InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk is, in relatie met andere landen, zeer populair in Nederland. In 2010 bleken er zo'n één op de vijf van de Nederlandse bevolking actief als vrijwilliger voor gemiddeld vijf uur per week. Vrijwilligerswerk leidt tot een betere sociale samenhang en is over het algemeen meer voorkomend bij de mensen met een hogere opleiding. Ook bij jongeren is een stijging in populariteit te zien.

Vrijwilligerswerk in Nederland

In Nederland zijn zo'n 5,5 miljoen vrijwilligers actief. Dit betekent dat er zo'n 5,5 miljoen mensen zijn die onbetaald en onverplicht werk doen voor anderen of voor de maatschappij in zijn geheel. Het werk van een vrijwilliger is van belang in het algemeen of voor een specifiek deel van de maatschappij. Vrijwilligerswerk mag in principe niet in plaats komen van een betaalde baan. Iemand kan niet arbeidsongeschikt zijn, maar toch vrijwilligerswerk uitvoeren.

Gebieden van vrijwilligerswerk

  • Sport (grootste sector met ruim één miljoen vrijwilligers): Zoals het organiseren van sportevenmenten - Johan Cruyff Foundation.
  • Onderwijs: Als maatschappelijke stage of lesgeven in het buitenland - Projects-Abroad.
  • Welzijn: Zoals activiteiten voor ouderen organiseren, begeleiding bij terugkeer in samenleving van psychiatrische patiënten, maatjesprojecten - maatjesgezocht.nl.
  • Zorg: Koffie- en theediensten in recreatiezalen, maaltijdbezorger, buschauffeur bij uitstapjes, begeleiding naar kerk voor mensen in een zorginstelling, vakanties met patiënten - het Rode Kruis

Vrijwilligerswerk is te vinden via de vacaturebank bij de gemeente, maar ook zijn er vaak vrijwilligerscentrales aanwezig in eigen omgeving. Voor meer specifieke keuzes kan direct contact worden opgenomen met de organisatie zelf.

Vrijwilligerswerk in het buitenland

Naast het uitvoeren van vrijwilligerswerk in ons eigen land, is het ook mogelijk om naar een ontwikkelingsland te trekken en daar onder een organisatie hulp te bieden. Organisaties sturen mensen voor een bepaalde tijd naar een ander land om daar te werken aan de opbouw van de economie en andere manieren om de mensen daar te ondersteunen.

Er bestaan tegenwoordig vele organisaties en projecten in landen in Afrika, Azië, Zuid-Amerika, maar ook in Oost-Europa die jongeren vanaf 16 jaar de kans bieden een steentje bij te dragen. Ook zonder ervaring wordt men geaccepteerd als vrijwilliger. Er bestaan projecten die zich richten op lesgeven van jonge kinderen, die zich bezighouden met de bouw van klaslokalen, de aanleg van watervoorziening, er bestaan organisaties die zich richten op het opzetten van sportprogramma's voor kinderen in arme gebieden, et cetera.

Voor- en nadelen van vrijwilligerswerk

Voordelen van vrijwilligerswerk

  • Leuke ervaring
  • Gevoel nuttig te zijn in de maatschappij
  • Betere zelf-perceptie
  • Ontwikkeling van jezelf en ontdekking van eigen kwaliteiten
  • Nieuwe contacten/breder netwerk
  • Goed voor je CV
  • Iets doen voor een ander
  • Daginvulling
  • Meer vrijheid
  • Gevoel nodig te zijn

Nadelen van vrijwilligerswerk

  • Onbetaald
  • Neemt tijd in beslag
  • Verantwoordelijkheid (wel minder dan bij betaald werk)
  • Kans dat je je eigen grenzen overschrijd omdat je meer vrijheid hebt

Vormen van vrijwilligerswerk

Populair vrijwilligerswerk bij jongeren

  • Gerelateerd aan een sport en een sportclub
  • Gerelateerd aan school en opleiding, en daarbij komende ervaring
  • Gericht op toekomstige werkgevers en banen

Populair vrijwilligerswerk bij ouderen

  • Begeleiding van seniorenreizen
  • Begeleiding van wandelingen van senioren
  • Bezoekjes brengen aan ouderen
  • Bezoeken brengen aan gehandicapten, spellen doen met gehandicapten
  • Gerelateerd aan kerk en buurtcentrum
© 2012 - 2019 Moneyq89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vrijwilligerswerk en maatschappelijke stagesTegenwoordig hoor je van steeds meer mensen dat ze, naast hun gewone werk, ook nog aan vrijwilligerswerk doen. Het wordt…
Vrijwilligerswerk in NederlandVrijwilligerswerk in NederlandIn Nederland doen heel veel mensen vrijwilligerswerk en het vrijwilligerswerk is in Nederland een belangrijke economisch…
Vrijwilligerswerk, een dankbare hobbyMeer dan een miljoen mensen in Nederland doen vrijwilligerswerk, de meeste zijn boven de 45 maar vrijwilligerswerk kan e…
Cv zonder werkervaringCv zonder werkervaringAls starter op de arbeidsmarkt is het niet eenvoudig om op te vallen tussen de grote hoeveelheid sollicitanten. Bedrijve…
Vrijwilligerswerk doen en daarvoor toch geld ontvangenVrijwilligerswerk doen en daarvoor toch geld ontvangenNaast z'n werk zet menigeen zich met hart en ziel in voor club, vereniging, goed doel enz. En als gepensioneerde of alle…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijwilligerswerk

Reageer op het artikel "Vrijwilligerswerk"

Reacties

Maria, 13-10-2016 20:23 #2
In de tweede alinea bovenaan staat: niet arbeidsongeschikt zijn, maar toch vrijwilligerswerk uitvoeren.
Ik denk dat het woordje "niet" weg moet, dan wordt het weer een logische zin.
Het woordje "maar" geeft n.l. altijd een tegenstelling aan, daarom lees ik het anders. Hoe bedoelt u het?

Maria, 13-10-2016 20:13 #1
Aanvulling onderwijs/vrijwilligerswerk: op basisscholen in uw stad! Er zijn altijd mensen nodig om met groepjes kinderen AVI-lezen te doen, lesbevoegdheid niet nodig en leeftijd: van jong tot oud. Een of enkele uren per week, wat u wilt.
Stuur de school of scholen een mail en meldt u aan, zodat men weet dat u bestaat en beschikbaar bent. Altijd nodig, vooral in de groepen 3 t/m 7,8 en kinderen zijn zó leuk! Gul in hun warmte, plezier en levensvreugde!

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 30-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!