InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat is coaching?

Wat is coaching?

Wat is coaching? Je eigen coach hebben die je steunt, motiveert en stuurt klinkt fantastisch! Maar, wat is coaching? Is coaching therapie en is coaching geschikt voor iedereen? Welke resultaten zijn er behaald in het leven van de cliënten na een coachingproces met een levenscoach? En wat doet de coach voor jou tijdens het coachen? Welke redenen zijn er voor iemand om contact op te nemen met een coach? En welke manieren en werkvormen van coaching bestaan er? Coaching, een overzicht:

Wat is coaching?

Tijdens een coaching sessie tussen een coach en een cliënt ondersteunt en stimuleert de coach de cliënt om:
  • Zichzelf te ontwikkelen,
  • Inzicht in zichzelf krijgen,
  • Haalbare doelen, dromen en wensen te realiseren,
  • Persoonlijke effectiviteit in zowel het privé leven als op het werk te verhogen,
  • Meer plezier in het leven te hebben

Wat doet de coach voor jou tijdens een coachingsessie?

Coaching betekent onder andere dat de coach er helemaal en alleen voor jou is. De coach:
  • Luistert oprecht naar je,
  • Luistert in alle openheid naar je,
  • Luistert zonder je ooit te veroordelen,
  • Helpt jou om uit te zoeken wat je werkelijk in je leven wil,
  • Helpt jou om de dingen uit je leven op een rijtje te zetten.

Wat wil de cliënt van de coach?

Welke redenen zijn er te bedenken dat mensen contact opnemen met een levenscoach? Wat wil de cliënt precies van de coach tijdens de coachingsessies? Wat wil de cliënt bereiken? Welke resultaten willen clienetn behalen na het doen van een aantal coachingsessies? Te denken valt aan:
  • Inzicht in het eigen gedrag,
  • Inzicht krijgen van het eigen motivatie gedrag,
  • Gedragsverandering,
  • Angsten overwinnen,
  • Onzekerheid overwinnen,
  • Innerlijke conflicten oplossen,
  • Psychische klachten verminderen,
  • Balans vinden tussen werk en privé,
  • Gelukkiger leven,
  • Succesvoller leven,
  • Rijker leven,
  • Steuntje in de rug,
  • Verandering doorvoeren in het leven.

Is coaching therapie?

Coaching is geen (psycho) therapie. Met coaching wordt er op geen enkele manier in het verleden van de cliënt gegraven. Omdat coaching geen therapie is, is een sessie met een coach voor mensen met trauma´s, opgelopen uit het verleden, geen optie. Voor hen is therapie de juiste optie.

Coaching: veel vragen stellen die tot nadenken aanzet

Tijdens de coachingsessies zal de coach de cliënt veel vragen stellen. Het zijn vragen die de cliënt aan het denken zetten. Door de gestelde vragen van de coach zal de cliënt moeten gaan nadenken over zijn (haar) eigen leven. Het doel van de gestelde vragen van de coach aan de cliënt is dat de antwoorden van de cliënt inzichten geven in het leven van de cliënt zelf.

Coaching in het tempo van de cliënt

Een coachingsessie is een unieke sessie. Geen enkele sessie tussen een coach en een cliënt lijkt op elkaar. Om vorderingen te kunnen maken, zal de coach altijd het tempo van de cliënt aannemen. Door de gestelde vragen van de coach moet de cliënt gaan nadenken over zijn (haar) leven. Zodra er nieuwe inzichten zijn ontstaan bij de cliënt zal de coach het coachingproces stap voor stap verder laten ontwikkelen.

Welke manieren en werkvormen van coachen zijn er?

Om het coachingproces zo effectief mogelijk te maken en om het coaching bereikbaar te maken voor zoveel mogelijk mensen, zijn er drie werkvormen of manieren van coachen:
  • De traditionele coachingvorm: dat de levenscoach en de cliënt elkaar "face-to-face" elkaar ontmoeten,
  • Telefonische coaching: coaching via de telefoon,
  • e-coaching: via de mail, internet of chat heeft de cliënt contact met de e-coach.

