InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > De gevaren van ecstasy

De gevaren van ecstasy

De gevaren van ecstasy Ecstasy is een van de meest gebruikte drugs in Nederland. Veel jongeren vinden het de ideale partydrug. Aan de ene kant lijkt het op amfetamine. Het laat toe dat je uren kunt dansen zonder moe te worden. Aan de andere kant heeft ecstasy een hallucinerend effect. Ecstasy heeft een hoop effecten op het lichaam. Het is dan ook een gevaarlijke harddrug.

Algemeen

Ecstasy is vooral in Nederland een bekende harddrug. Het wordt vooral op feestjes genomen. Mensen krijgen er energie van. Ze voelen zich beter, ze praten met iedereen, en ze vinden iedereen aardig. Veel mensen krijgn hierdoor de neiging om ecstasy weer te gaan gebruiken. Bij sommige gebruikers kan dit tot geestelijke verslaving leiden. Veel mensen krijgen de drang om ecstasy opnieuw in te nemen na een tijd. Je kunt niet fysiek afhankelijk worden van ecstasy. Andere bewustzijnsveranderende drugs zijn hasj, wiet, amfetamines of LSD.

Toediening

Ecstasy wordt vooral op de markt gebracht in de vorm van pillen. De hoeveelheid die men kan verdragen hangt vooral af van het lichaams gewicht. Regelmatige gebruikers nemen ook hogere dosissen. Er is een manier die mensen gebruiken om te zien hoeveel ze het beste kunnen slikken. Ze nemen hun lichaamsgewicht, en doen dit maal 2. Dit is hoeveel mg je het beste kunt innemen. Bv. Iemand van 70 kg kan het beste 140 mg nemen bij inname. Het beste is natuurlijk om het niet te gebruiken. De neveneffecten die kunnen optreden bij het gebruik van ecstasy lopen hoog op.

Neveneffecten

Het grote gevaar komt pas echt naar voren wanneer je ecstasy mengt met andere middelen. Voor mensen die een ander middel bij willen pakken, moeten oppassen voor de gevaarlijke neveneffecten die er op kunnen treden. Voor mensen die dit toch willen doen, kunnen zich best zo goed mogelijk voor bereiden. Je kunt beter ook niet rijden onder invloed van ecstasy. Deze stof verminderd namelijk je reactievermogen, wat de kans op ongelukken sterk doet toenemen.

Nadelen bij het gebruik van ecstasy

  • Hoofdpijn.
  • Slapeloosheid.
  • Gevoel van angst.
  • Droge mond.
  • Misselijkheid.
  • Braken.
  • Spierkrampen.
  • Slechte tanden.

Gevaarlijke neveneffecten bij het gebruik van ecstasy

  • verhoogde kans op een hartaanval.
  • Verhoogde kans op epileptische aanvallen.
  • Hartkloppingen.
  • Geestelijke verslaving.
  • Oververhitting.
  • Blijvende hersenschade.

Overwegend positieve effecten bij het gebruik van ecstasy

Mensen die onder de invloed zijn van ecstasy kunnen een heleboel emoties ervaren. De meest voorkomende effecten zijn onder andere een opgelaten gevoel, veel energie, en een euforisch gevoel. Mensen die ecstasy hebben ingenomen hebben meestal de neiging om tegen iedereen te praten. Ook krijgen mensen de neiging om andere mensen aan te raken. Sommige mensen worden heel gevoelig en hebben behoefte aan aandacht. Het effect kan bij iedereen anders zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Yanns, Pixabay

Reageer op het artikel "De gevaren van ecstasy"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 21-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!