InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat is een noodpakket?

Wat is een noodpakket?

Wat is een noodpakket? Burgers worden geadviseerd om een noodpakket in huis te hebben, die in geval van nood gebruikt kan worden om een bepaalde periode te overbruggen bij een ramp. In geval van nood is het handig om bepaalde zaken op voorraad te hebben. De overheid roept burgers op om een noodpakket aan te leggen waar ze drie dagen mee kunnen overbruggen zonder hulp van buitenaf. In geval van nood kan de hulp op zeer korte termijn op gang worden gebracht, maar ook zonder hulp moet u een paar dagen kunnen overleven. Een dergelijk pakket zou u in huis moeten hebben, maar bijvoorbeeld ook in de auto of in een boot.

Wat is een noodpakket?

Hierin komen spullen die het mogelijk moeten maken om te overleven. Het gaat om basisartikelen die u in een waterdichte verpakking moet leggen op een handige plek in uw huis. U moet het niet gaan verstoppen en het moet eenvoudig toegankelijk zijn. U moet er wel voor zorgen dat het een logische plek is die u ook kunt onthouden. U doet er verstandig aan om een rampeninstructie van het internet te halen en in het pakketje te leggen.

Wat zit er in een noodpakket?

In het noodpakket komen spullen waarmee u kunt overleven. In het pakket komt dus ook eten en drinken om een paar dagen vooruit te kunnen. U moet er wel op letten dat het drinken en eten lang houdbaar is en dat u het af te toe gaat verversen. Minimaal één keer per jaar moet u het pakket doornemen en in ieder geval het water verversen. Let ook goed op de houdbaarheidsdata op de verpakkingen van de etenswaren. Zorg er ook voor dat het pakket niet te warm of koud ligt, om bederven van de etenswaren te voorkomen.

Basisvoorziening

  • Radio op batterijen of een opwindbare radio plus extra batterijen (met een lange houdbaarheidsperiode)
  • Zaklamp op batterijen of een knijpkat
  • Eerstehulp verbandtrommel
  • Lucifers waterdicht verpakt
  • Kaarsen of waxinelichtjes
  • Gereedschapsset
  • Flessen met water
  • Lang houdbare etenswaren
  • Dekens

Eventueel aanvullend kunt u de volgende zaken aan het pakket toevoegen:

  • Kopie identiteitsbewijzen
  • lijst met frequenties van radiostations
  • Plastic dekkleden
  • Desinfecterende zeep
  • Lijst met telefoonnummers
  • Contant geld

Noodpakket kopen of zelf samenstellen?

Op het internet zijn er verschillende aanbieders van noodpakketten. U kunt echter eenvoudig zelf een dergelijk pakket samenstellen. De meeste producten hebt u waarschijnlijk wel in huis. Het kan u veel geld besparen door het zelf samen te stellen, en kunt het eenvoudiger uitbreiden met zaken die u belangrijk vindt. Bij de pakketten die u kunt kopen, moet u letten op het “Denk Vooruit-Logo”. Dit is een keurmerk voor kwaliteit van de pakketten.

Waarom moet u een noodpakket in huis leggen?

Er kan een ramp ontstaan waardoor de normale voorzieningen wegvallen en u niet meer in uw huis kunt blijven. Door essentiële spullen in een pakket te hebben kunt u in de vlucht alle spullen meepakken die u nodig zult hebben in noodgevallen. U kunt ook vast komen te zitten in uw eigen huis. Door een noodpakket beschikbaar te hebben kunt u overleven tot de hulp op gang komt. De ramp kan bestaan uit een overstroming, aardbeving of ander natuurgeweld, maar oorlogsgeweld is ook niet uit te sluiten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Postbus 51

Reageer op het artikel "Wat is een noodpakket?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 24-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!