InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Amfetamine (speed)

Amfetamine (speed)

Amfetamine, ook wel speed genoemd, is een stof die we tot de drugs rekenen. Amfetaminen hebben diverse effecten op het lichaam. Dit effect wordt veroorzaakt doordat het lichaam als het ware wijsgemaakt wordt dat er een acute noodtoestand is waar het lichaam zich op voor gaat bereiden. Regelmatig gebruik van amfetaminen kan tot een verslaving leiden.

Wat zijn amfetaminen?

Wanneer we het hebben over amfetaminen bedoelen we stoffen die een stimulerend effect hebben op het centrale zenuwstelsel. Amfetaminen komen heel snel in de bloedbaan terecht en hebben een werking vergelijkbaar met adrenaline. Dit effect wordt soms wel aangeduid met de "fight or flight" respons, oftewel een vlucht of vecht respons. De lichamelijke gevolgen hiervan zijn onder andere:
  • Verhoogde bloeddruk
  • Verhoogde hartslag
  • Het verwijden van de longblaasjes
  • Het verhogen van de bloedsuikerspiegel
  • Het lichaam voorbereiden op een noodtoestand

Amfetamine is een populaire drug. Circa 3% van de jongeren tussen de 12 en 19 jaar zegt ooit amfetaminen gebruikt te hebben. De drug is vrij gemakkelijk verkrijgbaar en kost ongeveer 7 tot 11 euro per gram.

Hoe zien amfetaminen er uit?

Amfetamine wordt in veel gevallen verwerkt tot een poederachtige substantie, amfetaminesulfaat genoemd. De meeste mensen kennen dit amfetaminesulfaat echter onder de namen speed, pep of amf. Het poeder heeft een witte kleur en wordt dikwijls vermengd met andere poeders, zoals talkpoeder en paracetamol. Deze andere poeders maken vaak meer dan 90% van de werkelijke verkochte stof uit. Amfetaminen worden over het algemeen gesnoven.

Amfetamine wordt ook verkocht in de vorm van een kleverige pasta, ook wel 'base' genoemd. Deze pasta is over het algemeen drie tot vijf keer meer zuiver dan amfetaminesulfaat.

Er bestaat ook nog een rookbare versie van amfetamine, dit wordt ook wel 'ice' genoemd en is vrij zeldzaam. Het effect van 'ice' is veel sterker dan de andere vormen van amfetamine. Het effect kan wel tot 40 uur aanhouden en wordt beschouwd als één van de meest verslavende middelen die er bestaan.

Het effect van amfetamine

De eerste effecten van amfetamine treden ongeveer een half uur na inname op. Deze effecten houden circa vier tot zes uur aan en bestaan uit voornamelijk de volgende verschijnselen:
  • Men krijgt meer energie
  • Men wordt alerter
  • Men wordt spraakzamer
  • Men begint sneller adem te halen
  • Men verliest de eetlust

Deze verschijnselen worden veroorzaakt doordat het lichaam het idee krijgt dat er een acute noodtoestand is waarop het optimaal voorbereid moet zijn. Dit heeft tot gevolg dat het lichaam wanneer de stof uitgewerkt is compleet uitgeput is omdat het alle zeilen bijgezet heeft om de noodtoestand de baas te kunnen. Dit heeft ook weer diverse gevolgen:
  • Hartritmestoornissen
  • Diarree
  • Een vieze smaak in de mond
  • Veel moeten plassen
  • Transpireren

Vrouwen die op regelmatige basis amfetaminen gebruiken merken soms dat de menstruatie onregelmatiger wordt of soms zelfs uitblijft. Wanneer men amfetaminen in combinatie met de anticonceptiepil gebruikt moet men extra alert zijn. Beide middelen verhogen namelijk de bloeddruk en dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Amfetaminen en verslaving

Bij een verslaving wordt er dikwijls onderscheid gemaakt tussen een psychische en fysieke verslaving. Amfetaminen veroorzaken met name een psychische afhankelijkheid en soms zelfs verslaving.

Mensen die op regelmatige basis amfetaminen gebruiken krijgen over het algemeen geen intense hunkering naar het middel wanneer zij deze een tijd niet gebruiken. Er kan echter wel tolerantie optreden. Met tolerantie wordt bedoeld dat de gebruiker steeds meer van hetzelfde middel nodig heeft om hetzelfde effect (roes) te verkrijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stimulantia: Amfetamine (speed of meth)Stimulantia zijn drugs van psychoactieve stoffen die de activiteit van het zenuwstelsel verhogen. Ze zorgen ervoor dat d…
De gevolgen van amfetaminegebruikAmfetamine is een bekende drug. Deze synthetische drug heeft een stimulerend effect op het centrale zenuwstelsel. Een kl…
Belangrijkste verschil tussen Crystal Meth XTC en AmfetamineBelangrijkste verschil tussen Crystal Meth XTC en AmfetamineCrystal Meth, XTC en Amfetamine worden vaak met elkaar verward en op een 'hoop' gegooid. Dat komt voornamelijk doordat h…
Drugsgebruik: Speed, algemene informatieSpeed is een drug wat gebruikt wordt in het uitgaansleven, heroïneverslaafden gebruiken het soms als extra naast de hero…
Probleem of stoornis: Cocaine en amfetamine verslavingCocaïne en amfetaminen zijn krachtige stimulantia van het centrale zenuwstelsel, die euforie veroorzaken, aantasting van…
Bronnen en referenties
  • Connolly, S. Wat je moet weten over amfetaminen (2000)

Reageer op het artikel "Amfetamine (speed)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 03-01-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!