InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Feng Shui, de Vijf Energieën

Feng Shui, de Vijf Energieën

Feng Shui, de Vijf Energieën Feng Shui, een meer dan 3000 jaar oude filosofie. Een filosofie die leert hoe de omgeving het geluk kan beïnvloeden. Er bestaan vijf fundamentele energiebewegingen die een basis vormen. In dit artikel worden deze Vijf Energieën besproken. Er zijn vijf fundamentele energiebewegingen. Het bestuderen van deze bewegingen vormde de inleiding tot een van de beroemdste wijsgerige stelsels uit de gehele Chinese filosofie, waarvan de basis als zo’n driehonderd jaar voor Christus werd gelegd. Deze leer staat bekend als ‘De theorie van de Vijf Elementen'. Zij vormt een van de essentiële werktuigen van de Feng Shui beoefenaren, omdat ze zich concentreert op de eigenschappen van de energieën van onze wereld.

De vijf bewegingen van energie staan bekend als de vijf verschijnselen, die alle andere typen energiebewegingen weergeven: Vuur, Aarde, Metaal, Water en Hout. Per energie wordt verschillende eigenschappen of vibraties geassocieerd die we iedere dag ervaren: kleur, geur en smaak. Deze komen overeen met de seizoenen, de richtingen en de getallen. Van dit systeem wordt ook uitgebreid gebruik gemaakt in de traditionele Chinese geneeskunde, zowel voor de diagnose van kwalen als bij behandelwijzen als acupunctuur, met kruiden en andere methoden. Elk van de inwendige organen en de twaalf hoofdmeridianen, of energiebanen van ons lichaam, wordt overeenkomstig een van de vijf Energieën ingedeeld.

Patronen

Deze vibraties werken op elkaar in volgens cyclische patronen. Dit is duidelijk te zien bij de verschuiving van de jaargetijden. In het voorjaar breidt de energie zich naar buiten uit en geeft de aanzet tot de opwaartse kracht van de energie in de zomer. Dan begint het zich weer samen te trekken in de herfst en te zinken in de winter. De cyclus herhaalt zich met de komst van de lente.

De Vijf Energieën

  • Vuur – de energie schiet omhoog. Dit is het energiepatroon op het hoogtepunt van de cyclus. Het is dan zomer en er is een fase van volle maan, stralend en compleet. Als het vuur eenmaal zijn maximale kracht bereikt heeft, zal het afnemen en rust zoeken.
  • Aarde – de energie wentel zich in horizontale richting om haar eigen as, en is van invloed op de periode van verandering tussen elk seizoen. Deze beweging wordt soms aangegeven als het centrale punt van de vijf energieën. Soms ook als de fase tussen de opwaartse beweging van het Vuur en de binnenwaartse beweging van het Metaal. Het is de maan voordat zij afneemt: groot, goud en vol.
  • Metaal – de dichtste vorm van energie, die tot stand komt door de binnenwaarts gerichte beweging ervan. De energie heeft hier een condenserende, stollende eigenschap. De maan neemt af, het is herfst.
  • Water – de energie van het water daalt. Dit is de fase van de cyclus waarin de dingen maximaal tot rust komen en zich concentreren. Het is de nieuwe maan, donker en op het punt te baren. Het is dan wintertijd.
  • Hout – dit symboliseert energie die naar alle kanten expandeert. Deze energie heeft grote kracht en groeit uit als een boom. Dit is de fase van de cyclus waarin dingen ontluiken en beginnen te groeien. Het is de wassende maan, de kracht die leven schenkt, de kracht van het voorjaar.

U vindt hier een overzicht van de Vijf Energieën
VuurAardeMetaalWaterHout
Seizoen ZomerOvergang tussen de seizoenenHerfstWinterLente
Richting ZuidenCentrumWestNoordOost
Getallen 92, 5, 86, 713, 4
Kleur RoodGeelWitBlauw/ zwartGroen
Smaak BitterZoetScherpZout(ig)Zuur
Geur VerschroeidWelruikendBedorvenVerrotSterk/ vies
Orgaan HartMaagLongNierLever

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Feng Shui, de Vijf Energieën"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 16-08-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Schrijf mee!