InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Wat doet cocaïne met je lichaam?

Wat doet cocaïne met je lichaam?

Wat doet cocaïne met je lichaam? Wat doet cocaïne met je lichaam? Wat zit er allemaal in cocaïne? Kunnen cocabladeren ook voor andere doeleinden worden gebruikt? Wat zijn de positieve en negatieve effecten van cocaïne op het lichaam? De antwoorden op deze vragen en meer kunt u lezen in dit artikel over het effect van cocaïne op het menselijk lichaam!

Wat zit er in cocaïne?

De drug "cocaïne" wordt door een scheikundig proces uit de bladeren van de cocaplant gewonnen. Dit gebeurt door middel van extraheren. De bladeren van de cocaplant zijn echter niet alleen goed voor de productie van cocaïne. De cocaplant is voor indianen een heilige plant en wordt al duizenden jaren gebruikt. Zo kunnen de cocabladeren gebruikt worden als medicijn, pleisters en voeding. Cocabladeren bevatten namelijk veel mineralen en vitamines. Mede daarom kauwen indianen nu nog steeds dagelijks op het heilige blad.

Andere stoffen

Cocaïne is vaak meermaals versneden. Dit betekent dat de cocaine niet meer puur is maar gemixt met andere stoffen. Cocaïne wordt doorgaans versneden met suiker, melkpoeder en dergelijke. Pas wel op, er zijn gevallen bekend waarbij cocaine versneden was met bijvoorbeeld rattengif! Wees extreem voorzichtig bij het gebruik van versneden cocaïne!

Crack

Veel drugsgebruikers kiezen voor crack in plaats van cocaïne. Crack is een "schoongemaakte" vorm van cocaïne. De cocaïne is dan puurder en sterker, maar ook schadelijker voor de gezondheid. Dit komt door de toevoeging van ammoniak tijdens het kookproces.

Positieve effecten van cocaïne op het lichaam

Ondanks het feit dat cocaïne bij sommige mensen verslavend werkt, kan het gebruik van cocaïne een aantal positieve effecten hebben. Zo zorgt cocaïne voor een vermindering van de eetlust, het stimuleert de stoelgang en het verhoogt sexuele prikkels. Verder werkt cocaïne ook verdovend op de plek waarop het wordt aangebracht. Het kan dus in theorie een pijnlijke wond tijdelijk verdoven. Als laatste kan cocaïne zorgen voor een heldere gedachtengang en een euforisch gevoel.

Negatieve effecten van cocaïne op het lichaam

Uiteraard heeft het gebruik van cocaïne ook veel negatieve effecten op het lichaam. Het gebruik van cocaïne zorgt voor een verhoogde bloeddruk, snellere ademhaling, verhoging van de lichaamstemperatuur en soms tot droge slijmvliezen. Verder kan de gebruiker zonder aanleiding zeer agressief worden. Na het gebruik van cocaïne voelt de gebruiker zich vaak depressief en leeg (crash).

Conclusie

Kortom, cocabladeren zijn veel meer dan de basisgrondstof voor cocaïne. De bladeren hebben een heilzame werking maar zijn in Nederland niet vrij te verkrijgen. Pas op met versneden cocaïne want hier kunnen vervelende toevoegingen aan gedaan zijn. Wees ook voorzichtig met crack, de "schoongemaakte" vorm van cocaïne, want deze is veel sterker en ongezonder. Cocaïne kan een heilzame maar ook vernietigende werking op het lichaam hebben. Men kan er psychisch afhankelijk van worden en gezondheidsproblemen liggen op de loer. Echter kan cocaïne ook postieve uitwerkingen hebben zoals verhoogde sexuele prikkels, maar blijf altijd voorzichtig met het gebruik van drugs!
Gerelateerde artikelen
De cocaplant in ColombiaIn Colombia wordt nog steeds de veelbesproken cocaplant door vele boeren illegaal verbouwd. De vraag is waarom? Waarom b…
Coca-Cola, een mysterieus drankje met bijwerkingen?Er gaan wilde verhalen de ronde over Coca-Cola. Elke verroeste schroef zou je ermee los kunnen krijgen, het zou werken a…
Coca-Cola CompanyDe Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
Coca, ook een kruidCoca, ook een kruidIn de moderne westerse wereld is de harddrug cocaïne, geïsoleerd in 1860, een relatieve nieuwkomer. Cocaïne is afkomstig…
Cocaplant is geen cocaïneCocaplant is geen cocaïneIn 1961 bracht de Conventie inzake Verdovende Middelen van de Verenigde Naties het cocablad onder in dezelfde categorie…
Bronnen en referenties
  • http://www.trimbos.nl/onderwerpen/alcohol-en-drugs/cocaine/cocaine-algemeen/effecten
  • Boek: "Uit je Bol"

Reageer op het artikel "Wat doet cocaïne met je lichaam?"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 02-09-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!