InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Preppen: een noodsituatie overleven

Preppen: een noodsituatie overleven

Preppen: een noodsituatie overleven Als je bekend bent met het programma Doomsday Preppers op National Geographic Channel dan zou je wellicht kunnen denken dat preppen belachelijk is. Echter, het merendeel van de preppers is niet zoals op het programma Doomsday Preppers wordt getoond. Volgens schattingen zijn er meer dan 3 miljoen Amerikanen survivalist. In Nederland en België begint het fenomeen preppen ook steeds populairder te worden. Vooral het samenstellen van een noodpakket begint steeds vaker voor te komen.

Wat zijn Preppers?

Veel mensen denken dat er in Nederland of België niets kan gebeuren. Hoewel noodsituaties voor jou misschien een ver-van-mijn-bed-show lijken, komen noodsituaties met de regelmaat van de klok voor. Zo worden elk jaar verscheidene plaatsen geconfronteerd met o.a. stroomstoringen en hevige wateroverlast. Het zijn wellicht geen ernstige noodsituaties, echter het is wel belangrijk om goed voorbereid te zijn op ernstige en minder ernstige noodsituaties. Preppers bereiden zich op een eventuele noodsituatie voor. Het woord preppen komt van de Engelse term 'prepare', voorbereiden. Een prepper wordt ook wel een doomsday prepper of een survivalist genoemd. Preppers kun je vinden in verschillende gradaties. Er zijn mensen die zich voorbereiden op een autarkisch bestaan, echter er zijn ook preppers die zich op een noodsituatie van korte termijn voorbereiden. Een survivalist gaat dan bijvoorbeeld uit van een noodsituatie van 72 uur. De overheid en hulpdiensten kunnen namelijk niet altijd iedereen direct bereiken of helpen. Dus stelt men o.a. een noodpakket samen. Er zijn preppers die zich voorbereiden op een specifieke gebeurtenis, maar het merendeel bereidt zich in het algemeen voor. Hierbij kan je denken aan een noodsituatie zoals:
  • Een pandemie
  • Natuurrampen
  • Oorlog
  • Rampen veroorzaakt door mensen

Hoe word je een Prepper?

Als je je bewust bezig wilt houden met preppen is het belangrijk dat je een plan van aanpak maakt. Bepaal voor jezelf wat het doel is van jouw voorbereidingen. Wil je je voorbereiden op de korte of lange termijn? Wat is jouw gezinssituatie? Het is belangrijk dat je zo gedetailleerd mogelijk te werk gaat, zodat je je essentiële levensbehoeften kunt voorzien. Zo zijn er preppers die het belangrijk vinden overlevingstechnieken te leren, terwijl een andere survivalist alleen een voorraad van voedsel en essentiële levensbehoeften opslaat. Er zijn verscheidene internetsites en forums waar je je kunt oriënteren en waar je informatie kunt vergaren. Er zijn diverse Engelstalige site's met informatie, maar er zijn ook genoeg Nederlandstalige site's beschikbaar. Denk hierbij aan preppers.nl. Veel mensen denken dat preppen alleen mogelijk is voor rijke mensen. Dat is niet zo. Het is namelijk zeer belangrijk om kennis te vergaren als je een Doomsday prepper wilt worden. Een goede voorbereiding is het halve werk. Je kunt het zelf zo duur maken als je zelf wilt. Veel dingen zijn goedkoop in te slaan of kun je kopen tijdens een reclame-actie. Hierdoor groeit jouw voorraad.

Waar moet je beginnen?

Wat jouw plan van aanpak ook zou mogen zijn, water en voedsel zijn de kern van een goede plan van aanpak. Het is belangrijk om een voorraad van water en houdbaar voedsel te hebben. Daarnaast is warmte ook essentieel om te overleven. Daarnaast is het ook belangrijk om te denken over:
  • Persoonlijke hygiëne
  • Energie
  • Medicijnen
  • Gereedschap
  • Een overlevingspakket

Een noodpakket samenstellen

Vooral het samenstellen van een overlevingspakket is belangrijk. Dit wordt ook wel een Bug-Out Bag of BOB genoemd. De Nederlandse overheid adviseert mensen om een noodvoorraad voor +/- drie dagen in huis te halen. Het is mogelijk om een officieel noodpakket te bestellen, echter dit overlevingspakket mist een aantal essentiële producten. Je kunt dit noodpakket aanschaffen, echter je moet het dan wel aanvullen. Je moet natuurlijk wel rekening houden met je persoonlijke situatie als je een noodvoorraad samenstelt. Je noodvoorraad zou kunnen bestaan uit:
  • Radio op batterijen of opwindbare radio.
  • Voorraad water (3 liter water per persoon per dag of waterzuiveringstabletten/waterfilter)
  • Voorraad voedsel (lang houdbaar voedsel of noodrantsoenen)
  • Toiletpapier
  • Tandenborstel en tandenpasta
  • Zeep
  • Zaklamp
  • Extra batterijen
  • Lucifers in waterdichte verpakking
  • Aanstekers
  • Waxinelichtjes of kaarsen
  • Kleding (isolerende kleding)
  • Dekens (isolatiedekens)
  • Ducktape
  • Desinfecterende handgel
  • Kompas
  • Veiligheidsspelden
  • Contant geld en identificatie
  • Gereedschapsset
  • Gasbrander
  • Gas brandstof
  • Naaiset
  • Waarschuwingsfluitje
  • Voorraad van medicijnen (op doktersvoorschriften)
  • EHBO kit
© 2015 - 2018 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een bug-out-bag?Als je de serie 'Doomsday Preppers' op National Geographic hebt gevolgd, zul je waarschijnlijk wel een idee hebben wat e…
Wat is een noodpakket?Wat is een noodpakket?Burgers worden geadviseerd om een noodpakket in huis te hebben, die in geval van nood gebruikt kan worden om een bepaald…
Wat te doen bij een ramp en met het noodpakketWat te doen bij een ramp en met het noodpakketVeel mensen hebben er vaag wel eens iets over gehoord, maar het merendeel van de Nederlandse bevolking weet niet wat het…
Bent u voorbereid op een ramp?Bent u voorbereid op een ramp?Nederland is een relatief veilig land. Rampen, crises en oorlogen gebeuren nauwelijks. Toch kan het gebeuren dat de stro…
Superman, de man van staal!Superman, de man van staal!Superman, iedereen kent hem wel, het Amerikaanse icoon. Maar wie is nu eigenlijk die man met zijn rode onderbroek?
Bronnen en referenties
  • http://www.denkvooruit.nl/
  • http://preppers.nl/

Reageer op het artikel "Preppen: een noodsituatie overleven"

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!