InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Hoe verzin ik een originele naam voor mijn baby?

Hoe verzin ik een originele naam voor mijn baby?

Hoe verzin ik een originele naam voor mijn baby? Als je zwanger bent, breekt er een spannende periode aan. Dat heeft niet alleen te maken met de gezondheid van je kind, maar ook alle zaken die geregeld moeten worden. Denk eens aan de babykamer, administratieve zaken en de kraamtijd. Maar er zijn ook andere zaken, waar je op tijd aan moet denken. Het bedenken van de babynaam. Tegenwoordig willen we zo een originele, aparte of unieke naam hebben voor onze kinderen. Dat vereist dus de nodige voorbereiding en overleg. Met de volgende tips hopen we je wat op weg te helpen.

Vergeet de jaarlijkse Nederlandse namenlijstjes

Als je een zo origineel mogelijke naam wilt voor je baby, vermijd dan de populairste namen die op de jaarlijkse lijstjes staan. Vergeet namen als Sem, Lucas, Daan, Emma, Sophie en Julia. Hiermee weet je zeker dat de naam niet uniek is. Bovendien heb je hier een grote kans dat je kind niet gewoon Sem wordt genoemd in de klas, maar bijvoorbeeld Sem H. of Sem 3.

Blader eens door de IKEA-gids

Het zal je misschien verbazen, maar er staan heel wat mooie namen in de IKEA-gids. Niet elke naam is geschikt als naam voor je nieuwe baby, maar een mooie naam met een Zweedse 'touch' is toch zeker origineel te noemen. Kijk eens naar namen als Leka, Valter en Bryne. Je zult verbaasd zijn over het aantal mooie namen dat je tegen zult komen.

Houd een lijstje bij

Iedere keer als je een mooie naam voorbij ziet komen, noteer deze dan gelijk. In boeken, televisieprogramma's of op straat zie, hoor en lees je bijzondere namen. Als je al deze namen bijhoudt in een boekje of op je telefoon, dan heb je later een mooi lijstje namen. Vervolgens kun je overleggen, wegstrepen en kiezen.

Ongebruikelijke spelling

Een andere spelling van een naam, kan al snel een mooie, unieke babynaam opleveren. Gebruik bijvoorbeeld eens een andere spelling van een naam, zoals Brayan in plaats van Brian. Je kunt er ook voor kiezen om namen om te draaien: zo levert Heaven de naam Neveah op. Of gebruik een extra letter, bijvoorbeeld Hannah in plaats van Hanna.

Familiegeschiedenis

De namen van je (over)grootouders mogen misschien saai lijken, maar heb je er wel eens aan gedacht om ook eens naar hun andere namen te kijken. Een naam als Johanna of Janna was vroeger enorm populair, tegenwoordig hoor je hem minder vaak. Maar dat betekent niet dat een ouderwetse naam niet minder mooi is. Duik dus eens in de familiegeschiedenis en haal de stamboom erbij en krijg nieuw inspiratie.

Andere culturen

Neem ook eens een kijkje bij de namen in andere culturen. Welke namen zijn bijvoorbeeld populair in Zuid-Afrika of Mexico. Wellicht vindt je hier een naam, die in Nederland juist uniek is. Het kan je al snel namen opleveren als Emmanuel, Joshua of Elena.

Mixen

Als je het niet eens kunt worden over een naam, kun je ook kiezen om een naam te mixen om zo tot een aparte babynaam te komen. Dit kan een wat chiquere naam opleveren als Ernst-Paul of Lisa-Maria. Je kunt er ook voor kiezen om twee namen volledig te mixen. Als je man bijvoorbeeld Alex heet en jij Anna, dan kun je uitkomen op bijvoorbeeld Alexa.
© 2013 - 2019 Anna1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geen babynaam kunnen vindenGeen babynaam kunnen vindenEen babynaam vinden is vaak lastig. Sommige aanstaande ouders moeten er zo lang over nadenken, dat ze zelfs bij de geboo…
De ontwikkeling van je baby; 19 weken zwangerIn week 19 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 250 gram, en is ongeveer 22 centimeter lang. Binnenkort zal de 20-we…
Bronnen en referenties
  • www.babynames.allparenting.com
  • www.suite101.com

Reageer op het artikel "Hoe verzin ik een originele naam voor mijn baby?"

Infoteur: Anna1985
Gepubliceerd: 16-09-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!