Thuiswerken, ideaal of niet?
Het thuiswerken wordt door de overheid richting werkgevers gepropageerd, dit m.n. in het kader van het fileprobleem. Maar wat zijn nu eigenlijk de “voors en tegens” van het thuiswerken. Een dag uit het leven van 2 mensen die deels thuiswerken met alle haken en ogen van deze manier van werken.
Situatie
De situatie van 2 mannelijke functionarissen waarvan er een een commerciële buitendienst functie vervult en de ander administratieve en boekhoudkundige werkzaamheden verricht. Vanuit deze functie werken ze beide deels vanuit huis en hebben beide een gezin met jonge kinderen”.
Bij het “ochtendritueel” wat meestal op de schouders van moeder komt wordt nu in de ene situatie vader ook betrokken. Dit omdat een van de kinderen de schone kleren heeft bevuild met gekookt ei en beide kinderen wel op tijd op school moeten zijn. Vader is toch thuis en kan dus wel een helpende hand bieden, dit omdat moeder ook een beetje tijdig op haar werk moet zijn.
Al met al wil dat zeggen dat hij pas rond de klok van 9.00 uur achter zijn bureau gaat zitten. Is op zich niet erg, want hij heeft allerlei belletjes gepland en voor 9.00 uur bij de potentiële nieuwe relatie aan de telefoon hangen is sowieso niet gewenst.
De andere functionaris heeft met zijn partner afgesproken dat hij de kinderen die dag naar school brengt (spaart moeder tijd uit). Hij neemt meteen de hond mee, dan is deze ook weer even buiten geweest. Hij is pas rond 9.30 uur terug en gaat dan achter zijn bureau zitten om aan zijn administratie en boekhouding te beginnen.
Vervolgens kan er tot ca. 11.15 uur goed doorgewerkt worden, immers geen collega’s die je van het werk houden. Maar als de post binnenvalt gaan we toch even kijken wat het is en zetten meteen even koffie, want wat doen we zonder koffie.
Er moet op een rekening die niet klopt gereageerd worden en dat doen we maar meteen even, immers geen collega die nieuwsgierig mee zit te luisteren.
Bij het ene gezin blijven de kinderen op school tussen de middag en bij het andere gezin niet. Aangezien vader thuis is kan hij de kinderen wel ophalen. 11.15 uur verlaat hij het huis om de kinderen op te halen om ze vervolgens thuis aan de boterham te zetten en ze nog even wat tijd te geven om te spelen. Veel werk komt er niet van, want de kinderen komen regelmatig binnen om iets te vragen. Vader blijft dus in de buurt en leest de krant en is telefonisch bereikbaar. Om 13.15 uur moeten de kinderen weer naar school gebracht worden en om 13.40 uur is vader weer thuis om achter zijn bureau plaats te nemen.
Voor beide vaders geldt dat er geen gebruik gemaakt wordt van naschoolse opvang en dus moeten de vaders om 15.30 uur de kinderen ophalen en kunnen er nog wel wat telefoontjes gepleegd worden. Administratie en boekhouding gaan, met de kinderen om je heen, helaas even niet meer lukken.
Functie
Het beeld wat geschetst wordt is geen uitzondering en geeft een negatief beeld vanuit perceptie van de werkgever. Maar eigenlijk is dit beeld helemaal niet relevant, want het gaat meer om de functie. Een commerciële functie waar je vanuit veel telefoonverkeer afspraken moet maken voor nieuwe accounts of relatiebeheer kan prima vanuit huis gedaan worden, maar de kantoorfuncties met een thuiswerkplek is alleen dan productief als de privésituatie het toelaat. En dat is nu juist waar het vaak mis gaat.
Als de partner ook werkt dan ziet men een dergelijke thuiswerk dag al snel als dag om bijvoorbeeld naschoolse opvang of oppas uit te sparen. En daar gaat het dus mis. Wil je thuis kunnen werken is een aparte werkplek en geen “alledaagse” gezinssituatie om je heen dus belangrijk.
Wie wordt er wijzer van?
Bij een kantoorfunctie wordt de werkgever er dus alleen wijzer van als de functionaris niet midden in de gezinsituatie moet werken. Dan kan de functionaris zelfs productiever zijn. De functionaris zal het voordeel van geen file prettig vinden, maar mist mogelijk weer wat sociale contacten.
De commerciële functie zit heel anders in elkaar en het effect zal iets minder zijn, maar ook de commerciële functionaris moet in een rustige situatie kunnen werken en mag geacht worden zijn werk te doen. Wel is het zo, dat als de commerciële functionaris uit de cijfers productief genoeg blijkt (telling nieuwe accounts bijvoorbeeld) en hij/zij dit in de beperkte uren van thuiswerken voor elkaar krijgt, er niemand moeilijk zal doen over de thuiswerkdag. Lijkt niet helemaal eerlijk t.o.v. kantoor functionaris maar wel de praktijk en strikt genomen wordt iedereen op zijn prestaties beoordeeld en klopt de redenering weer wel.
Tot slot
Conclusie is dat het grofweg van 2 factoren afhankelijk is, t.w.:
- de privésituatie
- het type functie
Voor commerciële functies is ook thuiswerken al behoorlijk ingeburgerd, maar niet voor kantoorfuncties. Dit bespreekbaar maken is dus helemaal niet zo gek, als aantoonbaar gemaakt kan worden dat de thuissituatie geregeld is en moet het type werk het qua beveiliging (denk bijvoorbeeld aan de bankmedewerker) toelaten. Hoeveel werkgevers zullen hierin mee gaan???