InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Wanneer ben je gelukkig?

Wanneer ben je gelukkig?

Wanneer ben je gelukkig? Je zou denken dat iedereen anders is en er dus duizend-en-een redenen te bedenken zijn, waar mensen gelukkig van worden. Echter, niets is minder waar. Misschien een domper, maar we (= de mens) is gewoon in te delen in een aantal groepen. Het gegeven dat mensen in “hokjes” te plaatsen zijn, is minder interessant. Wat anders ligt is het gegeven dat we – hoe anders we ook willen zijn – eigenlijk groepsdieren zijn en ons aldus gedragen … ook als het gaat over waar we gelukkig van worden.

Anders dan anders

Niet dat het erg is dat mensen groepsdieren zijn. Echter, de man of vrouw die echt anders is, degene die bewust of onbewust buiten de groep staat, valt daarmee wel veel meer op. In de loop der jaren is “de eenling” wel steeds meer geaccepteerd en kijkt men er veel minder van op. Was dit halverwege de vorige eeuw nog “not done” en slechts door zo’n 15% tot 18% “geaccepteerd, inmiddels gaan we richting de 60% die daar geen moeite meer mee heeft.
Dit verschilt wel duidelijk per werelddeel of eigenlijk meer per religie-gebied. In de gebieden waar het Boeddhisme (en afgeleide vormen daarvan) meer de boventoon voert, ligt de acceptatie ruim boven de 70%. Mensen in een gebied waar het Christelijke geloof de boventoon voert ligt het een stuk lager, zo rond de 50% en daar waar de Islam met name gepredikt wordt, komen we rond de 35% uit. Bij dit soort onderzoeken is altijd de vraag hoe breed de enquête is, immers er zijn ook genoeg mensen in deze gebieden die niet die religie aanhangen. Maar het is wel een globaal beeld wat weergegeven kan worden.

Gelukkig met niets

De groep die zegt gelukkig te zijn met niets is klein. Slechts zo’n 5% heeft niets nodig om gelukkig te zijn en hoewel dit cijfer wellicht als triest gezien kan worden, zijn het met name degene die buiten de groep vallen die gelukkig kunnen zijn met weinig tot niets en dat maakt wel weer een groot gedeelde van deze groep uit. Voorbeelden van geluk:
  • Vrijheid (in de meest brede zin van het woord)
  • Opkomende / ondergaande zon
  • Frisse lucht / de natuur
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Andere mensen

Iedereen wil gezond zijn

Een belangrijk gegeven voor iedereen (ca. 90%) om gelukkig te zijn, is de gezondheid. Nagenoeg alle geënquêteerde voeren de gezondheid op als basis van gelukkig zijn. Wat zou impliceren dat als men niet gezond is, men niet gelukkig kan zijn. Maar dat is niet zo, want ruim 70% van diezelfde groep geeft aan dat als men bijvoorbeeld met een handicap zou moeten leven, men er ook wel een draai aan zou kunnen geven. Voor chronische zieken geldt een vergelijkbaar percentage, met dien verstande dat er wel een noot wordt toegevoegd over de pijngrens. Continue met pijn leven, vindt 85% van de geënquêteerde geen basis van gelukkig zijn. Er wordt niet ingegaan op hoe het leven dan vorm te geven.

Stabiliteit in leven en inkomen

Stabiliteit staat vlak onder gezondheid (ca. 75%) als belangrijk gegeven. Stabiliteit in leven en inkomen, waarbij een regulier inkomen – ook al is het minder dan los – toch de boventoon voert. In de basiselementen van het leven moet voorzien worden en dat is het belangrijkste voor de grootste groep.

Verder wordt stabiliteit in leven aangegeven als belangrijk, omdat het rust geeft. Rust die nodig is binnen het leven waar toch al zoveel “moet”. Waarbij mensen zich wel realiseren dat het “moeten” door henzelf opgelegd wordt, maar men wel in de stroom van het leven mee denkt te moeten gaan (of niet anders kunnen of durven). Een moment van rust is de stabiliteit in het leven, met gezin of alleen met partner. Minder stabiel wordt een alleenstaande gezien (zo’n 20%), maar er wordt niet echt een heldere verklaring voor gegeven. Wel is opvallend dat het voor het grootste gedeelte mannen zijn en hoe ouder hoe minder spannend de relatie is voor geluk.

Bron: Pezibear / PixabayBron: Pezibear / Pixabay

Kinderen krijgen

Over het geluk met kinderen wordt verschillende gedacht. Kinderen als gelukzalig wordt binnen het gebied met voornamelijk Christelijke mensen minder hoog aangeschreven (ca. 25%) dan bij de andere religies. Met name de Islam staat hier hoog aangeschreven (bijna 70%).

Apart staat aangegeven dat kinderen een leven gelukkiger maakt, maar het wordt door een grote groep niet als absoluut gelukmakend gezien. Dat wil zeggen dat de grootste groep ook gelukkig kan zijn als er geen kinderen komen. Waarbij de mannen een kleine meerderheid vormen tijdens de vruchtbare jaren, naarmate mensen ouder worden draait het eigenlijk net om.

Persoonlijke ontwikkeling

De persoonlijke ontwikkeling wordt overall door zo’n 25% gezien als een aspect wat ons gelukkig maakt. Persoonlijke ontwikkeling als in:
  • Passie volgen (zeer uiteenlopend)
  • De mogelijkheden tot studeren
  • In brede zin ontwikkelen als mens
De mogelijkheden is het Westen staan bovenaan qua ontwikkeling. Verder is de vrijheid in keuze belangrijk en de stimulans van buitenaf.

Concluderend

Eigenlijk is het grootste gedeelde van de mens dus prima in te delen. De vraag is of dit erg is. Eigenlijk is het slechts een gegeven en niet meer dan leuke weetjes. Gelukkig hebben we allemaal een eigen geest die we vorm kunnen geven zoals we dat zelf willen en dat maakt eigenlijk iedereen toch weer een beetje uniek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De relatie tussen geld en gelukDe relatie tussen geld en gelukIs er een relatie tussen geld en geluk? Maakt geld gelukkig? Als geld gelukkig maakt, hoeveel geld heb je dan nodig? Bes…
Wat wil ik? Ken jezelf!Wat wil ik? Ken jezelf!Wat wil ik? Hoe word ik gelukkig? Hoe kan ik leven met passie? Welke persoonlijke ontwikkeling moet ik doormaken om gelu…
Geld maakt niet gelukkig 'of' geen geld maakt ongelukkigHet aloude gezegde luidt: ‘geld maakt niet gelukkig’, maar is dat ook zo of moet er in de tegenwoordige tijd gezegd word…
Joodse wijsheden 26: Hoe word ik gelukkig?Joodse wijsheden 26: Hoe word ik gelukkig?Hoe word ik gelukkig? Ieder mens wil gelukkig zijn. Maar ondanks dat velen van ons alles hebben zijn we nog steeds ongel…
Waarom we altijd meer willenTevreden zijn met wat je hebt blijkt een moeilijk iets. Salaris is altijd te weinig en een auto kan altijd mooier. Wat m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wanneer ben je gelukkig?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!