InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Van verliefdheid naar liefde is een lang, maar mooi traject

Van verliefdheid naar liefde is een lang, maar mooi traject

Van verliefdheid naar liefde is een lang, maar mooi traject Verliefdheid en liefde volgen elkaar vaak op, maar dat wil niet zeggen dat verliefdheid altijd uitmond in een levenslange, liefdevolle relatie. U kunt enorm verliefd raken op een ander en in die roes, mede onder invloed van de hormonen, in die persoon alle goede dingen zien die u graag in de ander wilt ontdekken, maar als de verliefdheid over is en het roze waas is weggetrokken, blijft er niet altijd genoeg over om levenslang van de ander te blijven houden. Het is dan ook goed om niet al te snel te gaan samenwonen en daar pas aan te beginnen als men heel zeker van elkaar is. Het is immers veel moeilijker om een relatie te verbreken als men al samenwoont, dan om dat te doen tijdens de periode daarvoor.

Verliefdheid is een roze droom

Verliefdheid houdt meestal negen tot twaalf maanden aan. Onder invloed van de hormonen ziet de wereld er in die tijd anders gekleurd uit. Het hele leven draait in die tijd om de nieuw gevonden partner. Alleen die is belangrijk en alle andere zaken, zoals werk, familie, enzovoort, komen in die periode op een lager plan.

Toekomstdromen betreffende de relatie

Er worden rooskleurige toekomstdromen ontwikkeld. Toekomstdromen, waarin alleen voorspoed en geluk de boventoon voeren. Natuurlijk is dat niet realistisch, maar verliefde mensen realiseren zich dat niet altijd. De mensen om hen heen zien dat echter wel en proberen hun familielid of vriend/vriendin tot een realistischer beeld over te halen, maar dat wordt hen meestal niet in dank afgenomen. Gelukkig maar, want ook zij hebben het niet altijd bij het goede eind.

Van verliefdheid naar liefde

Na ongeveer een jaar zakt het eerste, heftige gevoel van verliefdheid wat weg en krijgt u een realistischer beeld van de partner. Dat wil echter niet meteen zeggen dat de verliefdheid dan meteen ook over is. Integendeel. Vaak verdiept het gevoel zich nog en gaat het over in echte, diepe liefde voor de ander die een leven lang kan aanhouden. In deze situatie bent u niet meer blind voor de mankementen in het karakter van de ander, maar neemt die met liefde mee in de relatie.

Verliefdheid heeft een lang traject nodig om in liefde te veranderen

Samen plannen maken is leuk, maar het is verstandig om niet al te snel te gaan samenwonen, want dat mondt vaak uit in een klein drama. Gun elkaar de tijd om aan de relatie te wennen en doe niets overhaast. Ga eens samen een weekendje weg. Leer elkaar kennen, zodat u de kans krijgt om niet alleen de leuke en lieve trekjes van de ander, maar ook de minder leuke trekjes te ontdekken.

Leer ook de eventuele lichamelijke mankementen en problemen bij familie en vrienden kennen

Ook lichamelijke problemen, een bepaald dieet, familieleden en familieproblemen, vrienden en bekenden in de omgeving van de ander kunnen soms voor vervelende toestanden zorgen en de relatie beïnvloeden. U gaat immers niet alleen een relatie met uw partner aan, maar ook met diens hele voorgeschiedenis en de huidige contacten van die persoon.

U zult uw partner moeten nemen zoals hij/zij is

Bedenk niet alleen wat u in de ander aantrekt, maar ook wat u niet zo leuk aan de ander vindt. Die laatste dingen zorgen vaak later in een relatie voor de nodige moeilijkheden. Denk nooit dat u de ander wel kunt veranderen, want dat lukt meestal niet.

Boven de 25 jaar is iemands persoonlijkheid gevormd

Midden twintigers hebben een uitgesproken karakter en manier van doen en die blijven het hele leven intact. Hooguit door een gebeurtenis die een diepe impact op iemand heeft, kan een persoon soms wat aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een aanrijding veroorzaakt heeft, een ander letsel heeft toegevoegd en die na die tijd veel rustige zal autorijden. Iemand die van huis uit altijd in luxe geleefd heeft, zal zich slechts moeilijk aan een klein budget kunnen aanpassen en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.

