InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Is het nog verantwoord om kinderen op de wereld te zetten?!
mijn kijk op

Is het nog verantwoord om kinderen op de wereld te zetten?!

Is het nog verantwoord om kinderen op de wereld te zetten?! Is het moreel aanvaardbaar om een weerloze baby op de aarde te zetten. Oorlog en honger lijken nu in ons land ver weg, maar dat biedt geen enkele garantie voor de toekomst. Trouwens, misdaad, ziekte, seksueel geweld, invaliditeit, armoede en eenzaamheid zijn ook in het rijke westen actuele risico's. Maar is het eigenlijk wel eerlijk en zinvol deze vraag te stellen aan een jong enthousiast paar met een sterke kinderwens.

Moederinstinct etc

De meeste jonge mensen die een vaste relatie met iemand van het andere geslacht aangaan, willen op een bepaald moment kinderen van zichzelf. Logisch want je bent optimistisch en vol plannen voor de toekomst. En de onweerstaanbare kinderwens c.q. voortplantingsdrift wordt ook door de natuur ingegeven. Maar is het nuchter bekeken niet veel logischer om kinderloos te blijven of kinderen te adopteren. Is het uiteindelijk wel eerlijk om, zonder dat ze er om vragen, kinderen op deze vaak ellendige wereld te zetten. Oorlog, armoede, epidemieën, misdaad en honger zijn immers meedogenloos tegen zowel jong als oud.

Voortplantingsdrift

De natuur zorgt ervoor dat wij ons, net zoals alle dieren, voortplanten. Daarvoor is er seksuele behoefte gecreëerd, liefde en moederinstinct. Jonge ouders hebben bovendien het voorbeeld van hun eigen kindertijd waar ze dikwijls warme herinneringen aan overhouden. Er is dus meestal sterke behoefte aan het stichten van een eigen gezin, in de hoop gezonde leuke kinderen te krijgen die een goed en aangenaam leven op deze wereld gaan leiden.

Economische noodzaak

In veel arme landen is er bovendien een harde werkelijkheid die het noodzakelijk maakt kinderen te krijgen opdat de ouders, als ze later bejaard worden, verzekerd zijn van zowel materiële en lichamelijke hulp. In feite geldt die zakelijke noodzaak om kinderen te verwekken ook in onze westerse maatschappij. Alleen zijn het dan dikwijls de kinderen van anderen die ons helpen, in bijvoorbeeld bejaardentehuis, of via wijkverpleging. Wat ook geldt voor de financiële ondersteuning, die alle jongeren tezamen opbrengen in de vorm van AOW. Net zoals de gepensioneerden van nu dat vroeger hebben gedaan voor de ouderen van toen. Kinderen vormen dus nog steeds de premie voor onze levensverzekering.

Egoïstische redenen?

Het lijkt dus vooral voor ons eigen welzijn dat we kinderen op de wereld zetten, namelijk om onze geestelijke, seksuele en materiële behoeften te bevredigen. Ofschoon die seksuele bevrediging niet meer tot kinderen hoeft te leiden. Wat dat betreft zijn we de natuur te slim af.

Is nageslacht ons later dankbaar

Zullen onze kinderen, als ze later veel ouder zijn, ons nog dankbaar zijn dat ze zijn verwekt. Deze wereld is er één waar plezier en vreugde hooguit tijdelijke verschijnselen zijn. Een paar willekeurige voorbeelden waarom ons nageslacht wellicht ooit de dag vervloekt dat ze het levenslicht aanschouwden:

Onnatuurlijke dood

De tweede wereldoorlog eiste wereldwijd zon 72.000.000 doden waaronder 6.000.000 joden en zigeuners die bruut werden afgeslacht omdat ze als inferieur ras werden bestempeld. Over het aantal geestelijke en lichamelijke invaliden die om soortgelijke redenen door de nazi's werden vermoord zijn geen getallen bekend. In 1953 verloren bijna 2000 mensen in Zeeland hun leven vanwege de watersnoodramp. Treinrampen, gijzelingen, twintowers, extremistische aanslagen, roofovervallen, zelfmoord, bomgordels, oorlog enz. zijn helaas ook nu aan de orde van de dag.

Natuurlijke dood

De zogenaamde natuurlijke dood kan ook voor veel verdriet en gevoel van onrecht zorgen, als je veel te jong zal sterven door een ernstige ziekte.

Ziekte en invaliditeit

Het leven wordt niet alleen vergald door vroegtijdige dood. Ook de manier waarop velen moeten leven (overleven) is dikwijls schrijnend. Dat geldt ook voor ernstige psychische klachten waaronder velen gebukt gaan.

Wordt het ooit beter

Hoewel de mens op allerlei gebied enorme vorderingen heeft gemaakt, lijkt het erop dat we met onze emoties en in ons handelen vaak nog even primitief zijn als een miljoen jaar geleden. Marteling, oorlog, systematische verkrachting, kindermisbruik etc. zijn er nog steeds en niemand kan zich voorstellen dat dit de eerstvolgende miljoen jaren verandert. Maar als je jong bent met een sterke kinderwens is het logisch dat je met dit vraagstuk geen rekening houdt. Hopelijk krijg je later geen spijt van je onvermijdelijke beslissing als je ooit heel oud bent. In ieder geval ben je niet verantwoordelijk voor die eventuele verkeerde keuze, want de mens heeft zichzelf niet geprogrammeerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kinderloos, kan ook een bewuste keuze zijnKinderloos, kan ook een bewuste keuze zijnVolwassenen die bewust kinderloos zijn, moeten hun standpunt vaak uitleggen. Er wordt vanuit gegaan dat iedereen een kin…
Levensverzekering: premie, uitkering & belastingLevensverzekering: premie, uitkering & belastingWat is een levensverzekering? Waarom zou u een levensverzekering afsluiten? Wat is de hoogte van de premie en welke fact…
Babymoord: vaak is de moeder verward of heeft ze problemenBabymoord: vaak is de moeder verward of heeft ze problemenBabymoord door moeders: er zijn altijd moeders geweest die hun pasgeboren kinderen om het leven brachten. Vroeger, voord…
Een eenzame kinderwensEen eenzame kinderwensJe hebt een partner en jullie zijn heel gelukkig samen. Niks kan jullie relatie in de weg staan! Maar dan begint het te…
Geschiedenis beroepsarbeid van de vrouw eind 19de eeuwGeschiedenis beroepsarbeid van de vrouw eind 19de eeuwIn de 19de eeuw werden vrouwen niet uitgesloten van arbeid, vaak moesten ze wel werken wegens geldgebrek en armoede, maa…

Reageer op het artikel "Is het nog verantwoord om kinderen op de wereld te zetten?!"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 11-08-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Op versiertoer
Schrijf mee!