Kosten van een gevangenisstraf?

De Nederlandse gevangenissen vertonen leegstand. Een deel van de gevangenissen heeft Nederland verhuurd aan de Belgische justitie. Dit is een besparing van belastinggeld want de kosten per gevangene zijn erg hoog. De Nederlandse gevangenissen zijn op dit moment onderbezet. Een deel van de beschikbare cellen worden ter beschikking gesteld aan de Belgische justitie. Dit gaat Nederland 30 miljoen euro per jaar opleveren. In Tilburg komen hierdoor minimaal 500 Belgische gevangenen te zitten.

Redenen cellenoverschot

In Nederland blijven cellen leeg door teruglopende criminaliteit, of in ieder geval minder gevangenisstraffen die opgelegd worden. Ook door opgelegde voorwaardelijke straffen en taakstraffen, houden mensen die vergrijpen hebben gepleegd buiten de cel. Minder gevangenisstraffen is slecht nieuws voor de gevangenisbewaarders. De komende jaren kan een reorganisatie noodzakelijk zijn. Staatssecretaris Nebahat Albayrak heeft onlangs aangegeven dat er gevangenissen gesloten moeten worden in de toekomst. Dit zou veel banen kunnen kosten, maar op lange termijn belastinggeld kunnen besparen.

Kosten van een gevangenisstraf?

Bedden in een ziekenhuis en kamers in een verzorgingshuis zijn duur, maar vergeleken met de kosten van een verblijf in een gevangenis valt het best mee in de medische sector. Een kamer in een verzorgingstehuis kost volgens diverse bronnen op het internet tussen de 60 en 75 per dag. Eén gevangene kost de samenleving ongeveer tussen de 145 en 180 per dag. Een delinquent met terbeschikkingstelling kost nog veel meer aan belastinggeld. Het is goedkoper om onze gedetineerden in een luxe vier sterren hotel te plaatsen, helaas ontbreekt daar echter de beveiliging. Een gevangene in Belgie kost slechts 102 per dag.

Wat kost een meerjarige detentie?

Uitgaande van 180 aan kosten per dag, bedragen de jaarlijkse kosten dus 65.700. Een detentie van 20 jaar kost de samenleving dus in totaal: 1.314.000. In Nederland zitten 36 gevangenen vast met een levenslange duur. Hierbij zijn de totale kosten afhankelijk van de levensduur van de gevangene en van het moment waarop hij deze straf heeft gekregen.

De hoogte van de kosten van gevangenissen

Jaarlijks geeft de Nederlandse overheid steeds meer geld uit aan gevangeniswezen. De reden van de toenemende kosten is gedeeltelijk veroorzaakt door strenge eisen wat betreft de brandveiligheid. Ook de reclassering is een oplopende kostenpost. Per jaar kost het gevangeniswezen 2,3 miljard euro aan belastinggeld. De toenemende kosten komt ook doordat bepaalde kosten niet meer onder de AWBZ vallen, maar voor rekening komen van de Ministerie van Justitie.

De Amerikaanse oplossing

Ook de Amerikanen hebben ingezien dat het kostbaar is om gevangenen te huisvesten. De Gouverneur van de staat Californie, Arnold Schwarzenegger, heeft in 2007 maar liefst 12.000 illegale gevangenen uitgezet om kosten te besparen. Door de crisis en de zeer zware klappen die Californie hierdoor gekregen heeft, worden er waarschijnlijk nog meer illlegale gevangenen uitgezet. Amerika heeft van de westerse landen ook de meeste gevangenen afgezet tegen het aantal inwoners. Per 100.000 inwoners zitten er meer dan 700 vast. Ter vergelijking de situatie in Nederland: per 100.000 inwoners zitten er ongeveer 100 in de gevangenis.
Gerelateerde artikelen
Gevangenis en uitkeringGevangenis en uitkeringTot 1 juli 2009 ontvingen gedetineerden van 65 jaar of ouder een AOW uitkering in de gevangenis. De overheid heeft dit o…
Hoe lang is levenslang?Hoe lang is levenslang?Als iemand een levenslange gevangenisstraf krijgt, zou je verwachten dat deze persoon voor de rest van zijn leven achter…
Gevangenissen in NederlandGevangenissen in NederlandIn Nederland zijn meerdere gevangenissen te vinden. De ene gevangenis is net even strenger dan de andere, maar iedere ge…
WETS en WOTS: Buitenlandse straf uitzitten in NederlandWETS en WOTS: Buitenlandse straf uitzitten in NederlandIn 2012 is een wet aangenomen waarbij Nederlandse gevangenen in een land van de Europese Unie gevangen zitten, hun straf…

