InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Wat zijn softdrugs?

Wat zijn softdrugs?

Wat zijn softdrugs? In Nederland wordt er wettelijk een onderscheid gemaakt tussen softdrugs en harddrugs. Zo heerst er in ons land een gedoogbeleid wat betreft het gebruiken van softdrugs. Juridisch gezien is het vervaardigen en het bezitten van softdrugs strafbaar, maar in de praktijk wordt het bezit van kleine hoeveelheden niet vervolgd.

Toelaatbare drugs

Softdrugs zijn dus drugs, waarvan de Nederlandse overheid vindt dat deze toelaatbaar zijn. Het zijn geen onschuldige middelen, maar de risico’s zijn aanvaardbaar en minder groot dan bij het gebruik van harddrugs.

Cannabis en andere middelen

De meest bekende voorbeelden zijn hasj en wiet, ofwel cannabis, maar er zijn ook nog andere soorten. Zo behoren bijvoorbeeld slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen en hallucinogene paddenstoelen ook tot softdrugs. Deze middelen staan genoemd op lijst II van de Opiumwet.

Aantal gebruikers

In ons land gebruiken ongeveer 363.000 mensen cannabis. Als je dit sporadisch gebruikt leidt dit niet tot een probleem, maar frequent gebruik ervan is wel slecht. Zo kan het tot psychotische stoornissen leiden. Vooral bij mensen die hier aanleg voor hebben. Ook kan het gebruik van softdrugs weer leiden tot het gebruik van harddrugs. Een kwetsbare groep zijn jongeren.

Geldboete of celstraf

Wanneer je maximaal vijf gram softdrugs bezit of gebruikt, dan wordt dat in ons land niet vervolgd. Je krijgt pas een boete of een celstraf van een maand als je meer dan vijf tot dertig gram cannabis bezit voor eigen gebruik.

Joint opsteken

Verder is het in sommige gemeentes strafbaar om een joint op straat aan te steken. Hiermee willen gemeentes de overlast op straat aanpakken. De straf is lokaal opgesteld.

Hennepplanten telen

Voor het telen van meer dan vijf hennepplanten staat ook een fikse geldboete. Iemand die dat doet heeft een boete van 67.000 of krijgt een gevangenisstraf van maximaal zes jaar.

Voorwaarden coffeeshops

Coffeeshops mogen softdrugs verkopen, mits ze zich aan de voorwaarden houden. Zo mag er niet meer dan vijf gram cannabis per persoon per dag worden verkocht en mag een coffeeshop geen harddrugs verkopen. Ook is het niet toegestaan om cannabis aan minderjarigen te verkopen. Verder mag een coffeeshop ook geen reclame maken voor drugs.

Veranderingen gedoogbeleid

Wat betreft het gedoogbeleid wil het kabinet veranderingen doorvoeren. Zo wil het de verkoop van cannabis kleinschaliger maken. Verder morgen de coffeeshops zich alleen nog maar richten op de lokale gebruiker. Hiermee wil het kabinet de gevaren van drugsgebruik bestrijden. Zo komt er een clubpas voor coffeeshops. Hiermee wil het kabinet de overlast en het drugstoerisme beter in de hand houden. Mensen hebben dan alleen toegang tot een coffeeshop met een clubpas. De ingangsdatum van de pas is nog niet bekend. Er zijn wel een aantal regels aan de clubpas verbonden. Zo moet de aanvrager van de pas ouder dan achttien jaar zijn en in Nederland wonen. De bezitter van de pas krijgt alleen toegang tot de coffeeshop op vertoon van de pas en een geldig legitimatiebewijs. Het lidmaatschap duurt minimaal een jaar. Mensen die niet woonachtig zijn krijgen dus geen clubpas en hebben ook geen toegang tot de coffeeshops. Ook geldt er een limiet voor het aantal leden per coffeeshop. Het maximale aantal leden wordt nog per coffeeshop vastgesteld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Biologie 4 VMBO

Reageer op het artikel "Wat zijn softdrugs?"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 29-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!