InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Karakterverschillen binnen een relatie

Karakterverschillen binnen een relatie

Karakterverschillen binnen een relatie Er wordt vaak gezegd dat mensen zich aangetrokken voelen tot partners die een heel ander karakter hebben dan zij zelf. Maar kan een relatie met twee heel verschillende mensen eigenlijk wel goed gaan? Of is verschil in karakter juist nodig om een relatie staande te houden? Vaak kan het twee kanten op. Er bestaat geen definitie van wat goed of fout is in dit opzicht. Ook hangt dit af van hoe sterk bepaalde karaktertrekken bij iemand aanwezig zijn. Je kunt iemands karakter grofweg onderscheiden in vijf verschillende categorieën. Echter binnen deze categorieën zijn veel verschillende gradaties mogelijk.

Karaktereigenschappen

Ieder mens heeft bepaalde karaktereigenschappen, die bepalen hoe diegene in elkaar steekt. Om grofweg te bepalen wat voor karakter iemand heeft, is er in de psychologie een onderscheidt gemaakt in vijf verschillende categorieën:

Introvert of extravert

  • Introvert: ingetogen, terughoudend, afstandelijk, gereserveerd.
  • Extravert: Open, levendig, spontaan, aanwezig.

Emotioneel stabiel of neurotisch

  • Emotioneel stabiel: gelijkmatig, rustig, ontspannen.
  • Neurotisch: gespannen, prikkelbaar, snel last van stress.

Meegaand of wantrouwend

  • Meegaand: behulpzaam, bescheiden, doorgaans vriendelijk.
  • Wantrouwend: dominant, zelfverzekerd, achterdochtig.

Ordelijk of wanordelijk

  • Ordelijk: Zorgvuldig, betrouwbaar, planmatig,
  • Wanordelijk: flexibel, overtreedt graag regels, onzorgvuldig.

Onbevangen of behoudend

  • Onbevangen: Avontuurlijk, veel fantasie, nieuwsgierig.
  • Behoudend: Nuchter, conservatief, bang voor verandering.

Uit onderzoek is gebleken dat een relatie goed kan gaan, indien partners verschillen op de eerste twee punten; introvert of extravert en emotioneel stabiel of neurotisch. Wanneer de één wat ingetogen is, en de ander juist erg levendig, is dit geen probleem. Vaak zie je zelfs dat dit soort types elkaar aantrekken. Hetzelfde geldt voor stellen waarbij de één erg snel last heeft van stress, en de ander juist de rustige en ontspannen factor is binnen de relatie. Deze eigenschappen vullen elkaar perfect aan!

Een ander verhaal wordt het wanneer het om de onderste drie punten gaat. Wanneer partners op die punten erg van elkaar verschillen, wil dit nog wel eens botsen. Ook dit is logisch te verklaren. Iemand die onbevangen is, altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen, zou zich snel vervelen in een relatie met iemand die erg conservatief is, en juist alles graag houdt zoals het is. Aan de andere kant kun je ook zeggen dat deze personen elkaar juist prima aanvullen.

Wanneer je op de laatste drie punten erg van elkaar verschilt, wil dit natuurlijk nog niet zeggen dat de relatie gedoemd is te mislukken. Wel is aangetoond dat binnen deze relaties meer ruzie voorkomt dan in relaties waarbij partners gelijkwaardig zijn op deze punten.

Karakterverschillen binnen de relatie, een goede of een slechte zaak?

Of het goed of slecht is om binnen een relatie van elkaar te verschillen, is echt per geval verschillend. Sommige mensen hebben het verschil in karakter, en daarbij behorende ruzies juist nodig om de relatie spannend te houden. Wanneer alles altijd maar goed verloopt, zijn zij snel uitgekeken op iemand. Deze mensen zijn altijd op zoek naar uitdaging binnen de relatie. Voor deze mensen is het geen probleem wanneer het karakter verschilt op de laatste die punten van het rijtje eigenschappen.

Andere mensen krijgen er juist behoorlijk de kriebels van wanneer zij ruzie hebben met hun partner, en willen dit zo min mogelijk! Voor deze mensen is het goed om een partner te zoeken die op de punten in het rijtje van karaktereigenschappen zoveel mogelijk op henzelf lijkt.

We zijn allemaal anders!

Bedenk wel goed dat geen mens hetzelfde is! Ook wanneer je op bovenstaande punten op één lijn zit, betekent dit niet dat jullie hetzelfde karakter hebben. Ook dan kun je dus nog wel eens tegen flinke verschillen aanlopen. Een grote geruststelling is dat een relatie zonder ruzie nou eenmaal niet bestaat. Wanneer je eens in de zoveel tijd ruziemaakt met je partner is dit ook helemaal niet erg, maar kan het voor jullie beide juist een flinke opluchting zijn!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.jebegrijptmeniet.nl

Reageer op het artikel "Karakterverschillen binnen een relatie"

Infoteur: Denn
Laatste update: 12-04-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Relatieproblemen
Schrijf mee!