InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Lange plaatsnamen

Lange plaatsnamen

Er zijn op de wereld veel verschillende plaatsnamen, waaronder verbazingwekkende lange namen. De langste plaatsnaam van Europa zal door de meesten van ons niet uit te spreken zijn en petje af voor diegene die het nu toch gaan proberen: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.

Uitspraak langste plaatsnaam van Europa

Wil je weten of je het goed hebt? Luister dan even via: uitspraak

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Dit plaatsje zou zeker niet zo bekend zijn geweest, als het deze naam niet had gehad. Het dorpje ligt op het eiland Anglesey en hoort bij Wales in Groot-Brittannië. Voor ons 58 letters, maar in het Welsh tellen de combinaties ‘ch’ en ‘ll’ als 1 letter, waarmee het totaal van deze plaatsnaam op 51 letters komt. De betekenis hiervan is ongeveer ‘Kerk van de Heilige Maria in het dal van de witte hazelaar bij de snelle maalstroom en de kerk van de Heilige Tysilio bij de rode grot’. De naam is in de 19e eeuw bedacht om de plaats een commerciële waarde te geven en toeristen te trekken. En dit is gelukt. Door de indrukwekkende naam wordt deze plaats vaak bezocht door toeristen, die even een stop maken om een foto te maken van het naambord bij het station. Om het enigszins makkelijker te maken wordt de naam vaak afgekort. Google Maps toont de naam Llanfairpwllgwyngyll en in de regio wordt het vaak Llanfairpwll of Llanfair PG genoemd.

Maar het kan nog langer… Het lijkt wel uit jaloezie ontstaan en is alleen om commerciële redenen bedacht:

Gorsafawddacha'idraigodanheddogleddollônpenrhynareurdraethceredigion

Deze plaats ligt ook in Wales en is destijds door de eigenaren van een treinstation bedacht om meer bezoek en naamsbekendheid te creëren. Hierdoor is er bewust gekozen voor een langere naam dan het bestaande Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. De naam betekent zoiets van ‘Het treinstation van Mawddach en zijn drakentanden, gelegen aan de Northern Penrhyn Road op het gouden strand van de Cardigan Bay. Met de genoemde Cardigan Bay wordt gerefereerd aan ‘Bae Ceredigion’ wat het naastgelegen graafschap is. De plaats hoort bij het graafschap Gwynedd, waardoor de naam door de meeste autoriteiten niet als officiële plaatsnaam erkend wordt. In 2007 is de naam dan ook weer gewijzigd in het voormalige Golf Halt, waarmee Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch in Europa toch de eer van de langste naam behoudt.

Langste naam ter wereld

Maar liefst 168 letters telt de officiële naam van Bangkok, de hoofdstad van Thailand:

Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit

Natuurlijk heeft het ook een bijzondere betekenis; ‘De stad van engelen, de grote stad, de woonplaats van de Smaragdgroene Boeddha, de ondoordringbare stad (in tegenstelling tot Ayutthaya) van de god Indra, de grote hoofdstad van de wereld die met negen kostbare edelstenen is begiftigd, de gelukkige stad, rijk aan een enorm Koninklijk Paleis dat de hemelse woonplaats gelijkt waar de gereïncarneerde god regeert, een stad die door Indra is gegeven en die door Vishnukarn is gebouwd.’

Gelukkig hoef je in Thailand niet elke keer de hele naam uit te spreken als je de weg zoekt naar Bangkok, het wordt namelijk vaak afgekort tot Krung Thep.

De nummer twee ter wereld komt met flink wat achterstand op de Thaise koploper. Met 92 letters volgt:

Tetaumatawhakatangihangakoauaotamateaurehaeaturipukapihimaungahoronukupokaiwhenuaakitanatahu

Deze plaats ligt in Nieuw-Zeeland en is eigenlijk niet echt een plaats. De oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland, de Maori’s, hebben deze naam aan een heuvel gegeven. Er zijn verschillende versies van de naam, die in lengte variëren. De kortste versie heeft 85 letters en is opgenomen in het Guinness Book of Records. De naam betekent ongeveer ‘De plek waar Tamatea, de man met de grote knieën, deze bergen afgleed, op klom en verzwolg, bekend als de persoon die land eet, fluit speelde voor zijn geliefde.’

Als derde in rij volgt de reeds beschreven Europese winnaar: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

En hoe zit het in Nederland?

Wij blijven steken op slechts 27 letters. Het plaatsje Westerhaar-Vriezenveensewijk strijkt in ons land met de eer. Deze plaats ligt in Overijssel en hoort bij de gemeente Twenterand. De dichtstbijzijnde stad is Almelo. Van oorsprong bestond alleen de plaats Westerhaar, dat ‘ten westen van de haar’ betekent. De haar was een kenmerkende zandheuvel, waar een klooster op gebouwd was. Door de vervening van het gebied kwamen er veel arbeiders naar Westerhaar, waardoor het dorpje flink groeide. Er werden in die tijd veel kanalen aangelegd, die ook wel wijken werden genoemd. De naam Vriezenveensewijk slaat dan ook op een ‘wijk aan de kant van Vriezenveen’, waarbij de uitbreiding van dit plaatsje plaatsvond.

De langste als één woord geschreven plaatsnaam is Gasselterboerveenschemond. Deze kleine dorpje telt 25 letters en ligt in Drenthe dichtbij Stadskanaal.

Sommige mensen tellen graag de onofficiële naam van Hendrik Ido Ambacht mee om ook mee te dingen naar de titel. De plaats heette vroeger ook wel ‘Hendrik Ido Oostendam en Schildsmanskinderen Ambacht’, waarmee het Westerhaar-Vriezenveensewijk zou verslaan. En alsof dat niet genoeg is, gaan er verschillende verhalen rond over de nog langere naam ‘Hendrik Ido Oostendam Schildsmanskinderen Groot en Klein Sandelingen Ambacht’, die zo de nummer 1 van Europa zou kunnen worden. Deze namen zijn echter niet (meer) erkent, waardoor het naast de titels grijpt.

Lees verder

© 2014 - 2019 Evie99, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Puzzelen met plaatsnamenTaalspelletjes zijn er voor jong en oud en kunnen makkelijk op niveau en naar thema aangepast worden. Eén van de mogelij…
Opmerkelijke feiten en weetjes over de wereldOpmerkelijke feiten en weetjes over de wereldOnze aarde kent diverse opmerkelijke feiten en weetjes. Wat te denken van de grootste en kleinste landen van onze wereld…
Korte plaatsnamenEen plaatsnaam met slechts één of twee letters? Het komt vaker voor dan u denkt, vooral in het buitenland. Nederland tel…
Plaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZPlaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZMet carnaval krijgt een groot aantal steden in Nederland een andere plaatsnaam: Den Bosch wordt Oeteldonk, Breda heet Ki…
Opvallende plaatsnamenNederland kent veel grappige, bijzondere en daarmee opvallende plaatsnamen. Soms vraag je je af hoe ze de naam hebben ku…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Lange plaatsnamen"

Infoteur: Evie99
Gepubliceerd: 10-04-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Plaatsnamen
Schrijf mee!