InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Succes hebben door positief om te gaan met eigen kwaliteiten

Succes hebben door positief om te gaan met eigen kwaliteiten

Succes hebben door positief om te gaan met eigen kwaliteiten Succes is beslist geen keuze, zoals sommigen u willen laten geloven. Succes is afhankelijk van een aantal factoren, zoals aanleg en milieu, de opvoeding, de gekozen opleiding, de mogelijkheden die men tegenkomt, enzovoort. Daarnaast is de eigen instelling bepalend hoe er met al die factoren omgegaan wordt. De een is negatief ingesteld en is bang van elke uitdaging, de ander pakt elke gelegenheid aan om uit te proberen wat er mogelijk is. Dat hemelsbrede verschil maakt vaak uit wie er in het leven vooruit komt en wie niet. Behalve dat speelt ook het toeval mee. Denk bijvoorbeeld aan een schrijver die kennissen in de uitgeverij heeft en op die manier gemakkelijker aan een uitgever komt dan een ander, die er op de bonnefooi maar eentje moet zoeken.

Aard en instelling bepalen meestal het latere succes in het leven

Wie goed naar kinderen beneden een jaar kijkt, kan daar al het verschil in aard zien. Er zijn kindjes die zodra ze kunnen kruipen overal op afgaan en alles onderzoeken. Ze zijn niet bang van andere mensen en kunnen wel eens van iets of iemand schrikken, maar gaan daar niet meteen van huilen. Er zijn echter ook kindjes die zelfs op die leeftijd de kat uit de boom kijken. Kindjes, die alles de eerste keer heel voorzichtig aanraken, voorzichtig betasten en op vreemde mensen bang en verlegen reageren en zodra er harde geluiden klinken schrikken en meteen al gaan huilen.

Niet alleen de aanleg is bepalend

Dat is het verschil in de aanleg van het karaktertje, maar dat wil niet zeggen dat dit later een bange volwassene wordt die geen succes kan hebben. Daar kunnen eerst de opvoeding en later ook de eigen houding veel aan doen. Ook het milieu heeft invloed. De omgeving, de instelling van het gezin en de familieleden, later de school en de leraren spelen daarbij mee.

De opvoeding heeft veel invloed op de ontwikkeling van de kwaliteiten

Een positieve opvoeding kan veel bijdragen aan het latere succes. Ouders die hun kind stimuleren om dingen te ontdekken en het leren dat het niet bang hoeft te zijn voor nieuwe ontmoetingen en nieuwe ervaringen. Als zij het kind leren om onder hun toezicht op een leergierige manier op de omgeving af te gaan, helpen zij hun kind enorm vooruit. Het kind leert op die manier zijn eigen talenten en kwaliteiten te ontdekken en uit te bouwen.

Steun van de ouders bij het opdoen van eigen ervaringen

Niet alleen doet het kind zo meer ervaringen op dan het uit eigen beweging misschien gedaan zou hebben, maar het voelt onbewust ook dat het de steun van de ouders heeft en voelt zich onder hun toezicht ook veilig genoeg om die ervaringen te durven opdoen. Ouders die echter te beschermend optreden en hun kind tegenhouden uit angst dat het negatieve ervaringen zou kunnen opdoen, zijn een rem op een positieve ontwikkeling van hun kind.

Aanpakken of laten liggen

Kinderen die op een positieve en stimulerende manier zijn groot gebracht gaan als volwassene open op de uitdagingen toe die het leven hun biedt. Ze zijn niet bang om negatieve ervaringen op te doen, maar zullen steeds weer opnieuw hun kansen berekenen en erop afgaan. Als volwassen mensen zijn ze creatief, vindingrijk, oplossingsgericht en succesvol in de maatschappij. Ze kijken vooruit en de tegenslagen van het leven maken hen sterker in plaats van zwakker.

Moeilijkheden uit de weg gaan

Verlegen en terughoudende kinderen die niet overtuigt zijn van de eigen kwaliteiten hebben echter de neiging om moeilijkheden uit de weg te gaan en zien de nieuwe mogelijkheden eerder als een gevaar, dan als een uitdaging. Wie niets doet, krijgt echter ook geen succesvolle ervaringen.

