InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Stichting Vluchteling

Stichting Vluchteling

Stichting Vluchteling is de enige hulporganisatie in Nederland die gespecialiseerd is in het helpen van vluchtelingen in de regio zelf. Ze zetten zich in voor vluchtelingen en ontheemden overal waar het probleem zich voordoet. Ook na terugkeer blijft men actief de vluchtelingen helpen.

Hulp aan Vluchtelingen in de Regio Zelf

Stichting Vluchteling (niet te verwarren met VluchtelingenWerk Nederland, dat zich inzet voor mensen die naar Nederland vluchten) zet zich al zon dertig jaar in voor vluchtelingen overal ter wereld. Ze zorgt voor opvang en begeleiding van vluchtelingen en ontheemden (vluchtelingen binnen het eigen land), voor onder andere onderdak, voedsel, sanitaire voorzieningen en medische zorg. In ruim veertig landen in Azië, Afrika, Latijns Amerika en Oost-Europa. Stichting Vluchteling geeft noodhulp bij acute problemen, maar ook bij langlopende vluchtelingenproblematiek biedt men hulp in vluchtelingenkampen, zoals onderwijs, het opzetten van bedrijfjes voor vluchtelingen en medische zorg. Ook is er sprake van duurzame hulp, na terugkeer biedt de Stichting hulp bij de wederopbouw. Vluchtelingen worden gestimuleerd om een nieuw zelfstandig bestaan op te bouwen, door bijvoorbeeld het geven van microkredieten.

Vluchtelingen

De Stichting Vluchteling geeft hulp in veel landen en gebieden, in Azië, Latijns-Amerika, Afrika, Oost-Europa en het Midden-Oosten. En dat is hard nodig want wereldwijd zijn er zon veertig miljoen vluchtelingen en ontheemden, een aantal dat alleen maar groeit. Het nieuwste project van de Stichting is Syrië, waar de stichting als een van de weinig Nederlandse hulporganisaties nu samen met het Rode Kruis actief is. In Syrië zijn mensen naar de buurlanden gevlucht, maar anderen zijn ontheemd geraakt en hebben hun directe, gevaarlijke woonplaats verlaten om binnen het land zelf een veiligere plek te vinden.

International Rescue Committee

Stichting Vluchteling is onderdeel van het wereldwijde netwerk International Rescue Committee (IRC). Sinds 2009 is de relatie tussen Stichting Vluchteling en IRC geïntensiveerd, waardoor het IRC de voorkeurspartner van de stichting is geworden. Bij problemen heeft de Stichting daardoor nog sneller en acurater informatie over de probleemgebieden. Dit verbetert de hulp aan de vluchtelingen ter plekke. Partnerorganisaties ter plekke zorgen voor de uitvoering van de hulpprojecten, in samenwerking met de vluchtelingen zelf. De stichting wordt gesteund door het ministerie van Buitenlandse Zaken, door 100.000 donateurs en door de Nationale Postcode Loterij. Hare Majesteit de Koningin Beatrix is de beschermvrouwe van de Stichting.

Gespecialiseerd in Opvang in de Regio

Stichting Vluchteling is uniek in Nederland omdat het de enige hulporganisatie is gespecialiseerd is in het helpen van vluchtelingen in de regio zelf. De Stichting houdt scherp in de gaten dat donaties ook daadwerkelijk ten goede komen aan de vluchtelingen. Zon 90% van het geld dat binnenkomt komt ten goede aan de vluchtelingen. Medewerkers van de Stichting bezoeken alle projecten minimaal elke twee jaar, waarbij ter plekke gecontroleerd wordt of de hulp inderdaad bij de vluchtelingen terecht is gekomen.

Meer informatie is te vinden op de website van Stichting Vluchteling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.vluchteling.org

Reageer op het artikel "Stichting Vluchteling"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 17-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Organisaties en Stichtingen
Schrijf mee!