InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Een bruiloft bezoeken: wat zijn de regels?

Een bruiloft bezoeken: wat zijn de regels?

Een bruiloft bezoeken: wat zijn de regels? Hij ligt in de bus: de uitnodiging voor een bruiloft. Of er nu vrienden, familieleden of kennissen gaan trouwen, er is op bruiloften vaak wel een heersende etiquette. Wat geef je bijvoorbeeld cadeau? Als er een envelop als cadeautip wordt aangegeven, hoeveel geld wordt er dan van je verwacht? Wat draag je als er een dresscode is? Kortom: genoeg reden om als voorbereiding verder te lezen in dit artikel.

Te gast op een bruiloft: de dresscode

Niet op alle trouwkaarten staat een dresscode, maar het gebeurt vaker wel dan niet dat je wordt geacht in gepaste kledij te komen. Wat is nu precies gepast op een bruiloft?

Geen dresscode of 'gepaste kleding'

Kom op een bruiloft, ook als er geen dresscode wordt aangegeven, niet zomaar in je versleten spijkerbroek. Nette kleding wordt over het algemeen verwacht. Daarbij wil je niet het risico lopen als enige in een verschoten outfit te verschijnen. Denk bij bruiloften maar zo: liever over- dan underdressed.

Tenue de ville en andere specifieke dresscodes

Houd je zeker aan specifieke dresscodes. Elk stel dat gaat trouwen doft zich zelf ook uitgebreid op en wil er goed uitzien op deze speciale dag. Doe dan ook zelf moeite. Lees meer over de dresscode die wordt gevraagd en kleed je hier voor de bruiloft naar. Meer over de specifieke dresscodes lees je het artikel Dresscodes: wat moet ik aan?.

De dresscode met kleur

Blauw en wit, wit met een rood accent, paars... het kunnen allemaal dresscodes zijn. Een stel heeft niet voor niets het verzoek gedaan om een dresscode in een bepaalde kleur. Probeer je er daarom zo goed aan te houden. Staat er wit met een rood accent? Kom dan ook echt compleet in wit en draag een rode roos, een rode riem, rode schoenen of een rode hoed om je outfit af te maken.

Dilemma?

Als je echt niet weet of een outfit geschikt is voor de bruiloft die je bezoekt, bel dan de ceremoniemeester. Die weet als het goed is wat het bruidsstel precies in gedachten heeft.

Te gast op een bruiloft: het cadeau voor de bruid en bruidegom

Anders dan bij een verjaardag zijn er voor bruiloften altijd wel duidelijke verlanglijsten.

De specifieke lijst

Vraag bij een specifieke verlanglijst van de bruid en bruidegom altijd aan de ceremoniemeester wat nog niet cadeau wordt gedaan. Een getrouwd stel is blij met één bestekset, maar heeft niet zoveel aan vijf...

Het envelopje

Hij blijft op trouwkaarten winnen aan populariteit: de welbekende envelop. Vroeger werd alleen uitzet cadeau gegeven bij bruiloften. Steeds meer stellen wonen echter al samen en hebben hun huisraad bij elkaar. Omdat bruiloften over het algemeen erg duur zijn, past een geldcadeau daarom beter. Wil je origineel zijn? Kies dan eens voor een geldballon. De hoogte van een bedrag is ook belangrijk. Mag je de hele dag komen, inclusief diner? Dan is zeventig tot honderd euro zeker gepast. Mag je één dagdeel komen? Geef dan minstens dertig euro. Een goede maatstaf die vaak wordt gebruikt is dat je voor elk dagdeel ongeveer drie keer meer geeft dan je voor een verjaardag zou doen. Wel wordt bijvoorbeeld van studenten minder verwacht dan van mensen met een betaalde baan.

Te gast op een bruiloft: entree, diner en afscheid

Op zowel het feest als de receptie en eventueel het diner gelden er regels.

Entree

Bij binnenkomst van een bruidsfeest of als je alleen een receptie bezoekt, begroet je als eerst de bruid en bruidegom. Je feliciteert hen, overhandigt je cadeau en mengt je daarna pas onder de gasten. Vlak na de huwelijksceremonie is het gebruikelijk dat er een rij wordt gevormd van alle gasten die het pasgetrouwde stel komen feliciteren. Behalve de bruid en bruidegom feliciteer je gebruikelijk ook de ouders van het stel.

Diner

In een restaurant eet je pas als het hele gezelschap een bord voor zijn neus heeft. Bij een bruiloft ligt dit wat genuanceerder. In klein gezelschap kan dit nog steeds de regel zijn. Bij meerdere tafels is het echter zo dat je de regel per tafel kunt toepassen. Let er echter altijd op dat de bruid en bruidegom als eerste beginnen met eten. Meestal wordt dit overigens door het restaurant al opgelost door het pasgetrouwde stel als eerst de maaltijd te serveren.

Afscheid

Je kunt niet zomaar weggaan van een bruiloft of receptie zonder eerst afscheid te hebben genomen van de bruid en bruidegom. Gebruikelijk is ook om hun ouders te groeten voor je gaat. Bij het afscheid bedank je de bruid en bruidegom voor de gastvrijheid. In veel gevallen zal het pasgetrouwde stel of de ceremoniemeester je een bedankje meegeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Originele huwelijkscadeaus voor elk budgetOriginele huwelijkscadeaus voor elk budgetNog geen idee wat je voor het bruidspaar gaat kopen? De meeste mensen vinden het niet gemakkelijk om een leuk en origine…
Marokkaanse huwelijkstraditiesHet uithuwelijken is volgens de Marokkaanse wet al jaren verboden. Maar tot de bruiloft woont het paar niet in hetzelfde…
Huwelijkscadeau: wat cadeau te geven aan het bruidspaar?Een cadeau bedenken is niet het gemakkelijkste wat er is en zeker niet voor een cadeau dat bestemd is voor een bruidspaa…
Huwelijkscadeau: Wat en hoeveel geef je als ze gaan trouwen?Huwelijkscadeau: Wat en hoeveel geef je als ze gaan trouwen?Een uitnodiging voor een bruiloft is altijd leuk. Maar het betekent ook dat er een huwelijkscadeau moet komen voor het k…

Reageer op het artikel "Een bruiloft bezoeken: wat zijn de regels?"

Infoteur: Maresa
Laatste update: 21-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Bruiloft
Schrijf mee!