InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Hoe vind je de beste trouwringen en verlovingsringen?

Hoe vind je de beste trouwringen en verlovingsringen?

Hoe vind je de beste trouwringen en verlovingsringen? Het huwelijksaanzoek is een van de belangrijkste momenten in het leven van beide personen. De ring is daarbij van uiterst belang. Het symboliseert namelijk de band die je met de partner hebt. Daarom is het niet gewenst om een goedkoop, lelijk of onpersoonlijk model te dragen. Aan de andere kant is een ring een enorme investering en wil je er ook geen fortuin aan kwijtraken als je krap bij kas zit. Door de juiste opties te onderzoeken en een prijsvergelijkend onderzoek te doen kan je de juiste keuze maken voor de laagste prijs. Onderzoek hierbij de materialen, het model, het beschikbare budget, de verschillende edelstenen en de verkoopmogelijkheden.

Verschil tussen trouwringen en verlovingsringen

Sommige mensen weten niet wat het verschil is tussen een verlovingsring en een trouwring. Wanneer je iemand ten huwelijk vraagt dan bied je diegene een verlovingsring aan, deze is vaak heel opvallend en de verloofde draagt deze tot het huwelijk. Tijdens het huwelijk krijgen beide gelukkigen ook nog een trouwring. Dit is vaak een simpelere gouden of titanium band die soms ook aan de verlovingsring vast gesoldeerd wordt.

Budget

Een onofficiële traditionele regel is dat de man twee maandsalarissen aan de ring betaalt. Hier kan natuurlijk van afgeweken worden maar het is niet heel netjes om een zeer goedkope ring te kopen. Het staat immers symbool voor het huwelijk en als het goed is zullen beide personen de ring hun hele leven dragen. Ook is het daarbij dus logisch dat de prijs van de ring correspondeert met het geld wat je maandelijks verdient. Koop niet snel een ring boven je budget, vooral niet als er sprake is van schulden of andere geldproblemen. Het zou namelijk al helemaal gênant zijn als de ring weer verkocht zou moeten worden.

Materiaal

Het materiaal is heel belangrijk en persoonlijk. Zorg er dan ook voor dat je weet wat voor materialen de ander het mooist vindt of staat. Als de vrouw bijvoorbeeld alleen maar zilver draagt zou het een fout zijn om een gouden ring te kopen. Titanium is een wat duurdere maar ook duurzamere oplossing, vooral wanneer beide partners vaak handarbeid verrichten. Goud is een traditionele keuze. Let hierbij wel op het aantal karaat. Goud is namelijk bijna altijd vermengd met andere metalen omdat het anders te zacht zou zijn. Meestal kiezen verloofden voor een 18 of 24 karaat ring. Zilver is een veel goedkopere optie. Het probleem met zilver is echter dat het snel vergaat. Als het budget groot genoeg is zal titanium dan een betere optie zijn. Witgoud is ook een populaire optie. Dit is gemengd goud dat een soort witte tot zilverkleurige glans geeft. Witgoud wordt vaak geplateerd met Rhodium zodat het er meer glanzend uitziet. Dit laagje wordt echter wel met de jaren aangetast maar kan ook weer bijgehouden worden door een juwelier.

Model

Een van de grootste misvattingen is dat de ringen precies hetzelfde moeten zijn. Aangezien de ring staat voor een band kan het juist ook het individuele en het verschillende van beide verloofden symboliseren. Informeer subtiel bij de partner of vraag vrienden en familie wat de beste optie zou zijn. Ook is het mogelijk bij een juwelier advies te vragen door foto's van de partner en diens kledingstijl te laten zien. De regel is: hoe simpeler het model hoe veiliger maar ook hoe minder individueel en spannend de ring zal zijn. Probeer echter zo min mogelijk risico te nemen omdat verwacht wordt dat je partner de ring haar of zijn hele leven zal dragen. Wanneer het huwelijksaanzoek geen verrassing zal zijn kan je het ook samen overleggen om tot de beste keuze te komen.

Steen

Bij de verlovingsring is het gebruikelijk om een ring met edelsteen aan te schaffen. Indien mogelijk een diamant volgens traditionele gewoonten. Sommige zijn van mening dat een grotere edelsteen een groter fortuin en zo een grotere liefde symboliseert. Kijk hier echter mee uit: grotere edelstenen zijn niet altijd mooier en wel altijd duurder. Soms zit schoonheid ook in subtiliteit. Let er dan ook op of de toekomstige gehuwde bescheiden of juist trots is. De steen moet ook bij het karakter passen. Voor de mensen die krap bij kas zitten is het ook een optie om een nep diamant te kopen. Deze zien er vaak net als echt uit maar kosten vaak 10 keer minder dan een echte diamant. Ook is het zo dat hele kleine diamanten veel goedkoper zijn dan diamanten van een gemiddelde grootte. Overweeg dus ook om een of meerdere kleine diamanten op de ring in te laten zetten. Andere populaire edelstenen zijn de blauwe saffier, de rode robijn en de groene smaragd. Bij deze laatstgenoemde opties is het belangrijk dat de kleur ook past bij beide toekomstig gehuwden. Deze edelstenen hebben namelijk een veel prominentere kleur dan een diamant en zijn daardoor veel opvallender.

