InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Ingrediënten voor een lang succesvol huwelijk

Ingrediënten voor een lang succesvol huwelijk

Ingrediënten voor een lang succesvol huwelijk Als we gegarandeerd zouden weten wat de ingrediënten voor een lang succesvol huwelijk zijn, dan zouden we inmiddels erg rijk zijn. Toch kunnen we de ingrediënten wel beschrijven. Afhankelijk hoe er invulling aan gegeven wordt, maakt dit al dan niet een lang en succesvol huwelijk. Dus helemaal zelf in de hand! De egoïstische maatschappij, hoe vervelend het woord ook klinkt, neemt de overhand. We zijn voor onszelf bezig en dat impliceert meteen dat we voor onze medemens weinig tot niets over hebben. Of dit nu de collega, de partner of wie dan ook is.

Een onderzoek uit 2007 van de universiteit van New York in Manhatten / New York geeft een aantal feiten weer die de basis vormen voor dit artikel.

Enkele feiten

Het belang van elkaar respecteren wordt hoog aangeschreven. Maar liefst 87,8% heeft dit hoog in het vaandel.
Maar naast het elkaar respecteren is invulling geven aan “een andere manier van denken” ook essentieel. Maar liefst 73,4% vindt dit belangrijk in een relatie. Op nummer 3 staat het bij iedereen bekende “geven en nemen”. Goed voor 70,1%.

Invulling geven aan de feiten

Als we de top 3 bekijken dan blijkt wel dat de bewegingsvrijheid en anders kunnen en mogen denken van groot belang is. Deze uitkomst hoort ook wel een beetje bij deze tijd en de uitkomst zou hoogstwaarschijnlijk een aantal jaren geleden wezenlijk anders zijn geweest.

  • Geef je partner ruimte voor ideeën, ook al zijn ze niet direct toepasbaar.
  • Laat je partner de ruimte om een bepaalde gedachtegang ook daadwerkelijk toe te lichten.
  • Laat het opleidingsniveau van jou en je partner los, zeker als er een verschil van opleidingsniveau is.
  • Tracht de balans te vinden tussen wat je zelf wilt en wat je partner wilt.
  • Probeer bij verschil van mening de achterliggende gedachte van je partner te achterhalen.

En dan…

Belangrijk feit is wel dat de basisingrediënten voor een succesvol huwelijk al jaren ruim vergelijkbaar zijn, terwijl de maatschappij wel aan verandering onderhevig is. Opmerkelijk dus! Denk aan de veranderende rollen binnen het huwelijk (man/vrouw), beide partners die belang hechten aan een carrière, wie geeft concrete invulling aan de opvoeding van de kinderen etc. etc.

Kunnen we constateren dat de basisuitgangspunten voor een succesvol huwelijk jaren gelijk zijn, maar de rolverdeling binnen het huwelijk wel aan verandering onderhevig is? Als dit zo is, is het percentage van zo’n 30% mislukte huwelijken dan voor nog reëel of staat ons nog veel meer te wachten?

De toekomst zal het uitwijzen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ingrediënten voor een lang succesvol huwelijk"

Reactie

Willemijn, 26-11-2008 22:22 #1
Na 35 jaar huwelijk hou ik het voor gezien. Ik heb er zoveel energie ingestopt en is het zo grenzend overschrijdend geweest dat ik het nu zat ben. Ik heb boeken gelezen naar psygologen geweest. maar nooit gedacht dat dit o zou eindigen. Daar heb ik heel veel verdriet van. Maar. het is niet anders. Ik moet veel van mijn omgeving opgeven waar ik zo trots op was. wij wonen op een mooie plek, Heb leuke kinderen en kleinkinderen.Het gaat er alleen om dat je niet met je partner kan praten. Dat vind ik jammer.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-08-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!