InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Intergouvernementeel, supranationaal en federatie

Intergouvernementeel, supranationaal en federatie

Intergouvernementeel, supranationaal en federatie Internationale organisaties zijn erg bekend. Je hebt vast wel eens gehoord van de Verenigde Naties, de Wereldbank of een hele bekende onder ons: de Europese Unie. Deze maar ook andere internationale organisaties staan op een bepaalde manier met elkaar in verband. Drie kernwoorden hierbij zijn; intergouvernementeel, supranationaal en federatie. Deze woorden klinken je misschien wat minder bekend in de oren. In dit artikel wordt uitgelegd wat deze woorden inhouden.

Soevereiniteit?

Voordat de drie bovengenoemde begrippen worden uitgelegd, is het goed om te weten wat soevereiniteit betekent. Dit is het recht van een land om binnen haar eigen landsgrenzen macht uit te voeren. Dit wordt ook wel de hoogste macht van onafhankelijkheid genoemd. Een voorbeeld hiervan is het softdrugsbeleid in Nederland. Dit wordt gedoogd, en daar heeft een ander land niks over te zeggen.

Intergouvernementele organisatie

In een organisatie als deze zijn de lidstaten (deelnemende landen) gebonden aan het verdrag van de organisatie. Dit betekent simpel gezegd dat elk deelnemend land zich aan bepaalde regels moet houden. Deze regels zijn voor elk land hetzelfde. De beslissingsmacht en de uitvoerende macht ligt bij de lidstaten.

Voorbeelden

De Verenigde Naties (VN) en Wereldhandelsorganisatie (WHO) zijn twee goede voorbeelden van een intergouvernementele organisatie.

Supranationale organisatie

Dit is een samenwerkingsverband waarin lidstaten vrijwillig een deel van hun soevereiniteit afstaan aan de organisatie. Dit betekent dat een land wordt beperkt in haar onafhankelijkheid. De organisatie beschikt dus over middelen om samenwerking af te dwingen. Wel kunnen lidstaten er altijd voor kiezen om zich te ontbinden met de organisatie.

Voorbeeld

Een juist voorbeeld is de Europese Unie (EU).

Federatie

Bij een organisatie als deze bestaat er één centrale overheid en een aantal deelgebieden. De soevereine macht bij een organisatie als deze ligt op centraal niveau. De mate van onafhankelijkheid van een deelstaat wordt dus bepaald door de federale regering, of ingeperkt door de grondwet.

Voorbeelden

De Verenigde Staten, maar ook Bondsrepubliek Duitsland zijn een federatie.
© 2014 - 2019 Tweno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Federalisme
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Intergouvernementele_organisatie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Supranationalisme

Reageer op het artikel "Intergouvernementeel, supranationaal en federatie"

Infoteur: Tweno
Gepubliceerd: 13-04-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!