InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De 'ndrangheta; robuust en meedogenloos

De 'ndrangheta; robuust en meedogenloos

Over de Italiaanse maffia heeft lange tijd onduidelijkheid bestaan. Intussen is bekend dat de Italiaanse maffia te verdelen valt in meerdere organisaties, waarvan de ’ndrangheta er één is. Daarnaast heb je ook nog het Siciliaanse Cosa Nostra, de Napolitaanse Camorra en de Apulische Sacra Corona Unita.

Naamsbetekenis

De naam ’ndrangheta komt uit het Grieks en betekent zoveel als ‘broederschap van moedige mannen’. Dit slaat terug op de verbanning van een groep jonge Sicilianen naar Calabrië – in het zuidelijkste puntje van Italië, die hun misdadige praktijken daar voortzetten. Op die manier ontstond de ’ndrangheta.

Familie

Vanaf het eind van de 19e eeuw is de ’ndrangheta uitgegroeid tot een van de grootste en actiefste criminele organisaties. Naar schatting bestaat de organisatie uit 155 families – ’ndrina’s genoemd – met zesduizend leden. De organisatie kent een horizontale structuur, net als de Napolitaanse Camorra. Dat betekent dat de individuele clans naast elkaar opereren, en niet boven of onder elkaar – zoals gewoon is bij Cosa Nostra. Onderling hebben de leden van de ’ndrangheta vaak familiebanden, zijn ze aangetrouwd of bloedverwant. Daardoor is het moeilijk voor de autoriteiten om in deze organisatie door te dringen.

Actief

De ’ndrangheta wordt momenteel gezien als de meest robuuste organisaties binnen de maffia en heeft Cosa Nostra van de troon gestoten als het neerkomt op wapen-, heroïne- en cocaïnehandel. Zowel in Italië als in de rest van de wereld is de ’ndrangheta actief. Zo probeert ze onder meer een meedogenloos monopolie te vestigen in Siciliaanse steden als Palermo en Catania, door Siciliaanse clans daar te verdrijven.

Internationale samenwerking

De ’ndrangheta, ook wel de Calabrische maffia genoemd, heeft samenwerkingsverbanden gesloten met buitenlandse criminele organisaties, om haar positie rond de drugshandel te verbeteren. In Polen werkt de ’ndrangheta vooral samen met bendes om vastgoed aan te schaffen. Op die manier valt het zwarte geld wit te wassen. In samenwerking met Poolse en Russische criminelen smokkelt de ’ndrangheta drugs, wapens en edelmetalen. Daarbij worden Italiaanse restaurants en pizzeria’s vaak als dekmantel gebruikt.

Nederland en België

Voor de ’ndrangheta spelen Nederland en België een belangrijke rol als het aankomt op de handel in cocaïne. De cocaïne komt namelijk vooral uit Nederlandse en Belgische havens, zo is uit een Italiaanse politieonderzoek gebleken. In 2005 werden twee verdachte sleutelfiguren in Nederland aangehouden. Het ging om de broers Sebastiano en Francesco Strangio, die vanuit de Benelux cocaïnetransporten naar Italië zouden hebben gecoördineerd.
Gerelateerde artikelen
De maffia, politici en anti-maffiaDe georganiseerde misdaad in Italie wordt ook wel de maffia genoemd. Welgeteld zijn er in Italië 4 grote maffia bendes.…
Hoe is de maffia georganiseerd? Organisatie en inwijdingHoe is de maffia georganiseerd? Organisatie en inwijdingWie bij de maffia wil gaan kan zich niet zomaar aansluiten. Voordat je een "man van eer" of maffioso kan worden moet je…
Mafia in ItalieIedereen kent de mafia. De mafia is geinfiltreerd in de hele wereld, maar is ontstaan in Italie. In Sicilie ontstond hon…
Maffia: maffiatermen in verband met de organisatieMaffia: maffiatermen in verband met de organisatieMaffia is een woord dat vaak wordt gebruikt voor de georganiseerde misdaad in het algemeen en de Italiaanse misdaadorgan…
recensieGomorra, boekje open over Napolitaanse maffiaDe Napolitaanse maffia, de Camorra, houdt de stad Napels al jarenlang in een ijzeren wurggreep. Middels allerlei crimine…

Reageer op het artikel "De 'ndrangheta; robuust en meedogenloos"

Reactie

Jaap, 28-03-2015 00:10 #1
De maffiaorganisatie uit de Italiaanse regio Calabrië is met enkele tientallen en wellicht zelfs met honderd ingewijde leden actief in Nederland. Sinds 2005 worden er steeds vaker ‘Ndranghetisti gearresteerd in Nederland.

Op 27 oktober 2005 wordt. gearresteerd in een Amsterdams café. Hij importeert cocaïne vanuit Colombia.
Giovanni S. verraadt zichzelf door vanuit Amsterdam met het thuisfront te bellen. Een jaar eerder is zijn bondgenoot Giuseppe N. in Amsterdam opgepakt. Volgens de Italiaanse antimaffiacommissie is Nederland aantrekkelijk voor de maffia om drugswinsten, zo’n 25 miljard euro per jaar, wit te wassen en gezochte clanleden te verbergen. Dit geld witwassen gebeurt door te investeren in bouwprojecten en zo tevens voet aan de grond te krijgen.

Op 20 augustus 2009 rijdt de Gianluca R. in Aalsmeer op zijn scooter wanneer een arrestatieteam hem oppakt. R.is lid van de clan van Commisso Siderno, staat op de internationale opsporingslijst en op de lijst van de honderd meest gevaarlijke voortvluchtigen (hij was in 2000 ontsnapt) en is verloofd met een Nederlands meisje. Ze wonen samen op slechts enkele minuten van Amsterdam in een appartement in Hoofddorp.

Gianluca R. wordt verdacht van samenzwering met een maffia-achtige criminele organisatie gericht op de handel in verdovende middelen, overtreding van de wapenwetgeving en de moord op Antonio Pezzano in Siderno. Deze moord, in oktober 1997, wordt gevolgd door een moord op Joseph Muia in mei 1999. R. maakt gebruik van twee valse identiteiten. Hij wordt sinds 2004 internationaal gezocht omdat hij in Italië is veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor moord, poging tot moord en deelneming aan een criminele organisatie. De Italiaanse Justitie vraagt om zijn uitlevering. De vordering tot overlevering zal worden behandeld door het OM en de rechtbank Amsterdam.

Het KLPD laat de aard, de criminele activiteiten en de werkwijze van de ‘Ndrangheta in 2011 in kaart brengen om meer inzicht in deze Italiaanse maffiaorganisatie te krijgen. Het opgemaakte rapport stelt vast dat de ‘Ndrangheta volop in Nederland actief is, zowel met handel in cocaïne, heroïne en ecstasy, alsmede het onderbrengen van voortvluchtige criminelen. Daarbij werkt zij nauw samen met Nederlandse, Turkse en Zuid-Amerikaanse criminelen.

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 08-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!