InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bijzondere (kinder)namen over heel de wereld

Bijzondere (kinder)namen over heel de wereld

Een naam uitzoeken voor een kind valt meestal niet mee. U kunt overal inspiratie vinden, echter zit uw kind wel in principe zijn leven aan deze naam vast en niet alle namen zijn toegestaan. Er zijn mensen die wel erg ver gaan in het zoeken naar een aparte kindernaam. Sommige doen alles voor de publiciteit, andere puur omdat het bijvoorbeeld handig kan zijn.

Waar halen mensen hun inspiratie vandaan?

Meestal hebben mensen een naam al eerder gehoord en deze viel in de smaak. Soms worden mensen ook naar familie vernoemd of worden er delen van de namen van familieleden gebruikt. Verder worden kinderen ook steeds vaker naar merknamen of idolen vernoemd. Zo zijn de namen 'Tiësto' en 'Mercedes inmiddels al geen uitzonderingen meer.

Wat is toegestaan?

Er mag in Nederland geen achternaam als voornaam worden gebruikt. Verder bepaald de gemeente of zij akkoord gaan met de gekozen naam. Als de naam wordt afgewezen kunt u hiertegen in hoger beroep gaan. Denk goed na bij het kiezen van een naam, ook voor de toekomst. U wilt niet dat het kind gepest zal worden om zijn naam. Een naam wijzigen is mogelijk, maar het is geen makkelijk proces. Het is niet verplicht een meisje een meisjesnaam te geven en een jongen een jongensnaam, om een paar voorbeelden te geven:
  • Anne is in Friesland een jongensnaam
  • Kim is in België een jongensnaam
  • Kees word in Nederland ook wel als meisjesnaam gebruikt

De langste naam op de wereld

De langste naam in een geboorteregister bestaat uit 49 letters en daarbij nog een streepje en een spatie. Deze naam staat in Amerika geregistreerd sinds 12 september 1984. Het is een meisje genaamd 'Rhoshandiatelly-neshiaunneveshenk Koyaanfsquatsiuty Williams'. Eigenlijk wou haar vader een naam van 100 karakters, echter werd dit niet toegestaan.

De raarste namen in Nederland

Ieder jaar wordt de schaamnaam van het jaar verkozen op 3fm, dit gebeurd tijdens de show van de deejay's Coen Swijnenberg en Sander Lantinga. Een aantal namen die zoal voorbij komen zijn:
  1. Stanley Messie
  2. Coos Busters
  3. Annebelle blaas
  4. Wil Krikke
  5. Izzy van Gisteren
  6. Bennie Dood
  7. Meneer K. Bouter
  8. Chris Mus
  9. Beau ter Ham
  10. Trui Halfmouw
Sommige van de kandidaten hebben zelf niet eens door dat hun naam zo apart is. De naam lijkt namelijk na een tijd ook niet meer apart omdat je al je hele leven niks anders gewend bent. Uiteraard zijn er al veel namen geregistreerd, toch blijven er namen bijkomen en valt er altijd wat nieuws en origineels te bedenken.

Een teken als naam

Een teken als naam kiezen is in principe niet toegstaan. Toch wouden mensen in China hun kunt het teken @ geven omdat mensen over de hele wereld deze naam dan zouden herkennen aangezien Chinese namen meestal niet door mensen uit het buitenland uit te spreken zijn. In het Chinees mandarijns word het uitgesproken als 'ai ta', wat betekend 'houdt van hem'.

Bijzondere namen van kinderen van beroemdheden

Als u dan toch al een ster bent wilt u uiteraard overal bovenuit komen om de media te halen of gewoon om op te vallen. Zo zijn er veel beroemdheden in Amerika die hun kind zeer aparte namen hebben gegeven:
  • Michael Jackson - Prince Michael
  • Gwyneth Paltrow - Apple
  • Mel B - Phoenix Chi
  • Tony Braxton - Diesel & Denim
  • Sylverster Stallone - Sage Moonblood
Waarschijnlijk heeft 'Frank Zappa' meegeholpen aan de aparte namen bij beroemdheden. Deze muzikant is helaas overleden op 4 december 1993 op 52 jarige leeftijd. Hij koos wel hele bijzondere namen voor zijn kinderen:
  • Moon Unit
  • Ahmet Enuukha Rodan
  • Dweezil
  • Diva Muffin
Gerelateerde artikelen
De populairste kindernamen van 2012De populairste kindernamen van 2012Gefeliciteerd, je wordt ouder van een kindje! Als het goede nieuws eenmaal tot je is doorgedrongen, wordt het tijd om na…
De ontwikkeling van je baby; 19 weken zwangerIn week 19 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 250 gram, en is ongeveer 22 centimeter lang. Binnenkort zal de 20-we…
Hoe verzin ik een originele naam voor mijn baby?Hoe verzin ik een originele naam voor mijn baby?Als je zwanger bent, breekt er een spannende periode aan. Dat heeft niet alleen te maken met de gezondheid van je kind,…
Opmerkelijke feiten en weetjes over de wereldOpmerkelijke feiten en weetjes over de wereldOnze aarde kent diverse opmerkelijke feiten en weetjes. Wat te denken van de grootste en kleinste landen van onze wereld…
Een babynaam kiezenEen babynaam kiezenHet kiezen van een babynaam kan best lastig zijn. Het is immers de naam waar je kindje het zijn hele leven mee moet doen…

Reageer op het artikel "Bijzondere (kinder)namen over heel de wereld"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 24-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!