InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Hoe een relatiebreuk verwerken

Hoe een relatiebreuk verwerken

Hoe een relatiebreuk verwerken Een relatie kan ten einde lopen. Iedereen maakt het wel eens mee of heeft het meegemaakt. Tijdens een relatiebreuk komen er verschillende gevoelens naar boven. Hoe je ermee omgaat kan een invloed hebben op de duur van het rouwproces en kan een invloed hebben op toekomstige relaties. Hieronder vind je het verloop van het rouwproces alsook enkele tips om de draad terug op te pakken. Wanneer een relatie is afgelopen onderga je een rouwproces. Je verliest niet alleen je liefdespartner, gezelschap, gedeelde herinneringen en een steunpilaar (dit kan zowel financieel als emotioneel zijn), maar ook je plannen voor de toekomst en jullie gemeenschappelijke dromen verdwijnen. Wanneer je wil herstellen van een relatiebreuk doorga je een aantal fasen. Er staat geen tijdslimiet op het verwerkingsproces en je kan niks overhaasten.

1. Depressie

Het is normaal dat je je na een relatiebreuk angstig voelt. Het onbekende kan je namelijk afschrikken. In deze periode word je ook geconfronteerd met de pijn en alle negatieve emoties zoals ontkenning en woede. Ook al weet je dat de relatie voorbij is, toch kan je het niet geloven. Je dagdroomt over hoe het terug goed komt en krijgt terug hoop. Je kan ook woedend zijn. Woedend op je ex over wat hij je heeft aangedaan. In deze fase wil je je ex misschien ook duidelijk maken wat hij je heeft aangedaan. Zorg ervoor dat dit gevoel van woede niet overslaat naar wraak.

Deze gevoelens van ontkenning en woede worden meestal gevolgd door een gevoel van depressie. Dit kan zich op verschillende manieren uiten. Je voelt je moe, je bent lusteloos, je bent emotioneel en kan elk ogenblik in huilen uitbarsten. Je lijdt aan slapeloosheid of slaapt juist voortdurend. Je voelt je hopeloos en gelooft dat je je altijd zo zult voelen. Je denkt dat je je nooit over de relatiebreuk zal kunnen zetten en dat er geen hoop is voor de toekomst. Je gevoelens delen met je vrienden kan je door deze periode helpen. Wanneer je echter merkt dat je in deze fase blijft hangen en er moeilijk bovenop geraakt, kan je misschien beter professionele hulp inschakelen.

Do: schrijf je gevoelens op en praat erover.
Donít: de situatie en je gevoelens negeren, want dit verlengt het rouwproces.

2. Aanvaarding

Een liefdesbreuk heeft een serieuze impact op je leven. De eerste weken of maanden zullen moeilijk zijn. Vlucht niet weg van je gevoelens. Je partner is weg en komt niet meer terug. Als je er nood aan hebt om te huilen, doe dit dan ook.
Om de relatiebreuk ten volle te aanvaarden moet je begrijpen wat er is gebeurd en jouw deel daarin zien. Leren van je fouten is de sleutel om deze in de toekomst niet terug te herhalen.

Do: probeer terug een routine op te bouwen.
Donít: troost zoeken in alcohol of eten.

3. Onafhankelijkheid

Beetje bij beetje beginnen de wonden te helen. Je denkt niet meer voortdurend aan je ex. Je verstaat waarom jullie uit elkaar zijn gegaan en begint aan je eigen toekomst te denken. Je staat terug stil bij je eigen verlangens en je wilt nieuwe dingen ontdekken.
Je leert om je terug open te stellen. In deze fase heb je de liefdesbreuk aanvaard. Je kijkt terug op de relatie en ziet de toenmalige problemen. Je houding ten opzichte van je ex verandert en je wenst hem/haar het beste toe. Je begint nu ook terug te daten.

Do: doe iets nieuws
Donít: wees niet verbaasd als je je soms nog down voelt.

Besef dat andere mensen dit ook al hebben meegemaakt en er weer bovenop zijn gekomen. Met genoeg tijd en afleiding merk je dat je terug kan genieten.

Enkele tips om weer te genieten

Na een liefdesbreuk ben je soms zo door elkaar geschud dat je het even niet meer ziet. Hieronder vind je enkele tips om de draad na je relatie terug op te pikken. Stap voor stap zal je merken dat het weer beter met je gaat.
  • Wees positief.
  • Kom weer buiten. Ga fietsen, ga shoppen, ga naar de markt, ga een ijsje eten. Alles die ervoor zorgt dat je buiten komt.
  • Doe aan sport. Misschien ontmoet je wel nieuwe mensen op de sportschool of voel je je gewoon weer beter in je vel en dat zal je ook uitstralen.
  • Schrijf je in op een datingsite. Al is het om je zelfvertrouwen terug een boost te geven. Wie weet vind je wel de man of vrouw van je dromen op het world wide web.
  • Vragen mensen je mee om iets te doen, zeg gewoon ja. Misschien valt het wel beter mee dan verwacht!
  • Nodig zelf mensen uit om iets te doen. De kans is groot dat ze ja zeggen of een alternatief voorstellen.
  • Engageer je als vrijwilliger. Zo kom je gelijkgezinden tegen die zich voor hetzelfde doel inzetten als jezelf en zo heb je al zeker een gemeenschappelijk punt.
  • De belangrijkste tip is: doe, doe, doe. Want zo kom je buiten, leer je nieuwe mensen kennen en doe je andere, nieuwe ervaringen op.
© 2014 - 2019 Andi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdrietHoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdrietAls je relatie tot een einde is gekomen, blijf je met een triest gevoel achter. Tijdens je relatie had je er zelden of n…
Hoe je relatie weer goedmaken? Tips om je ex terug te winnenHoe je relatie weer goedmaken? Tips om je ex terug te winnenEen relatie weer goedmaken is zelden een makkelijke opdracht. Als gevoelens gekwetst zijn en harten gebroken, dan is het…
Relatie is te slecht om er mee door te gaanRelatie is te slecht om er mee door te gaanWat doet het gevoelsmatig met je als je beseft dat je relatie of huwelijk te slecht is om er mee door te gaan? Welke emo…
Relatiebreuk: uit elkaar, en dan?Relatiebreuk: uit elkaar, en dan?Na een relatiebreuk of scheiding weer single zijn is moeilijk. Uit elkaar gaan is pijnlijk en extra verdrietig als er ki…
Omgaan met liefdesverdriet - de beste tips!Omgaan met liefdesverdriet - de beste tips!Het is gebeurd: je partner heeft de relatie verbroken. Misschien is er een duidelijke reden of misschien is het voor jou…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Yamachem, Openclipart
  • Image woman courtesy of idea go/ FreeDigitalPhotos.net

Reageer op het artikel "Hoe een relatiebreuk verwerken"

Infoteur: Andi
Laatste update: 21-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!