InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Nooit meer jaloers

Nooit meer jaloers

Nooit meer jaloers In de zomer lokken ze overal: slanke benen, gespierde mannenarmen, lachende gezichten én de zijdelingse blikken van je partner. Bij al die verleidingen stijgt de jaloezie vaak harder dan de temperaturen. Gelukkig zijn we niet hulpeloos daaraan overgeleverd. Houd controle over je gevoelens en niet over je partner.

Zie jaloezie als een kans

Jaloezie is een signaal dat je verlangens niet vervuld worden, zoals:
  • verlangen naar meer geborgenheid;
  • meer gevoel van eigenwaarde;
  • verlangen naar een betere communicatie;
  • of naar een betere emotionele band met je partner.

Geef die verlangens de ruimte. Wat wil je immers met jaloezie bereiken? Krijg je het op een andere manier beter? Wees creatief, in plaats van de ander voortdurend te beschuldigen.

Maak een bewuste keuze voor je partner

Vaak steekt achter jaloezie de angst om jezelf te binden. Misschien heb je zelf behoefte aan meer vrijheid. Biedt je relatie wel die ruimte? Benijd je je partner misschien om iets wat je jezelf niet gunt? Maak daarom een bewuste keuze voor je relatie. Onzekerheid is de ideale voedingsbodem voor jaloezie.

Respecteer en waardeer je partner

Wie zijn partner altijd door dik en dun waardeert, kan zich in mindere tijden altijd aan zijn positieve dingen herinneren. Als dat respect ontbreekt, ga je hem automatisch foute dingen toedichten als zijn gedrag afwijkt van wat jij graag zou zien. Neem je daarom voor je partner altijd te respecteren en te waarderen ook als zijn gedrag je onzeker of nerveus maakt. Deze bevestiging geeft jezelf innerlijke rust.

Neem blijken van genegenheid waar

Jaloerse mensen zijn meestal blind voor kleine alledaagse bewijzen van genegenheid. Vroeger zou je je verheugd hebben als hij/zij een attentie meebracht, tegenwoordig vraag je je misschien af wat hij /zij daarmee wil verbergen? Ga daarom altijd uit van de beste bedoelingen van je partner en laat alle wantrouwen varen.

Hou van jezelf

Achter jaloezie steekt meestal een proces van zelfkritiek. Men is bang om zelf niet aardig genoeg gevonden te worden. En hoe slechter jij je bij een jaloerse woede-aanval opstelt, hoe erger dat wordt. Verzamel positieve feedback van vrienden, collega's of familieleden. Als iemand jou prijst of complimenteert, maak daar dan een aantekening van in je dagboek. Je zult er versteld van staan hoe ontspannend dat werkt.

Controleer je partner niet onophoudelijk

Wanneer je je partner constant bespioneert, kan je alleen maar verliezen:
  • vind je iets, dan wil je hem/haar niet meer;
  • vind je niets, dan blijf je alsmaar verder zoeken en verziek je op die manier jullie relatie.

Neem je verantwoordelijkheid

In vlagen van jaloezie, concentreert zich de aandacht volledig op je partner of een ander persoon. Draai die blik eens om en kijk eens naar jezelf: je voelt jezelf waardeloos, machteloos of genegeerd? Wat kan je daar zelf tegen doen?

Heeft je partner de persoon met wie hij zo charmant aan het praten is, al voorgesteld? Ga er naartoe, glimlach en begroet de twee. Zo maak je tenminste weer contact met je partner en stel je misschien vast hoe onschuldig de ontmoeting is. Je kan verongelijkt zitten kniezen of actief worden: de keus is aan jou!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Nooit meer jaloers"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 28-03-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!