InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Vrijwilligerswerk doen en daarvoor toch geld ontvangen

Vrijwilligerswerk doen en daarvoor toch geld ontvangen

Vrijwilligerswerk doen en daarvoor toch geld ontvangen Naast z'n werk zet menigeen zich met hart en ziel in voor club, vereniging, goed doel enz. En als gepensioneerde of alleenstaande is vrijwillig werk verzetten, tevens een manier om sociale contacten te behouden. Soms is er zelfs een leuke onkostenvergoeding, of kun je onkosten, zoals reiskosten van de belasting aftrekken. Het gaat er natuurlijk om dat je zinvol bezig bent, maar daarnaast een kleine verdienste of een periodieke vergoeding is altijd leuk. Zo’n 5,6 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder doen vrijwilligerswerk. Zo’n 44 procent van de volwassenen dus. Mannen doen het vaker in verenigingsverband, met name voor sportclub, kerk, moskee, musicalvereniging. En vrouwen zijn wat vaker informeel vrijwilliger: ze zetten zich in voor school of in de verzorging. Bewoners van het platteland zijn verhoudingsgewijs weer vaker actief dan stedelingen. Hoger opgeleiden vaker dan lager opgeleiden. En dan doen echtparen eerder vrijwilligerswerk dan alleenstaanden.

Vrijwilligerswerk in combinatie met een uitkering

Hebt u een bijstandsuitkering, dan kan de sociale dienst van uw gemeente u zelfs behulpzaam zijn bij het vinden van vrijwilligerswerk. Sommige gemeenten geven stimuleringspremies aan mensen met een uitkering die als vrijwilliger aan de slag gaan.

Als u een WAO-uitkering heeft en vrijwilligerswerk wil gaan doen is dat ook mogelijk. Vrijwilligerswerk kan immers ook een goede manier zijn om werkervaring te behouden of nieuwe ervaringen op te doen. Tevens is het een methode om uw sociale contacten te onderhouden en zakelijke contacten op te doen. Maar als u op zoek bent naar betaald werk mag het vrijwilligerswerk uw re-integratie niet in de weg staan. En wat ook belangrijk is: niet alle werk is vrijwilligerswerk. Daarom moet UWV moet altijd beoordelen of het werk dat u gaat doen inderdaad vrijwilligerswerk is. Geef daarom altijd aan UWV door als u vrijwilligerswerk wilt gaan doen.

Soms ontvangt de vrijwilliger een onkostenvergoeding voor het werk. De maximale onkostenvergoeding is € 150 per maand. Het totaalbedrag mag niet hoger zijn dan € 1.500 per jaar. Reiskosten staan daarbuiten en worden niet meegeteld. Ook geldt er een maximumvergoeding per uur. Indien u 23 jaar of ouder bent mag u niet meer dan € 4,50 per uur ontvangen. En als u jonger dan 23 jaar bent geldt er een maximum vergoeding van € 2,50 per uur. Krijgt u niet meer dan € 150 per maand en € 1.500 per jaar? Dan heeft dit geen consequenties voor uw uitkering.

Ontvangt u wel een hogere onkostenvergoeding? Dan gaat het UWV ervan uit dat u betaald werk doet i.p.v. vrijwilligerswerk. Het bedrag dat u dan ontvangt wordt van uw uitkering afgetrokken. Als u een WW-uitkering heeft, wordt uw uitkering verlaagd met het aantal uren dat u wekelijks besteedt aan vrijwilligerswerk.

Walt wilt u en wat kunt u

  • Wilt u zich op een of andere manier inzetten, maar u weet eigenlijk nog niet hoe, raadpleegt u dan vrijwilligerswerk.nl waar u een aardige test kunt doen om te zien welke werkzaamheden het beste bij u passen.
  • Wilt u als vrijwilliger een goed doel oprichten en daarvoor de nodige fondsen gaan werven? Dan is het nodig eerst een stichting of vereniging op te richten. Zie goededoelen.nl voor de nodige informatie.
  • U weet nog niet binnen welk soort organisatie u wilt gaan werken? dan is vrijwilligerswerk.nl eveneens de juiste informatiebron, aangezien u hier alle vrijwilligerscentrales vindt die bemiddelen tussen vraag en aanbod.
  • Voelt u ervoor om naar het buitenland te gaan om daar uw diensten aan te bieden, bijvoorbeeld tijdens de vacantie, dan vindt u op genoemde site ook alle internationale adressen.