Grootte

De grootte van de ring is erg belangrijk. Weet zeker dat je de maat van de vinger van jou en je partner weet. Je kan dit doen door een ring van de partner mee te nemen en een juwelier te vragen deze op te meten. Veel ringen kunnen echter ook achteraf op maat gemaakt worden. Dit kan echter wel duur worden en de ring kan hierdoor ook beschadigd raken. Daarnaast is het ook een stuk romantischer als de ring direct past. Het is ook mogelijk om via verschillende tools op internet zelf de grootte van je hand te bepalen. Wat ook een optie is om tijdens het shoppen de partner allerlei soorten ringen te laten passen (geen huwelijksringen) om er zo achter te komen wat de juiste maat is of een familielid of vriend deze opdracht te geven. Wanneer je de ring zonder zekerheid van de maat koopt kan hij beter te groot dan te klein zijn. Het zou nogal gênant zijn wanneer de ring niet past tijdens het huwelijksaanzoek.

Verkoper

Zorg er altijd voor dat je een goed prijsvergelijkend onderzoek doet. Bind je nooit aan één verkoper aangezien er een grote markt voor huwelijks- en verlovingsringen is en daardoor veel variatie in prijzen. Probeer dan ook altijd te vragen om een korting: omdat het om grote prijzen gaat zijn de verkopers vaak bereid een korting te geven. Het voordeel van in een winkel het aanbod te bekijken is dat je de ringen direct aan kan raken en je persoonlijk advies krijgt. Ringen zijn in winkels echter vaak duurder dan online. Online is het aanbod groter maar is het moeilijker je in te beelden hoe de ring er uit ziet. Kijk met online aankopen dan ook altijd uit voor oplichting.

Afsluitend

Er zijn veel zaken waarmee rekening gehouden moet worden bij de aankoop van een verlovings- en trouwring. Het is echter zowel op emotioneel vlak een belangrijke keuze, de ring symboliseert immers de huwelijksband, als op financieel vlak een grote investering. Neem dan ook flink de tijd voor een onderzoek en maak geen overhaaste beslissingen, het is namelijk een zeer belangrijke keuze.
© 2014 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Betaalbare trouwringen onlineBetaalbare trouwringen onlineBetaalbare trouwringen, waar vind je die? Goedkope trouwringen kunnen evengoed waardevolle trouwringen zijn. De meeste t…
Het verschil tussen verlovingsringen en trouwringenHet verschil tussen verlovingsringen en trouwringenLeer hier alles over het verschil tussen een trouwring en een verlovingsring. Hier kun je vinden aan welke hand en vinge…
Een verlovingsring uitzoekenEen verlovingsring uitzoekenBen je van plan om je partner ten huwelijk te vragen? Een huwelijksaanzoek hoort traditiegetrouw gepaard te gaan met het…
Trouwringen, de symbolische betekenisTrouwringen, de symbolische betekenisEen huwelijk zonder trouwring is tegenwoordig vrijwel ondenkbaar. Slechts in weinige gevallen wordt een (kerkelijk) huwe…
Verlovingsring, toen en nuVerlovingsring, toen en nuHet moment waarop een man geknield om de hand van zijn geliefde vraagt, is voor veel vrouwen het moment van hun dromen.…
Bronnen en referenties
  • Afbeeldingen:
  • http://fc01.deviantart.net/fs70/f/2013/244/8/c/fb133j_tungsten_rings_3__35806_zoom_by_tungstenrepublic-d6koho4.jpg
  • http://fc09.deviantart.net/fs71/f/2013/192/d/1/gold_plating_the_lord_of_the_rings_6mm_8mm_tun_by_tungstenrepublic-d6d2s48.jpg
  • http://fc03.deviantart.net/fs71/f/2013/192/4/c/tungsten_rings__tr5216b_6_by_tungstenrepublic-d6d3mx1.jpg
  • http://fc02.deviantart.net/fs70/f/2013/226/5/b/amazing_rings_selection_for_men_by_tungstenrepublic-d6i6m0t.jpg
  • Overig:
  • http://www.wikihow.com/Choose-an-Engagement-Ring
  • http://www.glamour.com/weddings/blogs/save-the-date/2012/01/the-dos-and-donts-for-choosing
  • http://www.zankyou.nl/p/waar-let-je-op-bij-het-kiezen-van-de-trouwringen-7868
  • http://www.out.com/out-exclusives/wedding-guide/marry-style/2011/07/21/10-tips-finding-perfect-wedding-ring

Reageer op het artikel "Hoe vind je de beste trouwringen en verlovingsringen?"

Infoteur: Sveneras
Laatste update: 04-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!