Trouwen met vier vrouwen

Trouwen met vier vrouwen Veel mensen in het westen denken dat je als moslimman met veel vrouwen mag trouwen. Weinig mensen weten dat je als moslim met vier vrouwen mag trouwen. Nog minder mensen weten dat trouwen met vier vrouwen geen standaard is en zeker niet wordt aangemoedigd. Wil je weten hoe het nou precies zit? Lees dan verder.

Vier vrouwen

In de islam is het een recht van de man om met meerdere vrouwen te trouwen, maar je mag nooit met meer dan vier vrouwen tegelijk getrouwd zijn. Ook moet je als man aan je eerdere echtgenotes vragen of ze het ermee eens zijn dat je nogmaals trouwt. Het recht van de vrouw is om te weigeren wanneer de man met een tweede, derde of vierde vrouw wil trouwen. Het is dus niet zo simpel als veel mensen in het westen denken dat het is. In Egypte is het sinds een aantal jaar de gewoonte om eerdere echtgenotes een brief te sturen, als de man wederom getrouwd is. Het hoeft niet in veel woorden te worden uitgelegd wat er bij deze man thuis gebeurd, wanneer hij verzuimd heeft zijn vrouw in te lichten.

Redenen

Er zijn een aantal redenen waarom een man met een volgende vrouw kan trouwen. Bijvoorbeeld wanneer de vrouw onvruchtbaar is en de man toch graag kinderen wil. Hij kan ook van zijn vrouw scheiden, maar voor de vrouw is het beter om getrouwd te blijven, aangezien zij, als onvruchtbare vrouw, weinig kans heeft op een ander huwelijk. Of wanneer de vrouw ongeneeslijk ziek is en niet meer voor haar gezin kan zorgen. Bedenk hierbij dat een vreemde vrouw, zoals een werkster of kinderverzorgster, nooit in een huishouden gaat werken wanneer de man des huize thuis is zonder zijn vrouw, want dat bezorgt de werkster of kinderverzorgster een slechte naam.

Dezelfde rechten

Wanneer een man met meerdere vrouwen is getrouwd, hebben al deze vrouwen dezelfde rechten. Hij moet ze hetzelfde behandelen. Wanneer hij aan de ene vrouw goud geeft, moet hij voor een soortgelijk bedrag ook goud voor de andere vrouwen kopen. Ook moet hij bij iedere vrouw voor hetzelfde bedrag spenderen aan kleding, boodschappen, uitstapjes en eventuele andere uitgaven. Hij mag niet elke nacht bij dezelfde vrouw slapen, dat moet gelijk verdeeld worden. De tijd die hij met zijn vrouwen doorbrengt moet ongeveer hetzelfde zijn. Je zult begrijpen dat een moslimman dus niet zomaar met meerdere vrouwen zal trouwen, aangezien dat heel wat organisatietalent vereist. Om niet te spreken over zijn bankrekening, waar een behoorlijk bedrag op moet staan om vier gezinnen te kunnen onderhouden.

Waar wonen de vrouwen?

Als de vrouwen goed met elkaar kunnen opschieten en iedereen het met elkaar eens is, dan is het mogelijk om in één huis te wonen. Natuurlijk moet er wel de nodige ruimte zijn in een dergelijke woning, zodat elke vrouw een eigen gedeelte heeft. Een andere mogelijkheid is dat elke vrouw een eigen woning heeft, dat kan beter zijn in het geval de vrouwen niet met elkaar overweg kunnen en er steeds ruzie is. Jaloezie komt overal voor en als man heb je het niet best als er vier jaloerse vrouwen zijn die tegen jou beginnen te zeuren over de andere vrouwen. Ook nu weer, zul je begrijpen dat een moslimman er niet lichtzinnig over zal denken om met meerdere vrouwen te trouwen.

Regels en vrije interpretatie

Volgens de islam zijn dit de regels waaraan moet worden voldaan wanneer een moslimman met meerdere vrouwen wil trouwen. Uiteraard zijn er nog genoeg ‘moslimmannen’ die er een vrije interpretatie op nahouden. Deze zullen hun eerdere vrouwen niet om toestemming vragen, zij zullen tijd doorbrengen wanneer en met wie zij willen, zij zullen ongelijke bedragen spenderen en slapen met wie en wanneer zij willen. Zij zullen hun vrouwen geen zeggenschap geven en hen niet goed behandelen. Bedenk wel, dat dit uitzonderingen zijn.