Kan coaching iedereen helpen?

Iedereen die een zetje en een steuntje in de rug nodig heeft omdat men voelt dat er iets moet gaan veranderen in het leven van de cliënt, zal coachen zonder meer helpen!
Iedereen die een trauma heeft, opgelopen vanuit het verleden, zal coaching geen goede optie zijn! Therapie is voor hen wel een juiste optie.

Hoe zijn de resultaten na coaching?

Met de coach stelt de cliënt zijn (haar) eigen doel of doelen op. De coach leert de cliënt inzien dat geloven in het doel, tot zeer verrassende resultaten kan leiden, zoals bv:
  • Een gelukkiger leven,
  • Een leukere baan,
  • Angsten zijn overwonnen,
  • Onzekerheid is overwonnen,
  • Balans tussen het werk en prive-leven,
  • Weten wat je nu echt wil in het leven,
  • Een stressvrij leven op professioneel gebied.
Gerelateerde artikelen
Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Een persoonlijke levenscoach, of life coach, is tegenwoordig "in". Contacten onderhouden met de coach kan telefonish, pe…
E-coach, voordelen van online coachingE-coach, voordelen van online coachingDe e-coach of coach online wordt steeds populairder. Waarom slaat het online coaching zo aan? Wat zijn de grote voordele…
Coaching vaardighedenCoaching vaardighedenKan iedereen een coach worden? Kan iedereen een coach zijn? Een deel van de kracht van coaching komt vanuit de coach zel…
Verschil coaching en therapie: een vergelijkingVerschil coaching en therapie: een vergelijkingTussen coaches en therapeuten bestaan duidelijke overeenkomsten, beiden werken met mensen, werken met de problemen van a…
E-coaching (online coaching)E-coaching (online coaching)E-coaching is een relatief nieuwe manier van coachen waarbij je niet wekelijks op vaststaande momenten bij de coach op b…

Reageer op het artikel "Wat is coaching?"

Reacties

Thierry, 13-11-2013 00:18 #2
Uit eigen ervaring weet ik dat de persoon wie je bent. Door je verleden komt, vanaf je jeugd maak je dingen mee die later als trauma terug komen. Zoals ouders die scheiden waardoor je je vertrouwde omgeving moet verlaten en op 2 plekken opnieuw moet beginnen. Bij mij zijn me ouders gescheiden en moesten we met moeders naar een blijf van mijn lijf huis (geen pret voor kinderen). Om het half jaar verplaatsen we van woonplaats en zag ik mijn vader jaren niet omdat hij niet wist waar we zaten en ik niet meer van hem omdat ik nooit iets hoorde. Eenmaal op een vaste plek en met vele rechtszaken is het contact weer gekomen, maar veranderde mijn moeder ze was altijd zo boos op ongeacht wat ik deed en uitte dat door slagen en schoppen met blauwe plekken als gevolg. Dat is een reden waarom ik nog steeds weg duik voor ruzie met mijn stiefmoeder, vriendin, enz en praten lukt me niet omdat ik dicht sla. Nu probeer ik zelf om te verbeteren door te schrijven en na te denken wat ik ergens van vind maar zoek binnenkort hulp hier bij.

Kyra, 25-07-2013 17:25 #1
In dit stuk staat dat coaching niet voor mensen is die in het verleden traumas hebben opgelopen. dit is niet waar. in tegendeel. ervaringen uit het verleden kunnen jouw overtuigingen en gedrag in het heden beinvloeden. soms doen we een stap in het verleden om pijnpunten op te lossen zodat deze het heden niet meer hoeven te beinvloeden. daarnaast maken wij gebruik van velen methode en technieken waaronder EMDR (Eye movement desensitization and reprocessing) om trauma's uit het verleden te verwerken.

Infoteur: Roberta
Laatste update: 14-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!