Op "sollicitatie" gesprek

Een kennismakingsgesprek is de ideale gelegenheid om wensen en voorwaarden met elkaar af te stemmen. Denk aan de volgende eventuele gesprekspunten:
  • is er een inwerkperiode en een opzegtermijn
  • taakomschrijving, welk werk, werktijden
  • begeleiding, welke frequentie en in welke vorm
  • onkosten vergoeding (vast, variabel)
  • verzekeringen, (aansprakelijkheid)
  • scholingsmogelijkheden, (kosten?)
  • inspraak, gezagsverhouding t.o.v. de eventuele vaste krachten
  • geschillenregeling

Geen salaris wel vergoeding

Als de werkgever dit wil, mag zij u maximaal € 150,- per maand ( maar niet meer dan € 1500,- per jaar) aan onkostenvergoeding geven. Maakt u veel onkosten voor uw vrijwilligerswerk? Spreek dan af dat u de werkelijke kosten declareert en bewaar de bonnen.

Belasting

Als u vrijwilligerswerk doet voor een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en u declareert geen kosten die u wel heeft gemaakt, dan tellen deze kosten voor de inkomstenbelasting als gift mee, en zijn ze in principe (binnen bepaalde grenzen) aftrekbaar van uw inkomen. U kunt denken aan reiskosten, printerkosten, vergaderkosten e.d.

Bestuurders persoonlijk aansprakelijk

Degene die als vrijwilliger bestuurslid is in een vereniging, kan persoonlijk aansprakelijk worden gesteld, bij schade die voortvloeit uit deze bestuurstaken. Zelf het privévermogen loopt daarbij risico. Ook indien het om een onterechte claim gaat kun je als privépersoon met hoge proceskosten worden geconfronteerd. Laat u goed voorlichten welk risico u loopt. Er bestaan zelfs speciale bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrijwilligerswerk 2019 en de belasting of bijstandsuitkeringVrijwilligerswerk 2019 en de belasting of bijstandsuitkeringVeel mensen doen in 2018 en 2019 vrijwilligerswerk en krijgen daarvoor een bepaalde vergoeding of zien hier juist vanaf.…
Notariële schenking levert u fiscaal voordeelNotariële schenking levert u fiscaal voordeelEen notariële schenking levert u al vrij snel fiscaal voordeel op. Zeker als u iemand bent, die regelmatig giften overma…
Aftrek giften 2017, 2018, 2019 en 2020Aftrek giften 2017, 2018, 2019 en 2020Giften doen betekent ook altijd een mooie fiscale aftrekpost. Als u in 2018, 2019, 2020 een gift (geld of in natura) doe…
Bijbaan overblijfjuf en belasting betalenBijbaan overblijfjuf en belasting betalenAls u een bijbaan als overblijfjuf hebt, wordt u in sommige gevallen vrijgesteld voor het betalen van belasting. Uw werk…
Spullen schenken aan KringloopwinkelIedereen heeft wel een aantal spullen in huis staan die hij of zij niet meer gebruikt. Een oud bankstel, een klerenkast,…
Bronnen en referenties
  • Zin nr.1,
  • ING "Mijn Geld" nr 27
  • UWV

Reageer op het artikel "Vrijwilligerswerk doen en daarvoor toch geld ontvangen"

Reactie

Monique, 20-11-2010 14:31 #1
Ik ben het met de vraag; Wie doen veel vrijwilligerswerk, het niet met het antwoord eens.
Het antwoord ligt voor de hand: voornamelijk degenen die geen volledige werkweek (meer) hebben. Onzin, ik werk op papier 30 uur per week met overwerk erbij ca 38 uur per week, ik geef op vrijdagochtend 1 a 1,5 uur als vrijwilliger jeugd ehbo A les aan groep 8 van een basisschool, dinsdagavond 1x per maand jeugd ehbo B aan tieners tot ca 15 jaar, ik collecteer 1x per jaar voor de brandwondenstichting en doe het secretariaat van een handboogsportvereniging. Mijn stelling is als iedere inwoner van Nederland iets aan vrijwilligerswerk zou doen, dat Nederland er beter uit zou komen te zien. Reactie infoteur, 22-11-2010
Beste Monique, Je stelling is duidelijk!
Bedankt voor je opmerking.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 09-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Geld verdienen
Reacties: 1
Schrijf mee!