InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Echtscheiden doe je zo!

Echtscheiden doe je zo!

Echtscheiden doe je zo! De kogel is door de kerk. Je wilt scheiden. Misschien heb je de beslissing samen genomen met je partner of misschien ben je na de zoveelste knallende ruzie de deur uitgelopen en zit je op de bank bij een vriend of vriendin met een nu-is-de-maat-vol gevoel. Hoe pak je dit aan? Hoe verloopt zon echtscheidingsprocedure? En, last but not least: hoeveel gaat het je eigenlijk kosten? Bij een echtscheiding komt er altijd een advocaat aan te pas. En advocaten kosten geld. Veel geld. Nu leven we in een sociaal land, waarbij het mogelijk is om gefinancierde rechtsbijstand aan te vragen. Of zon aanvraag wordt toegekend, hangt van je inkomsten af.

Kosten

Controleer op de website van de Raad voor Rechtsbijstand of je in aanmerking komt voor gefinancierde rechtsbijstand. Je kunt ook contact opnemen met Het Juridisch Loket. Daar kunnen ze je precies vertellen of gefinancierde rechtsbijstand op jou van toepassing is. Mocht dit zo zijn, kun je je laten doorverwijzen naar een advocaat. Deze doorverwijzing is belangrijk. Hiermee krijg je korting wanneer jouw advocaat gefinancierde rechtsbijstand voor je aanvraagt. Let op: als je vanwege je scheiding een groot geldbedrag tot je beschikking krijgt, bijvoorbeeld door overwaarde uit de echtelijke woning, kan het zijn dat de Raad voor Rechtsbijstand achteraf de gefinancierde rechtsbijstand intrekt. Je moet dan alsnog, achteraf, de advocaatkosten betalen.

Gezamenlijke advocaat of niet

Als je met je partner nog goed door een deur kunt, is het praktisch (en goedkoper) om samen een advocaat in de arm te nemen. Sta je op voet van oorlog en is een normaal gesprek niet (meer) mogelijk, kun je overwegen een mediator in te schakelen. Hij of zij probeert jou en je partner dichter bij elkaar te brengen, zodat jullie alsnog in gezamenlijk overleg afspraken kunnen vastleggen. Is dit geen optie? Dan zit er niets anders op dan om allebei een eigen advocaat te zoeken. Iets wat duurder uit kan vallen. Dit hangt bijvoorbeeld af van de duur van de procedure. Eventuele mondelinge behandelingen bij de rechtbank of voortdurende correspondentie tussen de advocaten onderling werken eveneens kostenverhogend.

Ouderschapsplan

Wanneer er kinderen in het spel zijn, zal de advocaat altijd een ouderschapsplan opstellen. Dit is een document waarin alle afspraken over de kinderen staan vastgelegd. Hierbij valt te denken aan afspraken over de omgangsregeling, het hoofdverblijf , de kinderalimentatie etc. Zonder een ouderschapsplan zal een rechter in principe niet overgaan tot het uitspreken van de echtscheiding.

Echtscheidingsconvenant

Daarnaast stelt de advocaat een echtscheidingsconvenant op. Wanneer jij en je partner samen een advocaat hebben, is dit eigenlijk standaard. Hierin staan afspraken beschreven, die bijvoorbeeld betrekking hebben op de verdeling van de huwelijksgoederengemeenschap en de partneralimentatie.

Echtscheidingsprocedure

De advocaat stelt ook het verzoekschrift tot echtscheiding op en dient dit, samen met het echtscheidingsconvenant en het ouderschapsplan, in bij de rechtbank. Na indiening duurt het ongeveer acht tot twaalf weken, voordat de rechter de echtscheiding uitspreekt. Alles verloopt schriftelijk. Er volgt een zogenaamde beschikking. Dit officiële document zal de gemeente, waar partijen zijn getrouwd, inschrijven in de registers van de burgerlijke stand. Zoiets is vaak binnen een week geregeld. Vanaf dan zijn jij en je partner officieel van elkaar gescheiden.
Indien je ieder een eigen advocaat hebt, is het moeilijk in te schatten hoe lang de procedure zal duren. Op het moment dat er een getekend ouderschapsplan ligt, zal een rechter de echtscheiding in principe kunnen uitspreken. Overige knelpunten zullen dan in een later stadium aan de orde komen.

