InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Speed: een partydrug

Speed: een partydrug

Speed: een partydrug Speed is de straatnaam voor amfetaminen, een bekende partydrug. Mensen gebruiken het om de hele nacht te kunnen feesten. Officieel is speed bedoeld als medicijn tegen astma en bronchitis, maar daar wordt het allang niet meer voor gebruikt. Inmiddels staat speed op de lijst van harddrugs en staat het bekend als echte partydrug.

Partydrug

Speed zorgt voor een blij gevoel en veel energie. Mensen die gebruik maken van speed voelen hun vermoeidheid en eetlust niet meer. Ze zijn zelfverzekerder en ze gaan veel makkelijker een gesprek aan. Jongeren scoren vaak gemakkelijker bij de andere sekse wanneer ze speed op hebben. Wanneer je gebruik maakt van speed kun je achter elkaar blijven werken, dansen, studeren of sporten. Het is daarom een erg gewilde drug en wordt ook wel een partydrug genoemd.

Harddrugs

Speed valt onder de harddrugs en wordt geslikt in de vorm van een pilletje, gesnoven of gespoten. Wanneer het geslikt wordt, werkt de speed na ongeveer twintig minuten. Bij het snuiven duurt het slechts enkele minuten en wanneer speed wordt gespoten werkt het meteen. Het duurt vervolgens enkele uren voordat het weer uitgewerkt is. Nadat je speed hebt gebruikt, kan het uren duren voor je weer kan slapen. Verder hebben veel speedgebruikers last van knarsende tanden, kramp, zweten en agressie.

Speed tijdens de Tweede Wereldoorlog

Speed werd veel gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Soldaten gebruikten het om door te kunnen blijven vechten ondanks hun vermoeidheid. Zelfs de leiders tijdens de Tweede Wereldoorlog maakten gebruik van speed. Het schijnt zo te zijn dat Hitler wel vijf keer per dag een dosis speed kreeg toegediend. Kennedy maakte ook gebruik van speed tijdens moeilijke tijden. Niet gek als je bedenkt dat speed voor een zelfverzekerd gevoel zorgt.

Gevaren Speed

Doordat je geen eetlust meer hebt, kun je te weinig eten binnen krijgen. Voordat je speed gebruikt moet je daarom altijd goed gegeten hebben. Je krijgt ook snel te weinig vocht binnen. Speedgebruikers hebben daarom vaak een droge mond. Doordat je vermoeidheid niet meer voelt, maak je gebruik van je reserves. Hiermee put je je lichaam uit. Door speed kun je het idee krijgen dat je alles aan kunt en dat je leuker bent dan zonder speed. Sommige mensen krijgen hierdoor het gevoel dat zij speed nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Nadat de speed is uitgewerkt, voel je je down. Je wilt zo snel mogelijk weer het fijne grenzeloze gevoel hebben dat speed je geeft. Hierdoor ontstaan verslavingen. Op lange termijn kan speed zorgen voor depressies. Je kunt er hersenschade van krijgen en schade aan de neus of het gebit, afhankelijk van de manier van inname. Verder kan het zorgen voor gewichtsverlies.

Het is helemaal gevaarlijk om speed in combinatie met andere drugs te gebruiken. Wanneer je alcohol drinkt terwijl je speed hebt gebruikt, zal je minder snel voelen dat je dronken bent. Dit kan ervoor zorgen dat je black-outs krijgt. Sommige mensen blowen nadat ze speed hebben gebruikt zodat ze in slaap kunnen vallen. Cannabis kan echter de gevoelens van angst die speed kan veroorzaken, versterken. Andere drugs hebben ook vaak een extra negatief effect in combinatie met speed.

Omdat speed niet meer zo gemakkelijk te verkrijgen is als het vroeger was, zijn er veel illegale speedhandelaren. Het is gevaarlijk om deze drug zelf te maken, toch gebeurt het vaak. Vanwege de grote gevaren van speed wordt er wel steeds harder opgetreden tegen het gebruiken en verhandelen van deze drug.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.drugsinfoteam.nl

Reageer op het artikel "Speed: een partydrug"

Reacties

Anoniempje, 11-12-2013 09:04 #2
Mijn papa gebruikt speed, al voor mijn geboorte. Mijn ouders zijn gescheiden omwille van speed toen ik nog redelijk jong was maar ik weet nog precies hoe ze ruzie maakte en ik wist niet waarom. Mijn papa heeft al 8 keer in en uit de psychiatrie (ziekenhuis voor drugsverslaafden) geweest en ik ben bang dat hij er weer in moet! Wat moet ik nu doen?

Grad, 26-11-2013 02:50 #1
Nee hoor hitler spoot meer eukodal, is een coctail van oxycodone hydrochloride met cocaine hydrochoride, dan pervitin is duits voor methamfetaminen dat hitler gebruikte voor evenementen.

Infoteur: Mk92
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 2
Schrijf mee!