InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > De werking van LSD

De werking van LSD

LSD onderscheid zich heel sterk van andere drugs omdat het al bij 50 microgram sterk werkt. Het is ook veel sterker dan ectasy. Soms worden deze middelen gecombineerd. Dit versterkt het effect. Als je veel hogere dosissen LSD pakt zullen de hallucinerende effecten niet versterkt worden, maar wel de duur ervan. Het combineren van LSD en ecstasy zorgt ervoor dat de hallucinerende effecten wel versterkt kunnen worden.

Inname

Je kunt LSD op allerlei manieren innemen. De meest gebruikte manier is oraal. Hierbij worden meestal vloeipapiertjes gebruikt waar microscopische deeltjes LSD op zitten. Dit is genoeg om in een sterke trip terecht te komen. Dit is meestal geen goeie manier omdat je niet zeker weet hoeveel erop ligt. Een andere manier is via druppels. Deze laten ze meestal oplossen in suikerklontjes, die ze dan opzuigen.

Het kan ook worden geïnjecteerd. Hoewel deze manier is gevaarlijk en zelden wordt toegepast.
LSD kan zelfs via de huid worden opgenomen. Dit kan alleen bij extreme hoge dosissen. Soms wordt het ook gesnoven zoals veel andere drugs. Heftige gebruikers kunnen daarom een branderig gevoel in de neus ervaren. Dit wordt meestal gedaan door middel van een rietje. LSD via de neus opsnuiven laat de effecten veel sneller naar voren treden. Meestal al binnen de 15 minuten.

De effecten van LSD

De effecten van LSD zijn krachtig. De werkingen die je kunt ondervinden bij inname zijn erg onvoorspelbaar. Het is dan ook een zeer intense ervaring. LSD kan fantasieën naar boven halen die diep in jezelf verborgen zitten. De gebruiker ervaart een heleboel visuele beelden die er niet zijn. De simpelste dingen kunnen enorm complex worden. De verbeeldingskracht gaat de vrije loop. Je kunt dingen zien die er niet echt zijn. Ook de zintuigen worden verscherpt. Meestal heb je geen besef van tijd. Verder voel je jezelf energiek, vrolijk en euforisch.

Veel gebruikers hebben ook last met zinnen correct uit te spreken. Ook andere activiteiten zoals auto rijden zijn zeer gevaarlijk. Als je een hoge dosis LSD neemt is het bijna zeker dat alle activiteiten die je geplant had niet doorgaan die dag. Je bent meestal niet in staat om het uit te voeren omdat je namelijk niet meer in de realiteit zit op dat moment. Je kunt het vergelijken met een visuele wereld voor fantasie die diep in je brein ontstaan is.

Je kunt ook een slechte trip ervaren als je LSD gebruikt. Dit hangt vooral af van hoe je jezelf de afgelopen dagen hebt gedragen, hoe je hebt geslapen, of dat je veel hebt meegemaakt de laatste tijd. Ook andere factoren zoals stress spelen mee. Eens dat je in een slechte trip zit is het niet zo eenvoudig om er uit te geraken. De effecten van LSD kunnen binnen 3 uur gedaan zijn. Het kan ook zijn dat je er meer dan 12 uur in blijft hangen. Sommige gebruikers geraken er nooit meer uit. Deze kans is erg klein, ongeveer 1 op 50000.

Voorzorgmaatregelen

Als je toch van plan bent LSD te nemen, hou dan in gedachte dat dit een zeer sterke drug is. Het neemt je even weg van de realiteit. Dit kan gevaarlijk zijn omdat sommige mensen denken dat ze kunnen vliegen na het nemen van LSD, of kunnen denken dat alle auto's op de snelweg lieve schaapjes zijn. Het is dan ook beter alleen LSD te nemen als je in een veilige omgeving verblijft.
Er zijn een aantal voorzorgmaatregelen die je kunt treffen vooraleer je LSD gebruikt.

Zorg dat je in een veilige omgeving verblijft. Zorg er tevens voor dat je de dag erna niks belangrijks te doen hebt. LSD blijft namelijk nog een dag in je lichaam. Eet goed van tevoren, maar ook niet te zwaar. Probeer LSD niet te mengen met andere middelen zoals alcohol, zeker niet met harddrugs. Pas tevens ook op met het gebruik van LSD indien je medicijnen gebruikt. Het is ook belangrijk om altijd naar je lichaam te luisteren.
Gerelateerde artikelen
Effecten van drugsgebruikDrugsgebruik is wijdverbreid. Steeds meer mensen gebruiken drugs en ook het combineren van verschillende soorten drugs n…
Drugs & Drugsverslaving (soorten + effecten blowen)Je kent het wel je bent een jaar of 16 jaar en je gaat uit en komt voor het eerst in aanraking met drugs je wilt erbij h…
Waarom gebruiken mensen drugsBijna iedereen is wel eens in aanraking gekomen met drugs, al is het niet cannabis (de meest gebruikte drug in Nederland…
De abortuspil, RU 486De abortuspil, een methode om een ongewenste zwangerschap te beëindigen. U leest hier hoe de abortuspil, RU 486 genaamd,…

Reageer op het artikel "De werking van LSD"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 23-02-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!