Anders

Het kan zijn dat dit alles vreemd overkomt, aangezien het er bij ons in het westen heel anders aan toegaat. We kunnen zeggen dat het raar is of gek en zelfs het woord achterlijk wordt weleens gebruikt. Misschien is het goed om er eens op een andere manier naar te kijken en gewoon te zeggen dat het anders is. Want wees nu eens eerlijk, is onze manier beter? Naar bed gaan wanneer en met wie je wilt, met of zonder toestemming van je echtgenoot of echtgenote. Trouwen en scheiden, met of zonder kinderen, alsof het niets is. Losgeslagen en regelloos, zo zijn wij in het westen wel een beetje geworden. Een middenweg, zou die nog te vinden zijn? Laten we iedereen op deze wereld in hun waarde laten en ons eigen leven leiden zoals wij denken dat het goed is, zonder een ander daarbij te schaden. Dat zou al een hele verbetering zijn.

Lees verder

© 2012 - 2020 Alephschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Uit een engels onderzoek blijkt dat zo´n 60% van de bruiden, trucjes gebruiken om maar te kunnen trouwen. Gemene trucjes…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): MaymunaMaymuna was een familielid van de profeet Mohammed (vzmh). Zij was de laatste officiële vrouw van de profeet.
Wat is Polygamie?Wat is polygamie? Men spreekt van polygamie als iemand, meestal een man, met meerdere partners tegelijk getrouwd is. Doo…
Op welke leeftijd trouwen mensen gemiddeld?Op welke leeftijd trouwen mensen gemiddeld?De gemiddelde leeftijd waarop mensen trouwen is afhankelijk van een aantal factoren, zoals religie, cultuur en het ontwi…
Schotland; nipte minderheid voor onafhankelijkheidSchotland; nipte minderheid voor onafhankelijkheidNa eeuwenlange onafhankelijkheid en evenzoveel jaren strijd om die onafhankelijkheid werden in 1707 Engeland en Schotlan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alephschrijft

Reageer op het artikel "Trouwen met vier vrouwen"

Reacties

Misz, 10-10-2016 23:12 #3
Hoi Kaj, de reden daarvoor is voornamelijk gebaseerd op een aantal punten. 1) er zijn meer vrouwen dan mannen, dat was zeker vroeger zo in tijden van oorlog etc. Maar zelfs nu worden er simpelweg iets meer meisjes dan jongens geboren. 2) als een vrouw een kind krijgt en met meerdere mannen is getrouwd dan kan er twijfel bestaan over wie de vader is, zeker vroeger natuurlijk toen geen DNA testen bestonden. 3) misschien niet altijd waar, maar vrouwen hebben zeker op een bepaalde leeftijd niet echt behoefte aan meerdere bedpartners, neem hierin mee dat het gemiddelde stel nog geen 2x per week haalt… En of het echt wetenschappelijk is vastgelegd weet ik niet maar puur uit eigen omgeving denk ik dat het wel gezegd kan worden dat mannen over het algemeen een iets hoger libido hebben, en dus met meerdere vrouwen iniedergeval 1x per week de nacht zouden kunnen doorbrengen. 4) de zorg van de kinderen komt bij de vrouw terecht, zeker vroeger, met kleine kinderen heb je niet echt veel behoefte aan evenveel romantiek als voorheen (dan wil je volgens mij vooral een goede nachtrust haha). Dan zou dus de vrouw, de man die niet de vader is van haar kind "duperen" (deze heb ik overigens zelf net bedacht). Er zijn ook wel goede argumenten om inderdaad juist redenen te bedenken waarom andersom wel goed zou uitpakken, bijv. Inkomsten garantie (als 1 man overlijdt, heb je de ander nog) dit gelet op het harde leven van vroeger. Maar zo zit het dus een beetje, het is vooral niet praktisch en zeker vroeger toen er veel weduwen waren was dit een uitkomst zodat ze beschermd waren, onderdak en eten hadden etc. Anders zouden de straten bezaaid zijn met bedelaarsters en wezen en zouden mannen letterlijk de vrouwen aan hun voeten hebben liggen waardoor misschien alleen de mooiste een man vonden etc.

Kaj, 18-08-2014 21:45 #2
Verhelderende teksten! Rest mij wel de vraag waarom is het niet wederzijds zo geregeld? Er zijn toch ook onvruchtbare mannen enz… Als je puur neutraal kijkt lijkt het toch niet eerlijk dat een man meer mag dan een vrouw terwijl ik weet dat een vrouw goed behandeld dient te worden binnen de islam! Maar dat staat buiten discussie. ik vind het probleem dat de man iets mag en de vrouw niet, erg bijzonder…

Marvin, 25-07-2013 12:54 #1
Mag je volgens de wet met meerdere vrouwen getrouwd zijn in Nederland? Ik heb alleen begrepen dat er maar een als echtgenoot beschouwt word, maar wat als mijn andere vrouw in het buitenland woont? Alvast bedankt MARVIN Reactie infoteur, 26-07-2013
In Nederland is het niet toegestaan om met meerdere vrouwen te trouwen. Dit wordt bigamie genoemd en is zelfs strafbaar.

Infoteur: Alephschrijft
Gepubliceerd: 18-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 3
Schrijf mee!