InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wanneer begint de uitverkoop van kerstartikelen?

Wanneer begint de uitverkoop van kerstartikelen?

Wanneer begint de uitverkoop van kerstartikelen? Kerstmis gaat gepaard met vele versieringen, kerstartikelen kunnen echter zeer prijzig zijn. Wie verstandig is koopt kerstspullen tijdens de uitverkoop alvast voor de kerst van het volgende jaar. Tijdens de kerstuitverkoop bespaar je tientallen procenten. Maar wanneer vindt de uitverkoop (sale) van kerstartikelen plaats?

Kerstmis

Kerstmis oftewel het kerstfeest is het belangrijkste christelijke feest van het jaar. Met Kerstmis wordt de geboorte van Jezus Christus gevierd. In Nederland bestaat Kerstmis uit twee dagen, namelijk eerste kerstdag (25 december) en tweede kerstdag (26 december). Kerstmis is uitgegroeid tot een feest dat ook wordt gevierd door mensen die niet gelovig zijn. Meer nog dan een viering van de geboorte van Jezus Christus is Kerstmis een feest geworden waarbij het belangrijk is om samen te zijn met familie, vrienden en geliefden. Vaak worden hierbij cadeaus aan elkaar uitgedeeld.

Kerstversieringen

De viering van Kerstmis gaat gepaard met kerstversieringen en aanverwante rituelen. Voorbeelden hiervan zijn een kerstboom, een kerststal, (kerst)verlichting, kerstkaarten, kerstmuziek, kerstballen, enzovoorts. Sommige mensen versieren hun huis zelfs van de grond tot aan de nok. Kerstversiering wordt vaak in huis geplaatst wanneer Sinterklaas is afgelopen, meestal de dag of het weekend erna. Kerstverlichting in de openbare ruimte is vaak al eerder opgehangen, soms zelfs al ruim voor de feestmaand december.

Kerstartikelen zijn prijzig

Iedereen die ooit heeft geshopt voor kerstspullen weet dat dat geen goedkope aangelegenheid is. De kosten lopen al snel in de honderden euro’s. Soms vraag je jezelf af hoe ze dergelijke hoge prijzen durven te rekenen voor vaak eenvoudige materialen. De reden hiervan is dat mensen de kerstartikelen op dat moment nodig hebben en daardoor bereid zijn meer te betalen. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer je wacht tot het moment dat de vraag is gedaald, zal je merken dat de prijzen ook flink dalen.

Uitverkoop kerstartikelen

Het moment dat de prijzen dermate zijn gedaald wordt de uitverkoop genoemd. Ook kerstartikelen worden verkocht in de uitverkoop. De uitverkoop begint meestal direct na Kerstmis, oftewel 27 december. Voor Kerstmis zijn kerstartikelen nog zeer gewild en duur, tijdens Kerstmis zijn de meeste winkels gesloten, na Kerstmis worden de kerstartikelen met korting verkocht. Voorbeelden van locaties waar je kerstspullen in de uitverkoop kunt kopen zijn bijvoorbeeld tuincentra. Maar ook online worden kerstartikelen met grote korting verkocht. Wie op 27 december alvast kerstkaarten, kerstverlichting en kerstballen koopt bespaart tientallen procenten ten opzichte van de normale prijzen.

Waarom uitverkoop?

De reden dat winkeliers kerstartikelen met korting verkopen heeft te maken met het feit dat het jaar erop er weer een nieuwe collectie komt. Ook kost de opslag van grote hoeveelheden kerstspullen veel geld. Om te voorkomen dat de winkeliers met gedateerde en onverkoopbare spullen blijven zitten, worden ze met korting verkocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wanneer begint de uitverkoop van kerstartikelen?"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 23-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Korting
Schrijf mee!