Tips tegen uitstelgedrag
Je kent het vast wel, heel je huis ligt overhoop en er zijn nog zoveel dingen die gedaan moeten worden maar je kunt jezelf er maar niet toe zetten. Duidelijk een geval van uitstelgedrag. Uitstelgedrag komt vaker voor dan je denkt maar is door een aantal aanpassingen in het leven gemakkelijk op te lossen. Kom nu van dat onrustige gevoel af en zorg dat alles weer op rolletjes loopt.
Wanneer je begint met het aanpakken van je uitstelgedrag moet je weten dat je de zaken moet onderverdelen in drie eenvoudige categorieën. Deze zijn:
- Zaken die je zelf kunt plannen zonder hulp.
- De zaken die je helemaal zelf onder controle hebt en die je zelf kunt oplossen.
- De zaken waar je wel een invloed op hebt en die je kunt uitoefenen met of zonder hulp.
Als je nu alle taken die gedaan moeten worden gaat klasseren en hiermee klaar bent dan kan je het uitstelgedrag gaan aanpakken. Er is tenslotte al wat overzicht. Nu geef ik je nog zeven tips waarmee uitstelgedrag geen kans meer kan krijgen.
Tip 1: Wacht niet tot morgen. Morgen bestaat niet!
Veel mensen die aan uitstelgedrag leiden stapelen alles op en schuiven het door naar morgen. Dit is geen goed idee. Morgen wordt overmorgen en zo ga je alsmaar verder. Er is maar een reden waarom je iets uit mag stellen naar morgen. Bijvoorbeeld als je in het weekend zit en je moet een belangrijk telefoontje plegen of als er iets anders, belangrijks, tussen komt. Pak het dan wel de dag erop direct aan!
Tip2: Plannen maar
Zorg ervoor dat je een bepaald ritme krijgt in je bezigheden. Werken, boodschappen, huishouden voor alles kan een planning gemaakt worden. Vergeet ook niet vrije tijd in te plannen. Uitstelgedrag komt vaak voort uit onmacht. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Zorg dus dat je een ritme krijgt en hou je er ook aan.
Tip 3: Niet twijfelen
Ga geen nachten zitten overdenken welke keuze je moet maken. Leg het ook niet weg om er later op terug te komen. Je moet niet twijfelen je moet nu een keuze maken. Vaak twijfelen mensen bij het overmaken van rekeningen met alle gevolgen van dien. Hou er rekening mee dat rekeningen laten liggen en dus uitstellen vaak meer geld kost dan direct overmaken.
Tip 4: Begin bij het belangrijkste
Niet alles heeft een hoge prioriteit. Zorg ervoor dat je weet welke taken het allerbelangrijkste zijn en die je zeker moet doen. Rekeningen bijvoorbeeld, of gaan werken. Deze taken moeten volbracht worden. De stofzuiger mag daar wel eens voor wijken. Soms moet je helaas dingen laten liggen omdat er belangrijkere taken te verzetten zijn.
Tip 5: Stel een timer in
Geef jezelf een bepaalde tijd om een taak af te ronde. Vooral erg gemakkelijk tijdens huishoudelijke klusjes. Steeds als je binnen de tijd de taak af hebt kan je jezelf belonen. Niet enkel door weer adem te halen omdat het voorbij is maar vooral omdat je op deze manier meer tijd voor jezelf over gaat houden en meer rust creëert.
Tip 6: Gebruik maar een agenda voor alle taken
Jawel, maar een agenda. Dit wil zeggen dat je de agenda zowel voor je werk, je huishouden en andere zaken gaat gebruiken. Veel mensen gebruiken meerdere agenda's en plannen zichzelf overvol. Het wordt dan erg gemakkelijk om taken te gaan verschuiven. Zorg dus dat je een agenda voor alle taken hebt. Zo krijg je overzicht en heb je geen reden meer om je uitstelgedrag goed te praten.
Tip 7: Neem je verantwoording
De belangrijkste tip tegen uitstelgedrag is je verantwoording nemen. Geef toe dat je last hebt van uitstelgedrag. Pas dan kan je er daadwerkelijk iets aan gaan doen. Nu wordt het simpel. Wil je doorgaan met uitstellen? Of ga ja actie ondernemen en zet je je uitstelgedrag de deur uit?