InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Van uitstel komt afstel

Van uitstel komt afstel

Van uitstel komt afstel Uitstellen: de meeste mensen doe dit wel eens, maar voor één op de vier mensen vormt uitstelgedrag een probleem. Een probleem waar ze het liefst van af willen komen, want uitstellen levert nogal eens problemen op. Je kan hier natuurlijk iets aan doen en misschien is het handig om hier vandaag nog mee te beginnen en dit niet uit te stellen.

Uitstelgedrag en onderzoek

Piers Steel, hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Calgory in Canada heeft tien jaar onderzoek gedaan naar procrastinatie. Procrastinatie betekent dingen uitstellen waarvan je eigenlijk denkt of weet dat je ze nu zou moeten doen. Hij ontdekte dat uitstelgedrag te maken heeft met net najagen van genot. Het is gericht op het korte termijn. Je wil nu plezier hebben. Dit is in conflict met je verstand. Je verstand verplicht je tot het stellen van doelen en het plannen op langer termijn. Bij uitstellers wint de impulsiviteit het van het verstand. Ze kiezen voor plezier en schuiven hun taken voor zich uit.

Uitstelgedrag tegen gaan

Wanneer je geregeld in de problemen komt door je uitstelgedrag, ben je waarschijnlijk wel gemotiveerd om er iets tegen te doen, maar wat werkt?
  • Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Geen Facebook, Twitter of surfen op het internet. Houd je bezig met je taak en je taak alleen.
  • Verdeel je taak in stukjes. Werk bijvoorbeeld een half uur en stel jezelf een beloning in het vooruitzicht. Na dit half uur mag je een kwartiertje op het internet, wandelen, een spelletjes doen of een paar bladzijden lezen in dat nieuwe boek.
  • Slaap voldoende. Wanneer je moe bent, kost het je meer moeite om jezelf te motiveren en kan je slechter verleidingen weerstaan.
  • Hou op met smoesjes verzinnen. Iedere dag één keer je mail checken en beantwoorden is voldoende en hetzelfde geldt voor sociaal media.
  • Doe aan tijdmanagement. Hoe verder weg de deadline ligt, hoe groter de verleiding om de taak voor je uit te schuiven. Maak een tijdpad. Wanneer moet je welk onderdeel klaar hebben? Plan dit en houd je eraan.
  • Doe lastige taken op het moment dat je je het beste kan concentreren. Dit tijdstip is afhankelijk van je bioritme, maar het zal voor de meeste mensen ergens in de ochtend liggen.
  • Hoe minder belangrijk je je taak vindt, hoe minder plezier je eraan beleeft en hoe moeilijker het zal zijn om jezelf te motiveren. Wanneer je deze taak dan toch echt moet vervullen, moet je jezelf het eindresultaat maar voor ogen houden en jezelf een beloning in het vooruitzicht stellen.
  • Stop al het geld wat je bespaart door je rekeningen op tijd te betalen eens in een potje en doe daar wat leuks van. Zo zie je dat rekeningen op tijd betalen loont.
  • Wanneer je je werk erg onbevredigend vindt, kan je misschien beter een andere baan gaan zoeken. Het kan ook helpen om structuur in je werk aan te brengen of een wedstrijdje met jezelf te doen. Proberen die vervelende taak deze week sneller gedaan te krijgen, dan de week ervoor.
  • Herinner jezelf geregeld aan je successen. Zo blijf je makkelijker gemotiveerd.

Uitstelsmoesjes

  • Ik moet nu even mijn mail checken, of iets anders doen wat ik leuker vind.
  • Ik ben een perfectionist, daarom duurt het zolang. Perfectionisten hebben over het algemeen weinig last van uitstelgedrag.
  • Morgen begin ik... en het vervolgens houden bij goede voornemens.
  • Mijn planning klopt niet meer, want...
  • Ik werk gewoon het beste onder druk.

Uitstelfeiten

  • Per week wordt er zeventien uur werktijd (van de veertig uur) verspild aan uitstelgedrag, bestaande uit surfen op het internet, kletsen met collega's, mailen, bellen en andere bezigheden.
  • Vaak zijn uitstellers bang om te falen en om beslissingen te nemen, maar door dit voor je uit te schuiven wordt het niet makkelijker.
  • Extreme uitstellers zijn minder gezond, minder rijk en minder gelukkig dan andere mensen. Verander dit gedrag en begin hier vandaag mee.
Gerelateerde artikelen
Uitstelgedrag: hoe je kunt stoppen met uitstellenUitstelgedrag: hoe je kunt stoppen met uitstellenUitstelgedrag is voor veel mensen een groot probleem. Zij blijven hun taken voor zich uit schuiven en uitstellen en op d…
Wat is surseance (uitstel) van betaling?Wat is surseance (uitstel) van betaling?Bij financiële problemen heeft een bedrijf de mogelijkheid om surseance van betaling (uitstel van betaling) aan te vrage…
Surseance van betalingDoor het indienen van een verzoek om uitstel (surseance) van betaling, kan een faillissement worden voorkomen. In dit ar…
Uitstel belastingaangifte 2017 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2017 (controleer gegevens)Uitstel, u moet uw belastingaangifte 2017 doen? Wie 1 april 2017 voor zijn aangifte inkomstenbelasting 2016 als deadline…
Uitstel van betaling BelastingdienstUitstel van betaling BelastingdienstU kunt de Belastingdienst in 2016 of 2017 vragen om uitstel van betaling van de verschuldigde belasting. Wat als u geen…
Bronnen en referenties
  • Het boek "Uitstelgedrag" van Piers Steel

Reageer op het artikel "Van uitstel komt afstel"

Reactie

Sjaanfanameland (infoteur), 05-12-2012 16:22 #1
Dank je wel, Katinka. Dat ga ik doen. Vandaag beginnen met niet meer uitstellen.
Groet vanaf winters Ameland.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!