Let op de aandacht van uw partner voor uzelf

Als u het gevoel hebt dat “het dit echt is” en dat u samen met de ander uw leven wilt opbouwen, stel uzelf dan een aantal vragen, zodat u er ook achter komt of die ander op hetzelfde spoor zit. In de tegenwoordige tijd zoeken veel mensen naar een partner om niet eenzaam te zijn of om financiële zekerheid te krijgen.

Meer zekerheid zoeken of echt verliefd willen worden

Dat zijn echter geen redenen om een relatie te beginnen en zeker geen goede ondergrond om een leven lang samen te kunnen blijven. Zulke relaties gaan vaak al na een paar jaar stuk en de ellende die u voor en na een dergelijke breuk moet doormaken, wilt u vast uzelf en uw partner niet aandoen.

Stel uzelf een aantal vragen aan het begin van een relatie

Daarom is het verstandig om tegen het einde van de eerste verliefdheid uzelf een aantal vragen te stellen, zoals: is uw partner liefdevol en aandachtig naar u toe? Is die er net zo op gebrand als u om zoveel mogelijk vrije tijd samen door te brengen? Neemt hij/zij meteen de telefoon op als u belt, worden e-mails snel beantwoord en kunt u altijd op zijn/haar hulp rekenen?

Het is mooi om gezamenlijke interesses te hebben

Hebt u veel gezamenlijke interesses en kunt u van dezelfde dingen genieten? Dan zit het wel goed en kunt u verzekerd zijn van het echte gevoel van de ander naar u toe. Vooral die gezamenlijke interesses maken het samenleven in een relatie een stuk prettiger. U kunt samen genieten van dezelfde muziek, dezelfde festiviteiten en dezelfde hobby's. Dat betekent echt niet dat u hele dagen in elkaars gezelschap moet doorbrengen, maar het is leuk om regelmatig van dezelfde dingen te kunnen genieten.

Een beetje achterdochtig zijn mag best

Hebt u een goede, financiële basis, een groot huis, een mooie auto en ontbreekt het u aan niets, laat daar dan bij een eerste ontmoeting niet al te veel van blijken. U wilt immers dat er van u gehouden wordt om wat u zelf bent en niet om uw financiële status. Er zijn rijke mensen die uitgaan in een expres daarvoor uitgezochte oudere auto en gekleed gaan in normale kledij zonder dure merkjes erop. Alleen om er zo voor te zorgen dat ze niet gezocht worden vanwege het geld.

Liefde die goed onderhouden wordt kan een leven lang duren

Een verliefdheid die uitmondt in een echte, diepe liefde kan een leven lang duren, maar er moet wel aan gewerkt worden. Niet in de zin dat u probeert de ander te veranderen naar uw wensen en ideeën, maar in de zin van met elkaar praten, samen plezier maken,samen genieten, samen de moeilijkheden en problemen te lijf gaan en de kleine ergernissen met de mantel der liefde te bedekken.

Liefde betekent ook zorgen voor elkaar

Daarnaast moet men in een relatie zorg voor de ander hebben en het geven en nemen hoort aan beide zijden even belangrijk te zijn. Niemand is immers perfect en iedereen heeft hier of daar wel wat kleine eigenaardigheden of hebbelijkheden. Als die te verwaarlozen zijn en de mooie dingen in de ander de boventoon voeren, gaat u samen een goed leven tegemoet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Echte liefde isEchte liefde isWat is echte liefde? Tijdens de periode van verliefdheid is iedereen blind van de liefde. Hoe kunnen we erachter komen d…
Beginfase vreemdgaan, de voor- en nadelenBeginfase vreemdgaan, de voor- en nadelenOpmerkelijk dat de partner die verliefd is geworden op een ander zo gemakkelijk vreemd kan gaan zonder goed de voor en n…
Test - Verliefd of liefde?Test - Verliefd of liefde?Verliefd en liefde worden soms als synoniem gebruikt. Is er bij jou een wezenlijk onderscheid tussen verliefdheid en lie…
Waarom gaat verliefdheid over?Waarom gaat verliefdheid over?Verliefdheid duurt niet eeuwig. Als je pas verliefd bent denk je echter dat het gevoel nooit minder zal worden. Stapelve…
Emoties en vreemdgaanEmoties en vreemdgaanEen buitenechtelijke affaire binnen het huwelijk roept de nodige emoties op bij de partners. Zowel de ontrouwe partner d…

Reageer op het artikel "Van verliefdheid naar liefde is een lang, maar mooi traject"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 11-08-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!