InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > De zin van het leven

De zin van het leven

De zin van het leven Wanneer het gaat over 'de zin van het leven' vragen velen zich waarschijnlijk af wat dat inhoudt. De zin van het leven, wat is dat nou eigenlijk?

De universaliteit van de zin van het leven

De zin van het leven is geenszins universeel te noemen. Wel is het een haast algemeen kenmerk dat de zin van het leven rust op een bron dat je voorziet in geluk. Maar dit is niet universeel omdat dit voor een bekende van je kan betekenen dat de zin van het leven zit in het verzamelen van mooie postzegels, terwijl iemand anders het misschien wel zoekt in 'hogere' doelen zoals het hebben van een goede baan en excelleren in je talenten. Je zult de zin van jouw leven nooit ontdekken voordat je er bewust van wordt dat jouw zin van het leven niet conform hoeft te zijn aan die van de meerderheid. Als jij intens gelukkig wordt van iets, en je weet dat, moet je dat durven omarmen.

Ontdek jouw zin van het leven

Het is niet erg als je er nog niet uit bent wat de drijfveer van je leven is. Het is alleen jammer als je nagaat dat een groot deel van de mensen er nooit achter zal komen of er aan zal durven toegeven. Er is haast een soort sociale druk om de doel van jouw leven erg hoog te zoeken en niet genoegen te nemen met iets wat anderen zouden kunnen zien als minder. Een levensdoel hoeft niet te zitten in een fantastische carrière op hoog niveau, maar kan hem zitten in de kleinste dingen van het leven. Je levensdoel kan overal in zitten, groot of klein. Laat je niet tegenhouden door meningen van anderen die je maar arrogant vinden met je ambitie, of juist nietszeggend door het kleine doel wat je nastreeft. Leef jouw leven.

Praktiseren van het nut van jouw leven

Bij de vraag wat het nut van jouw leven is draait het maar om één ding: eerlijkheid. Eerlijkheid ten opzichte van jezelf, maar ook tegen anderen. Hoewel je je niet afhankelijk moet voelen bij het ontdekken en vervullen van jouw levensdoel, hebben anderen toch ook te maken met de nut van jouw leven. Een leven leef je niet in je eentje, je ontkomt niet aan anderen. Bij het levensdoel vertaalt deze verbintenis zich in dat anderen twee invloeden op jouw levensdoel kunnen hebben: positieve en negatieve invloed. Het is zaak om je te omringen met mensen die je verrijken en ondersteunen bij jouw levensdoel, en mensen die je afremmen in je levensdoel zo veel mogelijk te vermijden.

Als het nut van jouw leven onhaalbaar is

Het kan gebeuren dat je er achter komt dat je een bepaald nut in het leven wilt nastreven maar die erg moeilijk of onhaalbaar blijkt. Bijvoorbeeld als je graag zou willen vertrekken naar het buitenland om daar een restaurant op te zetten, maar je een leeftijd hebt bereikt dat het erg moeilijk is of als je simpelweg de financiën er niet voor hebt. Als je tot deze conclusie komt is het de kunst om er op een manier mee om te gaan dat je haalbaarheid aanbrengt in je levensdoel zonder het daarmee teniet te doen. Om het voorbeeld van het restaurant in het buitenland weer aan te halen zou je kunnen besluiten om een mooie reis te maken of een in Nederland een restaurant op te zetten. Ook moet je niet bang zijn om te falen. Falen maakt leven.
© 2012 - 2019 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Iedereen gelukkig?Geluk, wie wil dit niet? Wat is het begrip “geluk” en hoe wordt het geïnterpreteerd door de samenleving.

Reageer op het artikel "De zin van het leven"

Infoteur: Infokoning
Gepubliceerd: 11-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!