InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Cyclopen en de plaatsing van de ogen

Cyclopen en de plaatsing van de ogen

Cyclopen en de plaatsing van de ogen Waarom zijn onze ogen voor in ons hoofd geplaatst en waarom hebben de meeste mensen en dieren twee ogen? Hoe zit het bij de dieren, bestaan er wel cyclopen en wat zien hun dan? In dit artikel vindt u antwoorden op onder andere deze vragen en meer informatie over ons zicht en de plaatsing van de ogen.

Cycloop

Een cycloop is een levend wezen met maar één oog. Dit komt niet vaak voor, maar er zijn ongewervelde bekend met maar één oog zoals de Watervlo en de Lancelet. Er zijn wel dieren met drie ogen waarvan er één geplaatst is op het voorhoofd. Aangezien dit derde oog geen paar vormt met een ander oog zijn het in principe ook cyclopen. Dit derde oog kan niet zien en is vaak alleen lichtgevoelig.

Waarom hebben we niet één oog voor en één oog achter?

Men heeft altijd een bepaald zichtveld dat men met beide ogen kan zien als de ogen voor geplaatst zijn. Dit is het gedeelte recht voor ons. Het gedeelte waar het zicht van de ogen elkaar overlappen zien het beste scherpte en diepte. Dit wordt ook wel het binoculaire zicht genoemd. Op het moment dat er één oog voor en één oog achter zijn geplaatst, zit het belangrijkste zichtvlak aan de zijkant. Daar waar men het niet het meeste zicht nodig heeft. Bij sommige dieren zijn de ogen aan de voorkant geplaatst, maar verder uit elkaar waardoor zij ook grotendeels de achterkant kunnen zien.

Dieren

Dankzij het binoculaire zicht kunnen dieren in een obstructieve omgeving(omgeving met veel obstakels) twee keer zoveel zien dan als hij één oog aan de voorkant zou hebben en één oog aan de achterkant. Dit is doordat hij de diepte in kan kijken. Dankzij de diepte wordt ook camouflage in het wild onderscheiden van de natuur.

Een andere reden voor de ogen die voor zijn geplaatst is waarschijnlijk dat nachtdieren zo beter zien in het donker. Het binoculaire zicht zorgt ook hier weer voor een scherper zicht. Toch zijn niet bij alle dieren de ogen op dezelfde plaats te vinden. Bij roofdieren zitten de ogen dichter bij elkaar en voor geplaatst. Zo kunnen de roofdieren extra ver en scherp in de diepte kijken. Bij prooidieren zijn de ogen meer naar de zijkant geplaatst zodat zij horizontaal meer kunnen zien en zo beter de roofdieren in de gaten kunnen houden.

Mensen als cycloop

De mens is alleen even een cycloop op het moment dat men bijvoorbeeld een computerspel aan het spelen is. Tot nog toe zijn veel computerspellen namelijk in 2D waardoor we geen diepte in een spel kunnen waarnemen. Dit is bijvoorbeeld te merken als men achter gras gaat liggen, u kijkt dan tegen het gras aan en kunt niet goed zien wat daarachter zit. Hetzelfde effect kunt u creëren door uw hand met gespreide vingers voor uw ogen te houden, als u één oog sluit ziet u voornamelijk de hand. Als u twee ogen open heeft kunt u beter zien wat daar achter is. Echter zouden cyclopen waarschijnlijk beter een computerspel kunnen spelen omdat zij dat zicht gewend zijn en hun ene oog in het midden is geplaatst.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cyclopen en de plaatsing van de ogen"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 03-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!