InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Korte plaatsnamen

Korte plaatsnamen

Een plaatsnaam met slechts één of twee letters? Het komt vaker voor dan u denkt, vooral in het buitenland. Nederland telt slechts 1 plaats waarvan de naam uit twee letters bestaat. Een kortere naam is er in Nederland niet te vinden.

Ee; De kortste plaatsnaam van Nederland

In Friesland ligt een klein dorpje dat bekend staat om haar plaatsnaam; Ee. In het Friese taal wordt de naam uitgesproken als ‘Ie’. De betekenis van deze korte naam is ‘water’. Ee ligt tussen Dokkum en het Lauwersmeer in en is een terpdorp waarin het verleden nog goed te zien is; prachtige oude boerderijen, een monumentale kerk en een fraai schoolmeestershuis. Ondanks deze bezienswaardigheden en de bijzondere naam is Ee niet bepaald een toeristenplaats te noemen. Wel is het erg bekend onder kruiswoordpuzzelaars. Ee is namelijk een veelgevraagd antwoord in deze puzzels.

Eénletterige plaatsnamen

Er zijn veel verschillende plaatsnamen die uit één letter bestaan, zoals Å, I, U, Y, en Ö. In Noorwegen zijn wel vijf plaatsjes te vinden met de naam Å. Tevens komt deze naam voor in Denemarken en Zweden. De betekenis van deze letter is zowel in het Noors, Zweeds en Deens gelijk. Het betekent rivier. Ook in onze Nederlandse taal komt dit naar voren bij de rivier Aa. In Zweden ligt ook het plaatsje Ö, dat ‘eiland’ betekent. De plaatsnaam U komt uit Panama, I uit China en Y is een dorpje in zowel Frankrijk als Canada. Maar het zijn niet alleen klinkers die als éénletterige plaatsnaam gebruikt worden. In de Verenigde Staten in Ohio ligt namelijk de plaats B.

Tweeletterige plaatsnamen

Er zijn teveel tweeletterige plaatsnamen ter wereld om hier allemaal te benoemen. Enkele plaatsnamen zijn An, Bo, Ip, Li, Ob, Ru, Sy, Uz en Ve. Een grappige naam in het Nederlands is Au. Deze plaatsnaam komt zes keer voor, onder andere in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Guinea. In Oostenrijk is het een leuke wintersportplaats, gelegen in het Voralberg. Het plaatsje Au in Zwitserland ligt op een schiereiland in Wädenswill en biedt een geweldig uitzicht door het omliggende water en de hoge bergen op de achtergrond. Opvallend is ook de plaatsnaam Li; in China zijn er maar liefst vier plaatsen met deze naam. Op Wikipedia is een complete lijst te vinden met korte plaatsnamen.

Grootste steden met een kleine naam

De meeste één- en tweeletterige plaatsen zijn net als hun naam, klein van stuk. Er zijn echter ook een aantal steden in dit rijtje te vinden.
De éénletterige plaatsen zijn qua inwonersaantal, meestal tot een aantal honderd inwoners, allemaal te klein om ook maar in de buurt te komen van het begrip stad. In de top 5 van de grootste tweeletterige plaatsen, horen Bo in Sierra Leone, Wa en Ho in Ghana, Ye in Myanmar en Of in Turkije. Bo is de op twee na grootste stad in Sierra Leone en is de laatste jaren flink gegroeid tot een stad met meer dan 250.000 inwoners. De nummers twee liggen beiden in Ghana. Wa ligt in het noorden van Ghana en telde in 2012 een inwonersaantal van meer dan 102.000. Naast enkele moskeeën, het Wa-Na paleis, een museum is het leuk om te weten dat er een begraafplaats is voor Nijlpaarden. De stad Ho ligt in het zuiden van Ghana en heeft meer dan 96.000 inwoners. De stad heeft een roerende geschiedenis. Tot aan de Eerste Wereldoorlog was een Duitse Kolonie, waarna het in handen kwam van Groot-Brittannië. In 1957 werd het land onafhankelijk van Europa. Ye in Myanmar is de volgende in de lijst met meer dan 55.000 inwoners. De stad ligt aan de gelijknamige rivier Ye in het zuiden van Myanmar en staat bekend om de visserij en handel in rubber en betel noten, ook wel Areca noten genoemd. De laatste plaats in dit rijtje is bestemd voor Of in Turkije. Deze stad telde in 2012 meer dan 42.000 inwoners. Het ligt aan de zwarte zee in het oosten van Turkije. Over de betekenis van deze naam zijn de meningen verdeeld, van "dorp, nederzetting", naar slang en zelfs geweer.

Wellicht de bekendste tweeletterige plaatsnaam is LA in de Verenigde Staten. Doordat de gebruikte afkorting van Los Angeles vaker uitgesproken en gebruikt wordt dan de officiële plaatsnaam is het wel een vermelding hier waard. Het hoort echter niet officieel in het rijtje met tweeletterige plaatsnamen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Evie99, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_short_place_names
  • www.dorp-ee.nl
  • http://basementgeographer.com/the-largest-cities-with-the-shortest-names/

Reageer op het artikel "Korte plaatsnamen"

Infoteur: Evie99
Gepubliceerd: 18-04-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Plaatsnamen
Schrijf mee!