InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Wat ‘geven’ met je doet

Wat ‘geven’ met je doet

Wat ‘geven’ met je doet Er zijn veel mensen die een goed gevoel krijgen van ‘geven’ maar dat neemt niet weg dat het goed is om ‘geven’ en ‘ontvangen’ in balans te hebben. Maar wat je enig moment zult zien is dat de ‘gever’ ook de ‘ontvanger’ wordt. De vraag is alleen of je geeft met het doel om te ontvangen, of omdat je geeft omdat je graag geeft. De mens die hier niet over nadenkt, is de werkelijke gever. De man of vrouw die zonder verwachting over iets terug te ontvangen, weet te geven. Belangeloos en vanuit het hart.

Goede doelen

Geld

We merken aan de goede doelen in Nederland dat een tanende economie nauwelijks tot geen effect heeft op ons geefgedrag. Er wordt door een aantal goede doelen wel gemopperd over de inkomsten, maar dat heeft meer te maken met een (bijna) dichtgedraaide subsidiekraan van de overheid, dan wat de particulier geeft.

Inmiddels is ook aangetoond dat de hoeveelheid geld verhoudingsgewijs doorslaat naar de man of vrouw die een gemiddeld inkomen heeft en niet naar de ‘groot geld’ – bezitters (uitzonderingen daargelaten). Dit gegeven geldt overigens voor Nederland, in bijvoorbeeld de Verenigde Staten ligt deze verhouding anders.

Arbeid

Wat je ook steeds meer ziet is dat mensen op vrijwillige basis iets voor een goed doel willen doen in plaats van geld geven. Niet vanuit ongeloof over hoe de organisatie haar geld inzet, maar meer vanuit het gevoel dat men krijgt bij iets doen voor een ander. Overigens is men wel wars van de hoge administratieve kosten welke sommige goede doelen hebben. Dit is de enige kanttekening die men maakt bij het besteden van geld versus je fysieke inspanning voor een goed doel.

Het gevoel bij arbeid voor een goed doel heeft, zoals gezegd, met een bepaald gevoel te maken. Een belangrijk aspect is het serieus nemen van een goed doel. Geld is voor sommige mensen te gemakkelijk en met fysieke arbeid maak je meer een statement over de importantie van een goed doel. En dit gegeven werpt steeds meer vruchten af, want kijk alleen maar eens naar de sportevenementen die geld opleveren voor een goed doel. Maar ook sporters en bekende Nederlanders die iets gaan ondernemen zetten zich anders in dan slechts het gezicht voor een goed doel te zijn. Men wil zich kunnen vereenzelvigen met een doel en er voor staan. En veel mensen willen zich weer vereenzelvigen met zo’n bekende Nederlander en trekt dus weer nieuwe mensen voor fysieke arbeid en/of geld aan.

Gezondheid

Inmiddels zijn er meerdere onderzoeken (in Nederland en daarbuiten) die uitwijzen dat mensen die in het vrijwilligersleven actief zijn langer leven. Mensen hebben minder vaak last van depressieve gevoelens en een reëel zelfbeeld. De balans inzake de maakbaarheid van het leven (of niet) slaat bij deze mensen iets meer door naar maakbaarheid.

Doe ook iets dichtbij…

En bij het lezen van dit artikel zou je kunnen denken dat je of je portemonnee open moet trekken of fysiek aan de bak moet. Maar dat is niet zo, want iets ‘geven’ zit zeker zo goed ook in kleine dingen dichtbij. Je hoeft geen marathon te lopen een berg op te fietsen of verbandjes aanleggen in een derde wereldland om iets goeds te doen. In de eigen omgeving kan iets ‘geven’ zeker zoveel voldoening geven. Ook in de nabije omgeving kunnen mensen wel wat aandacht e/o hulp gebruiken. Begin met in je nabije omgeving eens goed rond te kijken … echt kijken. Je zult zien dat je dichtbij ook kunt ‘geven’. Een aantal voorbeelden.

  • Maak eens wat uurtjes vrij om een bejaarde in een rolstoel op te halen en me hem of haar een stuk te gaan wandelen.
  • Ben je geen wandelaar, breng dan gewoon wat bezoekjes aan de oudere medemens. Een gezellig praatje bij een bakje koffie kan zoveel goed doen.
  • Stuur eens een kaartje naar iemand die het nodig heeft.
  • Ruim de boel eens op in huis, ga er mee naar de rommelmarkt of marktplaats en geef de opbrengst aan bijvoorbeeld de noodlijdende vereniging, de voedselbank of een stichting die zich inzet voor zieke kinderen.
  • Je roman uitgelezen … moet deze in de boekenkast? Je kunt het boek ook aan de bib geven, in de trein achterlaten of aan een school geven.
  • Help eens met het schoonmaken van de dierenverblijven bij het dierenasiel.
  • Doe eens de boodschappen voor iemand die weinig mobiel is.
  • Kook eens een lekkere maaltijd voor iemand in je omgeving die het goed kan gebruiken.
  • Koop je verjaardagscadeaus bij een duurzame winkel.
  • Ga eens helpen achter de bar van een buurthuis.
  • Organiseer een sponsorloop voor de lokale vereniging.
  • Wordt voorleesmoeder of -vader op een basisschool.

Tot slot

Feitelijk is de lijst eindeloos, want er zijn zoveel momenten dat je kunt ‘geven’ en er voor de ontvanger en voor jezelf een goed moment aan over te houden. Met het gegeven dat het ook nog eens goed is voor een gezonder leven, is er eigenlijk geen reden meer niet iets te doen.
Gerelateerde artikelen
Vrijwilligerswerk en maatschappelijke stagesTegenwoordig hoor je van steeds meer mensen dat ze, naast hun gewone werk, ook nog aan vrijwilligerswerk doen. Het wordt…
Maatschappelijke stageMaatschappelijke stage is een verplichte stage voor scholieren in het vmbo, havo en vwo. De duur van de maatschappelijke…
Vrijwilligerswerk doen en daarvoor toch geld ontvangenVrijwilligerswerk doen en daarvoor toch geld ontvangenNaast z'n werk zet menigeen zich met hart en ziel in voor club, vereniging, goed doel enz. En als gepensioneerde of alle…
Vrijwilligerswerk in Afrika, noodzaak of nieuw toerisme?Vrijwilligerswerk in ontwikkelingslanden neemt toe aan populariteit. Van middelbare schoolverlaters tot professionals ve…
Vrijwilligerswerk in NederlandVrijwilligerswerk in NederlandIn Nederland doen heel veel mensen vrijwilligerswerk en het vrijwilligerswerk is in Nederland een belangrijke economisch…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat ‘geven’ met je doet"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 21-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!