InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Wat is psychologie?

Wat is psychologie?

Psychologie is een veel besproken onderwerp de laatste jaren, maar wat houdt het nou eigenlijk in? Definitie: Psychologie is een wetenschap waarbij het gedrag bestudeerd wordt en waarbij die gedragsevidentie gebruikt wordt om de interne processen te begrijpen die aan dat gedrag ten grondslag liggen.

Geschiedenis

Psychologie is een wetenschap, een studie waarin de afgelopen decennia veel vooruitgang is geboekt. Echter is de psyche van de mens iets wat de mensheid altijd al heeft geboeid. Socrates, Plato en Aristoteles zijn voorbeelden van filosofen die al in de jaren voor Christus zich bezig hielden met de menselijke psyche. Echter zijn er eeuwenlang dingen gedacht over de psychologie waardoor deze wetenschap lange tijd niet heel belangrijk was. Toen Copernicus ontdekte dat de aarde om de zon draait in plaats van andersom kwamen er vele nieuwe inzichten. Het universum bleek niet speciaal voor de mens te zijn gecreëerd.

Eeuwen lang was de psychologie onderheven aan de mening van de kerk en haar geestelijken. De fransman René Descartes bracht nieuwe theorieën naar boven, hij bedacht het rationalisme en het nativisme. Rationalisme stelt dat de waarheid achterhaald kan worden door gebruik te maken van de rede (ratio). Het nativisme stelt dat kennis aangeboren is. Door middel van de aangeboren kennis kan de rede de waarheid ontdekken. Ook Charles Darwin zorgde voor grote ontwikkelingen in de psychologie. Zijn evolutietheorie zorgde voor veel vooruitgang in de wetenschap. Organismen evolueren doordat de sterkste overleven en zich voortplanten. Vele theorieën en onderzoeken zullen na deze pioniers volgen.

Methoden

Psychologisch onderzoek heeft vele methoden gekend. Ooit begon het met het filosoferen over het menselijk brein, tegenwoordig wordt er gebruik gemaakt van experimentele methoden. Het heeft lang geduurd voor deze verandering was bereikt en men besefte dat het menselijk brein beperkt is als het gaat om het begrijpen van het eigen denken en functioneren. Tegenwoordig is het noodzakelijk dat onderzoek is gebaseerd op feiten en dat het repliceerbaar is. Een hypothese wordt opgesteld en door middel van onderzoek wordt gekeken of deze verworpen kan worden, bevestiging wordt pas gedaan na replicatie van het onderzoek. Dit om het toeval uit te sluiten. Een onderzoeker zal altijd eerst gebruik maken van literatuurstudie om te ontdekken wat er al bekend is over het desbetreffende onderwerp.

Functie van psychologie

Psychologie is belangrijk om te begrijpen hoe de mens functioneert en waarom de mens zo functioneert. Ook biologische factoren zijn daarbij belangrijk, aangezien de natuurwetten altijd gelden. Ook het gedrag van een individu in een sociale omgeving/groep is belangrijk bij het onderzoek naar de psyche. Psychologie is dus een redelijk jonge wetenschap, waarin nog veel te ontdekken valt.
© 2011 - 2019 Rocknrollhigh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Psychologie, Marc Brysbaert,2009, ISBN 978 90 382 0903 6

Reageer op het artikel "Wat is psychologie?"

Infoteur: Rocknrollhigh
Gepubliceerd: 10-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!