InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Kenmerken van coachen

Kenmerken van coachen

Kenmerken van coachen Coachen is gericht op de toekomst van de cliënt. Iedereen heeft namelijk een toekomstperspectief. Coachen richt zich op de mogelijkheden van de gecoachte en niet op diens problemen. Zolang we in een positieve stemming verkeren, geven kleine verbeteringen in het leven van de gecoachte grote veranderingen! Wat zijn de kenmerken van coaching? Wat is het grote succes van het coachen? Welk doel heeft het coachen? Kenmerk van coachen, een overzicht:

De essentie van coachen

Ieder mens heeft ongekende mogelijkheden en kwaliteiten. Het is aan de coach om uit de gecoachte het beste van zijn mogelijkheden en kwaliteiten boven water te halen. Het beste uit mensen halen is een essentie van het coachen. Beter nog: het allerbeste uit de gecoachte halen.

Kenmerk manier van coachen

Tijdens het coachingsproces zal de coach zich altijd concentreren op de sterke punten van de cliënt. De coach zal zich nooit toeleggen op de zwaktes, tekortkomingen of belemmeringen van de cliënt.

Wat is het doel van coachen?

Coachen heeft tijdens het coachingsproces het doel om:
  • De cliënt uit te dagen. Door de uitdaging vindt de gecoachte het spannend het coachingsproces samen met de coach te doorlopen,
  • De cliënt te stimuleren en te begeleiden in zijn ontwikkeling,
  • Werkprestaties van de cliënt te verbeteren,
  • De kwaliteit van het leven van de cliënt te verbeteren,
  • Doelstellingen in het leven van de cliënt te realiseren.

Kenmerken van coaching

Wat zijn de kenmerken van coaching?
  • Doelgericht, gericht op de doelstellingen van de cliënt,
  • Gericht op de toekomst, op de toekomst van de cliënt,
  • Respect naar de cliënt, de coach zal de cliënt nooit veroordelen.

Coaching: verleden versus de toekomst van de gecoachte

Een belangrijk kenmerk van het coachen is het bekijken van het gedrag van de cliënt. Staat het gedrag van de cliënt zijn eigen gestelde doelstellingen voor de toekomst in de weg? Coaching is kijken naar de toekomst van de cliënt. Als het huidige gedrag van de cliënt zijn eigen toekomst in de weg staat, zal de coach de cliënt coachen om het gedrag van de cliënt te veranderen.
Vaak wordt echter gedacht dat mensen juist het beste geholpen zijn als ze hun eigen verleden onder ogen zien. Coaching richt zich niet op het verleden van de cliënt, maar op diens toekomst.

Mogelijkheden van de gecoachte en zijn toekomstperspectief

Coachen is een zeer positief ingesteld proces: het coachen van de gecoachte richt zich namelijk op:
  • De toekomst van de gecoachte en zijn toekomstperspectief,
  • De mogelijkheden en kwaliteiten van de gecoachte.

Waar houdt coachen zich absoluut niet mee bezig?

In geen geval houdt coachen zich bezig met:
  • De tekortkomingen van de gecoachte
  • De belemmeringen van de gecoachte
  • De zwaktes van de gecoachte

Positieve stemming: de gecoachte bereikt meer in zijn leven door positief te zijn

Coachen is positief. In een positieve stemming bereikt de cliënt veel meer in zijn leven. Positieve emoties leiden bijvoorbeeld tot:
  • Dat het lichaam veel sneller herstelt van stressvolle situaties
  • Het aanzetten van het sluiten van vriendschappen
  • Betere leerprestaties
  • Betere werkprestaties
  • Dat iemand veel beter in zijn vel zit en zich goed voelt

Het succes van het coachen

Wat is het succes van het coachen? Het grote succes van het coachen zit in de gecoachte zelf! Door de kwaliteiten en de mogelijkheden van de gecoachte te versterken, zullen er stap voor stap kleine verbeteringen ontstaan in het leven van de cliënt. Kleine verbeteringen die grote veranderingen in het leven geven!

Coachen: het oplossen van problemen

De gecoachte kent zichzelf beter als geen ander. De coach zal de gecoachte een spiegel voorhouden. De cliënt kent namelijk het antwoord op elk probleem. Enkele en alleen de gecoachte zelf heeft de sleutel in handen tot de oplossing van zijn problemen.
De coach motiveert de cliënt om tot de gewenste verandering of oplossing van het probleem te komen door het stellen van vragen. Door deze vragen krijgt de cliënt een goed inzicht in zichzelf en komt uiteindelijk door het volgen van het coachingsproces uit op de oplossing van zijn probleem.
© 2009 - 2018 Roberta, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
E-coach, voordelen van online coachingE-coach, voordelen van online coachingDe e-coach of coach online wordt steeds populairder. Waarom slaat het online coaching zo aan? Wat zijn de grote voordele…
Coaching vaardighedenCoaching vaardighedenKan iedereen een coach worden? Kan iedereen een coach zijn? Een deel van de kracht van coaching komt vanuit de coach zel…
Wat is coaching?Wat is coaching?Je eigen coach hebben die je steunt, motiveert en stuurt klinkt fantastisch! Maar, wat is coaching? Is coaching therapie…
Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Een persoonlijke levenscoach, of life coach, is tegenwoordig "in". Contacten onderhouden met de coach kan telefonish, pe…
Het verschil tussen supervisie en coachingHet verschil tussen supervisie en coachingWat is coaching en wat is supervisie? Deze twee vormen van begeleiding liggen zeer dicht bij elkaar. Het doel is het hel…

Reageer op het artikel "Kenmerken van coachen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Roberta
Laatste update: 14-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!