Tips:

  • Probeer altijd gezamenlijk tot afspraken te komen, al dan niet via een mediator. Dit bespaart geld en is bevorderlijk voor de communicatie;
  • Het loont om eerst contact te zoeken met het juridisch loket. Als je voor gefinancierde rechtsbijstand in aanmerking komt, krijg je korting op je eigen bijdrage;
  • Informeer bij de gemeente of je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand voor de advocaatkosten;
  • Geen gefinancierde rechtsbijstand? Probeer met je advocaat een vast tarief overeen te komen, zodat je vooraf weet wat je kwijt bent aan advocaatkosten. Met name in het geval van een gezamenlijke echtscheiding, kan een advocaat vooraf een duidelijke inschatting maken van de omvang en zal hij of zij daarom makkelijker een vaste prijs af kunnen spreken.

Lees verder

© 2014 - 2019 Mrswinchester, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vijf tips om advocaatkosten te besparen als je gaat scheidenVijf tips om advocaatkosten te besparen als je gaat scheidenNaar de advocaat gaan, kost geld. En niet zo´n klein beetje ook. Vooral als men niet in aanmerking komt voor gefinancier…
Advocaatkosten: aftrekbaar, tarief, rechtsbijstandAdvocaatkosten: aftrekbaar, tarief, rechtsbijstandAdvocaat nodig? Over de kosten, tarief, loon, vergoeding, honorarium, kostenaftrek en rechtsbijstand. Een advocaat kost…
Eigen bijdrage voor (gesubsidieerde) rechtsbijstand in 2019Eigen bijdrage voor (gesubsidieerde) rechtsbijstand in 2019Iedereen die te maken krijgt met een juridisch probleem kan besluiten om een procedure te starten en de zaak aan de rech…
Gesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen doe je zoGesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen doe je zoAls u te maken hebt met een juridisch probleem en over een laag of lager inkomen beschikt, kunt u eventueel aanspraak ma…
Gesubsidieerde rechtsbijstand - Pro Deo advocaatGesubsidieerde rechtsbijstand - Pro Deo advocaatMensen die een advocaat nodig hebben maar deze niet kunnen betalen kunnen een beroep doen op de Wet op de Rechtsbijstand…
Bronnen en referenties
  • www.rvr.org
  • www.juridischloket.nl

Reageer op het artikel "Echtscheiden doe je zo!"

Reactie

B. Schouten, 27-09-2014 16:23 #1
Een vriendin van mij wil scheiden van haar man, maar hij wil niet meewerken.Hij heeft inkomen, maar zij niet en kan daarom geen advocaat betalen.Wat zijn haar mogelijkheden? Reactie infoteur, 07-05-2015
Het spijt me voor mijn veel en veel te late reactie! Ik ga ervan uit dat uw vriendin inmiddels is geholpen maar voor de volledigheid zal ik antwoorden. Ik zou haar aanraden om telefonisch contact te zoeken met het Juridisch Loket (0900 8020). Daar kunnen ze haar informatie verstrekken en doorverwijzen naar een advocaat. De kans is groot dat zij voor gefinancierde rechtshulp in aanmerking komt. Als zij verder zelf geen inkomen heeft, kan zij vwb de aan haar op te leggen eigen bijdrage, die ze wel dient te voldoen als ze gefinancierde rechtshulp krijgt, bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente waar zij woont. Het kan zijn dat de gemeente deze eigen bijdrage dan vergoedt.

Infoteur: Mrswinchester
Gepubliceerd: 10-02-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Naar de advocaat
Reacties: 1
Schrijf mee!