15 augustus: moederdag in Antwerpen dankzij Frans Van Kuyck15 augustus: moederdag in Antwerpen dankzij Frans Van KuyckMoederdag vieren bestaat al sinds het Oude Griekenland. Traditioneel wordt Moederdag over de hele wereld de tweede zonda…
Bijbels pastoraat en counseling volgens Lawrence J. Crabb jrBijbels pastoraat en counseling volgens Lawrence J. Crabb jrLawrence J. Crabb Jr. is hoogleraar in de klinische psychologie aan de Atlantic Universiteit van Florida. In 1975 betoog…

Reageer op het artikel "Kosten van een gevangenisstraf?"

Reacties

Tim Kroes, 20-11-2011 21:20 #4
De politiek vindt dat men zonder blikken of blozen langer en harder moet straffen. dat gaat de gemeenschap dus veel extra geld kosten. ter vergelijking: een regulier basisschoolkind kost de belastingbetaler 6000 per jaar, dat is ongeveer 16,50 per dag. Speciaal onderwijs kost drie keer zoveel, dus op jaarbasis 18.000, dus 50 per dag. wat hebben we voor onze kinderen over, opdat ze écht goed onderwijs krijgen?

Joost, 04-03-2010 11:12 #3
Ik denk dat je er toch echt naast zit met inschattingen.
- de werkafdelingen leveren geen geld op, kost eerder geld, je hebt veel toezicht nodig, de productiviteit / kwaliteit is laag, daardoor dan er naar de klanten ook niet veel gerekend worden.
De verhuur van de TV en kabelaansluiting is ook geen vetpot, vergeet niet dat een PI ook per aansluititng de kabelaansluiting moet betalen. Koelkasten kosten ook niet zoveel, en de modellen die gebruikt worden zijn ook stukken duurder dan die jij in de winkel koop, als ze er echt zo aan verdienenden zouden er ook wel genoeg zijn, vaak is er een wachttijd voor. Overigens moet je ook de tijd en kosten meetellen voor onderhoudt, raparaties, stroom e.d.
Ik denk dat die services eerder kostendekkend horen te zijn, dan geld opleveren. Het geld wat er op toegelegd wordt is ook een deel te verantwoorden omdat je door bijvoorbeeld arbeid gedetineerden ook bezig houdt, dus minder verveling en dus minder problemen.

De winkel is trouwens vaak uitbesteed, en zeker geen 300%, de regel is 10% op de winkelprijs, daarvoor moet alles gehaald worden, verrekend worden, gesorteerd en verdeeld, hetgeen ook niet in een uurtje is gedaan.

Kortom ik weet wel zeker dat je de plank flink mis slaat!

Richard, 30-11-2009 21:27 #2
Dat is allemaal leuk en aardig Jacqueline, maar ik betwijfel ten zeerste of dat genoeg is voor 180 euro per dag, en zelfs al word dat er uitgehaald, het is nog geen goedmakertje voor de hoeveelheid euro dat een land misloopt of moet betalen door illegale praktijken.

het is natuurlijk wel interessant hoeveel euro de gedetineerden ons land nou eigenlijk verrijkt.

Jacqueline, 11-07-2009 12:12 #1
Wat vreemd dat er weinig wordt gesproken over de winsten die door gedetineerden gemaakt worden voor het verzetten van bergen werk. Waar blijft dat geld die een opdrachtgever betaald? De werkende gedetineerde krijgt ongeveer 12 euro per week. Tel uit je winst.

Daarnaast verdient de inrichting op de telefoontikken gemiddeld 12 eurocent per tik (telio)
Boodschappen uit de winkel waar soms 300 procent winst opzit
Verhuur van televisie en/of kabelaansluiting
Verhuur van koelkastje
Indien men geld stort zit daar adminstratiekosten aan verbonden.

Iedereen krijgt voortdurend de kosten van een gedetineerde te zien.
Wat er binnengehaald wordt over de ruggen van gedetineerden krijgt men niet te zien.

Een WOB procedure per inrichting zou geen slecht idee zijn.
Wie o wie wil met mij dit landelijke onderzoek aanvragen?

Mail mij goldensecret@gmail.com

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: Juli 2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!