InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Internationaal vrouwendag 8 Maart

Internationaal vrouwendag 8 Maart

Internationaal vrouwendag 8 Maart Internationale vrouwendag op 8 Maart. Wat is een vrouwendag precies? Wat was de directe reden om een vrouwendag te hebben? Hoe is het internationale vrouwendag ontstaan? Wat heeft het algemene kiesrecht voor vrouwen met de vrouwendag te maken? Wat heeft de Russische revolutie met de vrouwendag te maken? Waarom wordt de internationale vrouwendag eigenlijk op 8 Maart gevierd en herdacht? Een overzicht:

Ontstaan van de internationale vrouwendag: reden kiesrecht

De hedendaagse internationale vrouwendag zoals wij dat nu kennen, is uiteindelijk ontstaan doordat vrouwen opstonden voor hun rechten. Gedacht moet worden aan:
  • De strijd voor het algemeen kiesrecht voor vrouwen
  • De strijd tegen geweld tegen vrouwen
  • De strijd tegen armoede van vrouwen
  • De strijd tegen de slechte werkomstandigheden
  • De strijd voor afschaffing van kinderarbeid

Internationaal vrouwendag

Tegenwoordig staat de vrouwendag vooral in het teken voor het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld. De vrouwen mogen hun strijdbaarheid tonen, opkomen voor hun rechten, hun vrouwenproblemen onder de aandacht brengen, demonstreren, allemaal voor en door vrouwen overal ter wereld.

Een beknopt overzicht ontwikkeling van de vrouwendag

1910

Eerste Internationale vrouwendag bijeenkomst.

1912

De allereerste vrouwendag bijeenkomst in Nederland.

1921

Het Internationale vrouwensecretariaat stelde voor om een vaste datum te kiezen voor de viering van internationaal vrouwendag.

1922

De communistische vrouwen zijn in 1922 begonnen met de vrouwendag daadwerkelijk te gaan vieren op 8 Maart. Voorheen konden de vrouwendag bijeenkomsten op verschillende data plaatsvinden.

1978

De Verenigde Naties erkennen 8 Maart als Internationale vrouwendag.

Waarom vrouwendag op 8 Maart?

Waarom een dag als 8 Maart om de vrouwendag te vieren? In 1908 gingen in New York op 8 Maart de textielarbeidsters de straat op om te demonstreren tegen de bar slechte werkomstandigheden. Ze moesten lange werkdagen maken, kregen zeer slecht betaald en ze moesten werken onder bar slechte omstandigheden. Dat was de directe reden van de staking, indirect kwam daar de strijd tegen het algemeen kiesrecht voor vrouwen bovenop.

Internationaal vrouwenconferentie in Kopenhagen in 1910

Het zijn de (linkse) socialistische vrouwen, communistische vrouwen en onder hen velen feministen, die aan het begin van de vorige eeuw leefden, die een internationaal vrouwenconferentie organiseerden in Kopenhagen in 1910. In eerste instantie ging het deze vrouwen om het krijgen van kiesrecht. Al snel kwam boven water dat de vrouwen nog een hoop andere zaken dwars zaten, dan behalve de strijd van het verkrijgen van algemeen kiesrecht.

Feministe en socialiste Clara Zetkin (1857-1933)

Het was de Duitse feministe en socialiste Clara Zetkin die voorstelde om jaarlijks een vrouwendag te organiseren, waar vrouwen wereldwijd konden demonstreren en acties konden ondernemen. Het Internationale vrouwensecretariaat werd in het leven geroepen tijdens het internationaal vrouwenconferentie in Kopenhagen.

Ideeën van Clara Zetkin

Clara Zetkin maakte zich vooral sterk dat socialisme zonder vrouwen niet kon bestaan. Dat mannen en vrouwen samen moesten strijden voor het algemene kiesrecht voor vrouwen. In eigen land (Duitsland) kreeg zij weinig gehoor voor haar strijdvaardige ideeën. Om toch gehoord te kunnen worden, bedacht ze het Internationale Vrouwendag, toen nog met een voornamelijk socialistische inslag.

