Holland Heineken House (HHH)
Met maar liefst 12 succesvolle edities is het Holland Heineken House inmiddels een begrip geworden. Nee, niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. Vele landen hebben net zoals Nederland een ontmoetingsplek voor fans en sporters, maar er is er geen één net zo bekend en goed als die van Nederland. Wat is het Holland Heineken House eigenlijk en wat is het geheim achter het succes?
Van Barcelona 1992 tot Sotsji 2014
Om de eerste vraag te beantwoorden, wordt er teruggekeken naar de eerste editie van het Holland Heineken House (hierna: HHH). Tijdens de Spelen van Barcelona ontstond het idee om een plek te creëren waar fans en sporters samen konden komen. Het idee werd uitgevoerd en een plek in de haven groeide al snel uit tot een bekende Hollandse plaats. Hetzelfde concept was terug te vinden tijdens de spelen van 1994 en 1996. In 1998 brak het HHH internationaal uit en werd het opeens wereldbekend.
Genoeg reden dus om voor de spelen van 2000 in Sydney groot uit te pakken. Een grote dubbeldekkertent werd opgebouwd waar sporters, familie, fans en politici samen konden komen. Ook was er een speciale ruimte voor NOC*NSF ingericht.
NOC*NSF is samen met Heineken al van begin af aan de hoofdsponsoren geweest van het HHH. Nadat de spelen van 2000 waren afgelopen werd het officieel: Holland Heineken House was de meest gezelligste, best georganiseerde en grootste ontmoetingsplek tussen fans en sporters.
Het HHH groeide in 2002 en 2004 nog verder uit. Persruimtes waar eerst een aantal persleden zaten, werden nu bemand door 50 cameraploegen uit de meest verschillende landen ter wereld. In Athene tijdens de Spelen van 2004 voegde HHH er een nieuw concept bij: Een optreden van een artiest van Nederlandse bodem. Doordat Tiësto kwam optreden, kreeg het HHH nog meer bekendheid.
In Turijn werden de Spelen van 2006 georganiseerd. Het HHH was dit jaar groter en georganiseerder dan vorige edities. Voor het eerst werden reclames gepubliceerd en ruimtes binnen het HHH werden ingericht volgens een aantal thema's. Met 13 optredens werd het HHH vergezeld door topartiesten van Nederlandse Bodem. het HHH in 2006 werd door 101.000 bezoekers bezocht, een recordaantal.
Ook tijdens de spelen van 2008 en 2010 bleef het HHH groeien. In Vancouver 2010 werd het recordaantal bezoekers verbroken: maar liefst 120.000 bezoekers kwamen een kijkje nemen. Genoeg plaats, want er waren maar liefst 64 schermen aanwezig in het HHH. Inmiddels was er weer een nieuw concept bijgevoegd:
Legendary Lane. Hierop worden alle sporters gehuldigd en mogen zij een steen leggen wanneer ze een medaille hebben gewonnen. Hoe meer medailles, hoe langer de Legendary Lane wordt. Tijdens de succesvolste Spelen in Sotsji moest de Legendary Lane worden verlengd.
Inmiddels is na een succesvolle editie in Londen en Sotsji de voorbereiding voor het HHH in Rio de Janeiro in volle gang.
Succes van Holland Heineken House
Het succes van het HHH zit in een aantal aspecten, waaronder onder andere:
- Promotie
- Naam
- Plaats
- Personeel
Promotie
Het HHH wordt weken van te voren volledig in het licht gezet. Zodra het aftellen naar de Olympische Spelen begint, begint HHH met zijn reclame. Meesterlijke reclames waarin 'feel-good' wordt gecombineerd met sport en perfectionisme, terwijl op Facebook de likes maar binnen blijven stromen. HHH wordt op alle mogelijke manieren gepromoot. Fans kunnen zelfs een kijkje nemen tijdens de opbouw. Deze hele fase wordt namelijk gefilmd en is live te zien op de officiële site.
Naam
De bekendheid en succes wordt mede bepaald door de strategisch gezien goed gekozen naam. Omdat Heineken één van de hoofdsponsors is, wordt de naam genoemd in de benaming voor het Hollandse feesthuis. Heineken is daarnaast waarschijnlijk het meest bekende biermerk ter wereld. Een stukje gratis reclame dus en gratis naamsbekendheid. De laatste H staat voor House. Dit kan gezien worden als 'huis', letterlijk vertaald vanuit het Engels. Maar het kan ook slaan op de muziekgenre. Tot slot staat er elke avond een artiest op het podium.
Plaats
Een ander succesbepalend aspect is de plaats. Het HHH heeft al vele grote steden aangedaan, maar het gaat om de unieke plek waar het HHH telkens gebouwd wordt. In Londen werd het in een paleis gebouwd, de eerste editie in Barcelona aan de haven. Het bekende Nederlandse sporthuis wordt telkens op een unieke locatie gebouwd.
Personeel
Elk jaar komen er meer dan 4.000 sollicitaties binnen van mensen die graag willen werken in het HHH. Helaas is er maar beperkt plek, dus het merendeel zal teleurgesteld worden. Voor degene die wel worden aangenomen, mogen zichzelf classificeren als de beste. Om een voorbeeld te noemen: Om als gastheer of gastvrouw, of als barmedewerker te mogen werken, wordt er een heel proces doorgenomen. Er moeten cursussen gevolgd worden, diploma's behaald en dan pas wordt je misschien geselecteerd. Het laatste aspect voor het succes van het HHH wordt bepaald door het professionele en klantvriendelijke personeel dat werkzaam is tijdens de Olympische Spelen.