoemd?

  • 62 % van de gehuwden noemt als één van de redenen om de relatie te beëindigen dat ze niet meer goed met elkaar kunnen praten.
  • 56 % van de gehuwden noemt als één van de redenen om de relatie te beëindigen botsende karakters.
  • 36 % van de gehuwden noemt als één van de redenen om de relatie te beëindigen ontrouw.
  • 31 % van de gehuwden noemt als één van de redenen om de relatie te beëindigen onverenigbare toekomstplannen.
  • 27 % van de gehuwden noemt als één van de redenen om de relatie te seksuele problemen.
  • 20 % van de gehuwden noemt als één van de redenen om de relatie te beëindigen financiële problemen.
  • 13 % van de gehuwden noemt als één van de redenen om de relatie te beëindigen verslavingsproblemen.
  • 9 % van de gehuwden noemt als één van de redenen om de relatie te beëindigen onenigheid over het krijgen van kinderen.
Waarschijnlijk liggen de echte redenen iets anders en is ontrouw en verliefd op een ander vaker één van de redenen om ter scheiden dan wordt aangegeven.

In het geval van echtscheiding neemt meestal de vrouw het initiatief. Dit gebeurt in tachtig procent van de gevallen. September is de maand waarin de meeste scheidingen worden aangevraagd. Tijdens en direct na de gezamenlijke vakantie belanden veel minder stabiele huwelijken in een dip. September als belangrijkste scheidingsmaand wordt gevolgd door januari. Blijkbaar zijn de feestdagen (waarin men als gezin meer tijd samen doorbrengt) ook een reden om een einde aan de relatie te maken.

De meeste mensen in Nederland maken nog steeds deel uit van een gezin. Tot de gezinnen worden ook de één-ouder gezinnen gerekend. Van de twintig-plussers woont één op de vijf alleen. Van de huishoudens met kinderen is één op de vijf een één-ouder gezin. Per jaar worden in Nederland ongeveer 72.000 huwelijken gesloten. Dit aantal is al jaren stabiel. Na een echtscheiding woont het grootste deel van de mannen binnen de vier jaar weer samen. Vrouwen zijn dan meestal nog alleen. Wel heeft de man het emotioneel vaak het zwaarst in het eerste jaar na de scheiding en vluchten ze vaker in troostrelaties, die dan ook geen stand houden.

Echtscheiding en Facebook

Tegenwoordig is het topsport om als eerste de scheiding of de wens om te scheiden kenbaar te maken via Facebook. Facebook speelt wel vaker een rol in echtscheidingen. Het gebeurt steeds vaker dat echtparen scheiden doordat ze seksueel getinte chatsessies van hun partner met anderen op Facebook ontdekken. In Amerika is Facebook zelfs één van de belangrijkste bewijsbronnen geworden bij echtscheiding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De echtscheiding in BelgieHelaas beslissen heel wat getrouwde stellen om na verloop van tijd hun eigen weg in te slaan. Ze kiezen voor een echtsch…
Echtscheidingsverzoek: aanvragen van een echtscheidingEchtscheidingsverzoek: aanvragen van een echtscheidingHet aanvragen van een echtscheiding begint met het verzoek indienen daartoe bij de rechtbank. In Nederland zijn er jaarl…
Echtscheiding - "buiten rechtelijke procedure in Brazilie"Echtscheiding - "buiten rechtelijke procedure in Brazilie"Sinds 2007 is een nieuwe wet in Brazilië in werking getreden, namelijk wet 11.401/07 , waardoor echtscheiding of scheidi…
Het indienen en de gevolgen van een echtscheidingsverzoekEen huwelijk kan op verschillende manieren eindigen. Echtscheiding is één van de manieren om het huwelijk te beëindigen.…
Bronnen en referenties
  • Het centraal bureau van de statistiek
  • http://www.allesoverscheiding.nl/nieuwsberichten/facebook-speelt-steeds-vaker-rol-in-scheiding/

Reageer op het artikel "De meest voorkomende redenen voor een echtscheiding"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!