Begin Russische Revolutie

In 1917 op 08 Maart gingen in Sint Petersburg de vrouwen de straat op om te staken en te demonstreren. De communistische vrouwen kwamen massaal in opstand door het enorme voedselgebrek en verschrikkingen veroorzaakt door de oorlog. Deze vrouwenstaking liep uit op een algehele werkstaking. Nu nog wordt 8 Maart, behalve als internationale vrouwendag, ook gezien als een officiële communistische feestdag, waar deze algehele werkstaking als het begin van de Russische Revolutie wordt herdacht.

Splitsing door de Russische Revolutie en de Eerste en de Tweede Wereldoorlog

Door de splitsing van socialisten en communisten door oa de Russische Revolutie, maar ook door de Eerste Wereldoorlog, werd in Europa en ook in de VS lange tijd 8 Maart voornamelijk in communistische kring gevierd.

Opkomst feministische beweging, de tweede feministische golf

Het is pas in de jaren zestig tijdens de opkomst van de tweede feministische golf dat de viering van de Internationale Vrouwendag op 8 Maart en de nagedachtenis aan de vrouwenstaking in New York in 1908 in ere wordt hersteld.

1975 Internationaal Jaar van de vrouw

Het jaar 1975 was uitgeroepen als Internationaal Jaar van de Vrouw. Sindsdien wordt wereldwijd Internationaal Vrouwendag gevierd. In Nederland inmiddels ook door allochtone vrouwen.

8 Maart een officiële feestdag

Voornamelijk in socialistische landen is 8 Maart een heuse officiële feestdag.

In Nederland

In Nederland wordt de vouwendag gevierd en herdacht door specifieke vrouwenonderwerpen te behandelen, door elk jaar een ander vrouwenthema aandacht te schenken.
Gerelateerde artikelen
Vrouwendag: waar komt vrouwendag vandaan?Vrouwendag: waar komt vrouwendag vandaan?Op 8 maart wordt vrouwendag gevierd. Maar waar die vrouwendag nu precies vandaan komt is nog steeds niet helemaal duidel…
Ontstaan en ontwikkeling van het kiesrecht in NederlandOntstaan en ontwikkeling van het kiesrecht in NederlandElke vier jaar zijn er in Nederland verkiezingen voor de Tweede Kamer. Mensen die naar de stembus gaan, zijn zich er nie…
De Eerste Feministische GolfDe geschiedenis van het feminisme valt uiteen in drie golven. De eerste golf werd vooral gekenmerkt door de strijd voor…
Van aanrecht tot kiesrecht door veel vrouwenstrijdVan aanrecht tot kiesrecht door veel vrouwenstrijdEeuwenlang was het gebruikelijk dat magistraten en andere hooggeplaatste personen hoofdzakelijk mannen waren. Vrouwen ha…
De verkiezingenDe verkiezingenAlle Nederlanders van 18 jaar en ouder mogen stemmen en kunnen zich verkiesbaar stellen. Ze hebben hier het recht op. In…
Bronnen en referenties
  • Vrouwen leven en werk in de 20ste eeuw - Hettie Pott-Buter en Kea Tijdens www.vrouwendag.nl www.iiav.nl

Reageer op het artikel "Internationaal vrouwendag 8 Maart"

Reactie

Christina, 10-02-2012 22:43 #1
Gelukkig door de voorgang van Hettie en Kea dat er al veel veranderd is voor de feminale kant van de bevolking als het gaat om de rechten van de vrouw. Helaas Is dit niet overal van toepassing en is het dan ook van essentieel belang dat hier nog meer aandacht aan word besteed. Voor mij zal dit jaar de eerste keer zijn dat ik er op die dag ook bij ben. Heb in de loop der jaren veel over deze dag gehoord, en en wil nu ook mijn steentje bijdragen en er ook voor te gaan staan. Want It is a mens world, but it wood be noting without a WOMAN. In de strijd voor vrouwenvrijheid.

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 12-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 1
Schrijf mee!