InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > De effecten van cocaïne

De effecten van cocaïne

De effecten van cocaïne Cocaïne wordt wereldwijd erg veel gebruikt. De voornaamste kweker van cocaïne is Colombia. Dit land is verantwoordelijk voor meer dan de helft van de productie. Cocaïne is een middel dat sterk inwerkt op het zenuwstelsel. Het is ook een dure drug. Cocaïne wordt wereldwijd gesmokkeld en verhandeld voor gigantische geldbedragen. Een ander woord voor cocaïne is coke, of ook wel sneeuw genoemd.

Algemeen

Vooraleer cocaïne te gebruiken is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Cocaïne is een zware drug en de effecten ervan zijn niet licht. Zowel de directe effecten als de lange termijn effecten. Als je het gebruikt, zorg dan dat je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt. De maatregelen die je kunt nemen zijn te vergelijken met die veel andere harddrugs. Zowel op fysiek als mentaal vlak.

Zorg dat je 4 uur voordat je cocaïne gebruikt een goeie maaltijd hebt gegeten. Zorg daarnaast voor een gezond levenspatroon. sport regelmatig en drink niet teveel. Meng cocaïne zeker niet met andere harddrugs. Cocaïne is veel te gevaarlijk om te mengen met andere drugs. Het is verstandig om in een vertrouwde groep te verblijven vooraleer je cocaïne gebruikt. Vooral voor meisjes. Er zijn veel meisjes misbruikt op feestjes nadat zij cocaïne hadden gebruikt, en er niemand was om hun op te vangen.

Soorten cocaïne

Een vorm van cocaïne is crack. Deze variant is schoongemaakt met ammoniak. Eerst wordt de ammoniak gekookt, en het overtollig vocht verwijderd. Het kan gerookt worden door het op een speciaal papiertje te leggen en het met een aansteker te verwarmen. De effecten van crack zijn te vergelijken met die van cocaïne. Crack is wel schadelijker voor de gezondheid. Dit heeft gedeeltelijk te maken met de ammoniak waarmee het behandeld is.

Effecten van cocaïne

Cocaïne geeft je een machtig gevoel. Zoals vele drugs geeft cocaïne je meer zelfvertrouwen, meer energie en een gevoel van onaantastbaarheid. Je krijgt het gevoel dat je iedereen en alles aan kan. Cocaïne geeft ook geen kater, maar is wel gevaarlijke vanwege de lange termijn effecten. Verder kan het je veel energie geven en de neiging om uit te gaan of te gaan feesten. Cocaïne kan ervoor zorgen dat je dagen wakker bent zonder moe te worden. Er zijn daarnaast ook een heleboel gevaarlijke neveneffecten verbonden aan het gebruik van cocaïne.

Cocaïne is vooral slecht voor het hart. Het bevat bepaalde eigenschappen die het hart heel hart laten werken. Een groot percentage van de gebruikers heeft last van zijn hart. Van diegene die door het gebruik van cocaïne op de spoed belanden, heeft bijna tien procent een hartinfarct. In de eerste plaats verhoogt het de hartslag en de bloeddruk. Daarnaast zorgt het ervoor dat het hart krachtige impulsen krijgt. Dit alles laat het hart erg hard werken. Ook de kans op een hartaanval tijden cocaïnegebruik ligt tientallen keer hoger dan bij de gewone bevolking die geen cocaïne gebruikt.

Een van de grootste gevaren van cocaïne is dat het ernstig verslavend is. Na een enkele keer krijgt de gebruiker de neiging naar meer en meer cocaïne. Mensen kunnen uiteindelijk in serieuze depressies geraken. Langdurig gebruik met grote dosissen kan zelfs leiden tot een vorm van psychose. Cocaïne is ook een hele dure drug. Het wordt meestal in grote hoeveelheden verhandeld. omdat cocaïne ook een effect heeft op je persoonlijkheid wordt je er botter, droger en geïsoleerd van. Dit verschilt van persoon tot persoon. Cocaïne heeft al veel levens verwoest. Het is dan ook best voor de gebruikers om erg voorzichtig met deze drug om te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doet cocaïne met je lichaam?Wat doet cocaïne met je lichaam?Wat doet cocaïne met je lichaam? Wat zit er allemaal in cocaïne? Kunnen cocabladeren ook voor andere doeleinden worden g…
De werking van CocaïneWat is Cocaïne. Wat doet het met je en wat is de werking van Cocaïne? Dit artikel gaat over Cocaïne.
Wat moet u weten over cocaïne?Cocaïne is een stimulerend middel. Stimulerende middelen verhogen de activiteit van het centrale zenuwstelsel. Hierdoor…
Drugs & Drugsverslaving (soorten + effecten blowen)Je kent het wel je bent een jaar of 16 jaar en je gaat uit en komt voor het eerst in aanraking met drugs je wilt erbij h…
Drugsgebruik: cocaïne; effecten, risico'sDrugsgebruik: cocaïne; effecten, risico'sCocaïne is een harddrug die door alle lagen van de bevolking gebruikt wordt. Tegenwoordig wordt het ook wel in het uitga…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De effecten van cocaïne"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 19-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!