InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bruiloft organiseren: Trouwkaarten maken en versturen

Bruiloft organiseren: Trouwkaarten maken en versturen

Bruiloft organiseren: Trouwkaarten maken en versturen De trouwkaarten vormen voor de meeste familieleden en vrienden het eerste moment waarop ze kennisnemen van jullie voorgenomen huwelijk. Dat dit moment belangrijk is en ook helemaal in jullie stijl moet zijn, is duidelijk. Daarom is het van groot belang dat er aan het laten maken van de trouwkaarten veel aandacht wordt besteed. Zorg dat het echt eigen kaarten zijn, die passen bij jullie eigen smaak. Laat ook altijd een of meerdere proefexemplaren afdrukken.

Trouwkaarten in alle stijlen

Trouwkaarten zijn er voor ieders smaak. Je kunt het zo gek niet noemen of er is wel een standaardontwerp voor te vinden. Voor de meest populaire trouwkaarten is er een keuze te maken uit de volgende stijlen:
  • Romantische trouwkaarten
  • Moderne trouwkaarten
  • Klassieke trouwkaarten
  • Humoristische trouwkaarten
  • Trouwkaarten met een thema
  • Trouwkaarten met een eigen foto
  • Trouwkaarten in een apart formaat

Trouwkaarten met bijpassende overige kaartjes

De trouwkaart is voor velen het begin van alles wat op en rond het huwelijk geregeld moet gaan worden. Het lijkt dan nog ver weg, maar na het huwelijk zal ook in de meeste gevallen een bedankkaartje verstuurd gaan worden. Dit bedankkaartje kan uniek zijn, maar het is ook leuk om daarmee aan te sluiten op de eerder verzonden trouwkaart.
Als tijdens de bruiloft een diner gegeven wordt, is het leuk om de tafelschikking van te voren te regelen. De aldus bepaalde schikking, kan aangegeven worden door het plaatsen van naamkaartjes. Het is leuk als deze naamkaartjes passen bij de trouwkaart. Ook de eventuele menukaart kan in dezelfde stijl ontworpen worden. Zeker als voor de bruiloft een bepaald thema is gekozen is het bijzonder om dit tot in detail door te voeren. De trouwkaart, de naamkaartjes voor de tafelschikking, de menukaarten en de bedankkaartjes achteraf kunnen zo allemaal in één en dezelfde stijl ontworpen worden.

Waar de trouwkaarten laten maken?

Traditiegetrouw ging men vroeger naar de dichtstbijzijnde drukkerij en werd het boek met mogelijke trouwkaarten bekeken. Uit de standaardcollectie van het bedrijf werd een kaart passend bij de eigen smaak gekozen. En dat was het dan. Tegenwoordig kan dit natuurlijk nog steeds, maar er wordt veel meer aangeboden dan de standaard kaarten. Terecht, want de meeste aanstaande bruidsparen hebben hun eigen idee over de trouwkaart die ze willen gaan versturen. Deze persoonlijke ideeën kunnen eigenlijk over het algemeen zonder probleem uitgevoerd worden. Ook via internet is een groot aantal bedrijven en aanbieders van allerlei soorten kaarten, die zich soms extra gespecialiseerd hebben in trouwkaarten.

Trouwkaart naar een eigen ontwerp

Het is geen enkel probleem om een eigen ontworpen trouwkaart te laten maken. De persoonlijke smaak en eigen fantasieën kunnen helemaal uitgeleefd worden. Vaak komen zo de mooiste en uniekste ontwerpen tot stand. Veel online kaartenaanbieders geven de mogelijkheid om, binnen een min of meer vaste collectie, toch een eigen ontwerp te maken. Het eigen ontwerp ontstaat door het toevoegen van eigen foto's en een zelfgemaakte tekst.

Proefdruk van de trouwkaart

Dat de trouwkaart helemaal naar wens moet zijn en geen fouten mag bevatten, is natuurlijk duidelijk. Daarom is het heel belangrijk om altijd één of meer proefdrukken te laten vervaardigen. Wie intensief met een ontwerp bezig is, leest al snel over een fout heen. Je leest vaak wat je denkt dat er staat en wordt min of meer woordblind. Een gedrukte versie even aan iemand anders laten zien is dan ook altijd heel verstandig.

Bijzondere trouwkaarten

De standaard trouwkaart is een dubbelgevouwen kaart van hoge kwaliteit papier. Een trouwkaart moet toch een bepaalde luxe uitstralen en de gebruikte papiersoort is dan ook heel belangrijk. Onderstaand zal blijken dat eigenlijk alles mogelijk is. Wat het uiteindelijk gaat worden hangt natuurlijk sterk af van de persoonlijke smaak en, niet geheel onbelangrijk, van het beschikbare budget. Hoe ludieker de vorm van de trouwkaart is, des te hoger de prijs per stuk zal zijn.

Piramidekaarten
De zogenaamde piramidekaarten worden in platte vorm verstuurd, maar zijn door de ontvanger op een bepaalde manier te vouwen en in elkaar te zetten. Hierdoor ontstaat een piramide en kan de kaart op een mooie manier worden neergezet.

Trouwkaarten met lint

Klassiek en romantisch zijn de trouwkaarten waar op de een of andere manier een lint op of in is verwerkt. Meestal zijn deze linten van satijn en in alle kleuren leverbaar.

Trouwkaarten met rand van kant

Ook een heel sjieke variant op de traditionele trouwkaart, is de kaart met een bijzondere rand. Bijvoorbeeld een opengewerkte rand, die haast aan kant doet denken. Deze speciale rand kan desgewenst alleen aan één kant, in één hoek, maar ook helemaal rondom worden aangebracht.

Trouwkaart als flessenpost

Een wel heel bijzondere en romantische manier om het aanstaande huwelijk aan familie en vrienden te melden is om dit te doen via flessenpost. Een speciale fles, met een bijzondere inhoud. De trouwkaart met alle informatie kan aan de fles bevestigd worden, maar ook in de fles worden "verstopt".

Ingeblikte trouwkaart

Het is inmiddels wel duidelijk. Wie echt op een bijzondere of ludieke manier het voorgenomen huwelijk wil aankondigen heeft eindeloos veel mogelijkheden. Laat je fantasie maar gaan en alles kan. Dus ook de trouwkaart verstopt in een soort sardineblikje is mogelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trends in trouwkaarten in 2016Trends in trouwkaarten in 2016Als je gaat trouwen is het gebruikelijk om je gasten een uitnodiging te sturen. Deze trouwkaart wordt voorzien van de da…
Trouwkaarten: de trends van 2015Als je gaat trouwen kun je mensen een trouwkaart sturen om te laten weten wanneer je gaat trouwen en waar het feest zal…
Trouwkaarten BruiloftEindelijk is het dan zover, je hebt je partner ten huwelijk gevraagd en hij of zij heeft ja gezegd! Of die ander is voor…
Trouwtradities en een originele bruiloftTrouwtradities en een originele bruiloftJe bruiloft is als het goed is één van de mooiste dagen van je leven. Natuurlijk kun je je bruiloft vieren zoals iederee…
Do-it-yourself bruiloft: een nieuwe trendDo-it-yourself bruiloft: een nieuwe trendAlles wordt steeds duurder, zo ook trouwen. Een gemiddelde bruiloft kost zon 15.000 Euro, maar dat kan natuurlijk goedk…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bruiloft organiseren: Trouwkaarten maken en versturen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Bruiloft organiseren
Schrijf mee!