InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De emigratiebeurs, goed voorbereid het roer om

De emigratiebeurs, goed voorbereid het roer om

De emigratiebeurs, goed voorbereid het roer om Ruim 35 % van de Nederlandse bevolking overweegt te emigreren. Het roer om, op zoek naar een betere kwaliteit van leven, werk of avontuur. Emigreren gaat niet over een nacht ijs, een goede voorbereiding is van groot belang; om kansen te vergroten en teleurstelling te voorkomen. Via de emigratiebeurs en Het Roer Om kan de aanstaande emigrant heel veel informatie verkrijgen.

Emigratiemonitor

Jaarlijks emigreren meer dan 100.000 Nederlanders en de afgelopen jaren is er zelfs sprake van een stijgende lijn.

Uit de Emigratiemonitor van 2009 blijkt dat 37 % van de Nederlandse bevolking overweegt te emigreren. Over het algemeen is de emigrant op zoek naar een betere kwaliteit van leven op financieel en persoonlijk vlak. De keuze voor een bepaald land is gemaakt omdat men er een prettige vakantie heeft gehad, maar ook ervaringen en verhalen van vrienden en familie spelen een rol.

De top 3 van reden voor vertrek:

  • wisselvallig klimaat (22 %)
  • ruimtegebrek (13%)
  • bemoeizuchtige overheid (10 %)

De top 3 van emigratielanden binnen Europa:

  • Duitsland
  • Spanje
  • Italië

De top 3 van emigratielanden buiten Europa:

  • Verenigde Staten
  • Canada
  • Australië

Velen lukt het om in een ander land een nieuw bestaan op te bouwen. Toch keert ruim de helft van de geëmigreerde Nederlanders binnen acht jaar terug. Heimwee, domme pech of een slechte voorbereiding ligt hieraan ten grondslag.

Emigratie voorbereiden

Het is van belang om je goed voor te bereiden op een emigratie. Zo is kennis van het land en de taal belangrijk om je emigratie te laten slagen. Zorg dat je voldoende geïnformeerd bent over cultuur, gezondheidszorg en vestigingseisen, om een paar zaken te noemen.

Over wonen en kopen in het buitenland kun je je laten informeren op beurzen voor een tweede huis in het buitenland. Praktische informatie over emigreren kun je ook dicht bij huis halen op de Emigratiebeurs of op een emigratiedag van Het Roer Om.

Emigratiebeurs

Eens per jaar wordt in de Expo in Houten de Emigratiebeurs georganiseerd. De beurs is onderverdeeld in landenpaviljoens waar ruim 170 bedrijven de bezoeker informeren over werken, wonen, studeren en ondernemen in het land van hun keuze. Ook worden er presentaties gegeven over allerlei facetten van emigreren.

Praktische informatie en presentaties

Verhuisbedrijven, makelaars, notarissen, onderwijsstichtingen, het UWV, verzekeringsinstellingen, buitenlandse gemeentes en ambassades zijn aanwezig om allerlei praktische vragen te beantwoorden op het gebied van visa, gezondheidszorg, verzekeringen, investeringen, studie, stage, werkgelegenheid en onroerend goed.

Internationale Banenmarkt

Binnen de emigratiebeurs is er een heuse Internationale Banenmarkt met een aanbod aan vacatures uit onder andere Duitsland, Scandinavië, Nederlandse Antillen en Zuid-Afrika.

Het Roer Om

Emigratiedag

Het Roer Om organiseert gedurende het hele jaar speciale emigratiedagen per land waar je je vragen aan specialisten op verschillende vakgebieden kunt voorleggen. Tijdens de dagen worden lezingen en workshops gegeven over onder andere gezondheidszorg, werk en aankopen van onroerend goed. Ook zijn ervaringsdeskundigen, de emigranten die je al voor zijn gegaan, op deze dagen aanwezig. Zij kunnen je uit eigen ervaring vertellen over de kansen en valkuilen.

Voor de volgende landen worden emigratiedagen georganiseerd:

  • Frankrijk
  • Griekenland
  • Italië
  • Portugal
  • Spanje

Op de website van Het Roem Om vind je allerhande informatie over emigreren naar bovenstaande landen maar ook naar Duitsland, Finland, Noorwegen, Oostenrijk, en Zweden. Je kunt emigratieverhalen lezen en je aanmelden voor de nieuwsbrief van een bepaald land.
© 2010 - 2018 Zalomeya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Emigreren. Waar begin je (aan)?Nederlanders emigreren graag. In 2014 emigreerden 144.000 mensen. Meer dan 30 % van de nederlandse bevolking zit serieus…
Emigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagEmigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagAls je gaat emigreren heeft dit consequenties voor je recht op sociale verzekeringen en kinderbijslag in Nederland. Het…
Emigreren, wat moet je regelen?Steeds meer Nederlanders overwegen een emigratie naar het buitenland. Duitsland en België zijn al jarenlang populaire em…
Emigreren, een grote stapEmigreren, een grote stapEmigreren is tegenwoordig een hot item, met duizenden tegelijk vertrekken mensen naar de bestemming van hun dromen. Vori…
Verhuizen naar het buitenland: tips om te emigrerenVerhuizen naar het buitenland: tips om te emigrerenMeer en meer mensen willen weg uit het koude, stressy West-Europa en emigreren naar een zonnig land. Ze willen emigreren…
Bronnen en referenties
  • Bronnen: http://www.emigratiemonitor.nl http://www.emigratiebeurs.nl http://www.hetroerom.com

Reageer op het artikel "De emigratiebeurs, goed voorbereid het roer om"

Reactie

Sabine Weidema, 30-05-2010 22:46 #1
Eigenlijk loop ik ook met ideeen rond om te emigreren naar het buitenland maar ben nu benieuwd of er gerichte kosten aan verbonden zijn voor bijvoorbeeld te emigreren naar engeland graag zou ik meer willen weten over het geen.

M.v.g.v. sabine weidema

Infoteur: Zalomeya
Gepubliceerd: 13-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!