Zoek het succes op

Wees open voor nieuwe uitdagingen en wees vooral niet bang om ergens aan te beginnen. Als u zorgt voor een goed uitgedacht plan en een goede voorbereiding, gaat alles meestal goed. Natuurlijk kan er ook wel eens iets verkeerd lopen of gewoon mislukken, maar u hebt dan wel ervaring opgedaan en kunt ervan leren. Zo doen de succesvolle mensen het immers ook.

Rijke mensen zijn niet altijd succesvol

Verkijk u niet op rijke mensen die alles in de schoot gevallen is door een erfenis of een winnend lot. Dat heeft niets te maken met succes hebben. De meeste mensen die succesvol in het leven staan hebben daar ook hard voor moeten werken. Daar staan op internet genoeg verhalen over.

Wat u kunt doen om uw houding te verbeteren

Ban alle negatieve zinnen uit uw taalgebruik en uit uw gedachten. Denkt u bij uzelf: “Dat gaat me nooit lukken”, verander die zin dan meteen in het tegenovergestelde: “Waarom zou mij dat niet lukken? Anderen lukt het immers ook.” Ga met alle negatieve gedachten die in u opkomen op dezelfde manier om en u zult merken dat u na een aantal weken helemaal niet meer zo negatief denkt en meer durft aan te pakken. Hoe meer u aandurft, des te meer zal u ook lukken.

Tegenslagen horen erbij

Laat u niet uit het veld slaan door een kleine tegenslag, maar denk vooruit en ga vooruit. Het is de weg, zoals die door succesvolle mensen gevolgd is en die hen hun succes gegeven heeft. Niemand heeft ooit succes gekregen door bij de pakken neer te gaan zitten.

Vooruit gaan in ontwikkeling is belangrijk

Durf nieuwe mogelijkheden aan te pakken. Neem echter geen risico’s waarbij u van tevoren al weet dat het helemaal fout kan gaan. Wie nog nooit heeft durven beleggen en ineens met al het spaargeld aandelen van een enkel bedrijf koopt, moet niet raar opkijken als dat bedrijf failliet gaat en hij/zij al het geld in een klap kwijt is. Een dergelijke actie is gewoon niet slim, want ook het sparen en beleggen van geld vereist een goede voorbereiding en een goede strategie die men zich eerst eigen moet maken.

Eerst nadenken, dan pas doen

Alles dat u onderneemt heeft voorbereiding nodig. Wie zich zonder voorbereiding in een nieuw avontuur stort heeft meestal geen geluk. Dat hebben alleen degenen die met overleg te werk gaan en zich na een goede voorbereiding er niet van laten weerhouden om het einddoel te bereiken.

Wees positief

Ken uw eigen kwaliteiten en werk eraan om ze te verbeteren. Ieder mens is uniek en heeft zijn eigen unieke mogelijkheden. U hebt er vast en zeker ook een stel. Ontdek ze en werk eraan om ze zo goed mogelijk te kunnen gebruiken. Hebt u altijd al goed kunnen tekenen en hebt u er plezier in, volg dan eens een schilder cursus. Schrijft u gemakkelijk en hebt u veel nieuwe ideeën, begin dan eens aan en boek, schrijf op internet of stuur stukjes naar de krant over plaatselijke gebeurtenissen.

Zoek uw eigen mogelijkheden

Misschien kunt u zelfs nog veel meer. Laat de mogelijkheden niet liggen, maar doe er iets mee. Bekijk ook welke situaties voor uw neus komen en ga daar positief op in. Maak nieuwe contacten en wees niet bang om op nieuwe mensen en situaties in te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Convergentieleer (Pedagogiek)Convergentieleer (Pedagogiek)De convergentie leer is een belangrijke stroming binnen de pedagogiek. Het is een tussenweg tussen de natuurlijke goedhe…
Alles over de BeagleDe Beagle is een erg oud ras dat afkomstig is uit Engeland. De naam Beagle is afkomstig van het Keltische woord ''beag''…
Kenmerken van coachenKenmerken van coachenCoachen is gericht op de toekomst van de cliënt. Iedereen heeft namelijk een toekomstperspectief. Coachen richt zich op…
Ouderschapsplan makenOuders met minderjarige kinderen die gaan scheiden, moeten een ouderschapsplan opstellen en aan de rechter voorleggen. Z…
Welke baan past bij mij?Veel mensen stellen zichzelf de vraag. Welke baan past nou echt bij mij? Om antwoord te krijgen op deze vraag moet je er…

Reageer op het artikel "Succes hebben door positief om te gaan met eigen kwaliteiten"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 28-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!