InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Tien tips voor ouders van gepest kind

Tien tips voor ouders van gepest kind

Als je kind thuiskomt met het verhaal dat het gepest wordt op school raakt je dat als ouders ook diep. Het liefst zou je daar meteen een eind aan willen maken maar zo eenvoudig is dat niet. Pesten is wel onacceptabel maar daar zijn de pesters niet van overtuigd. Het kost tact en een goede strategie om het pestprobleem op te lossen. Dat kan het kind niet alleen en de ouders kunnen dat evenmin alleen. Zeker zal de school daar ook aan mee moeten werken. Maar voor de ouders zijn er in elk geval tips waar ze mee aan de slag kunnen.

Tip 1: Reageer op de juiste manier

Een gepest kind heeft het heel moeilijk met de eigen emoties. Daarom is het zeer belangrijk dat ouders het kind niet nog meer belasten door hun emoties. Een kind wil in vertrouwde sfeer uithuilen en heeft meer aan ouders die luisteren en troosten.

Tip 2: Wacht met acties

Na geconfronteerd te zijn met het pestprobleem van het kind willen ouders wellicht meteen actie ondernemen. De kans is echter zeer groot dat het kind daar nog niet aan toe is. Wacht daarom met het maken van een plan van aanpak totdat het kind er zelf om vraagt.

Tip 3: Goede sfeer in huis

Zorg ervoor dat de sfeer in huis niet te zwaar wordt door overdreven aandacht aan het pestprobleem. Houd de balans met leuke dingen horizontaal. En zorg dat het gepeste kind niet alle aandacht opeist zodat andere kinderen uit het gezin tekort komen. Ook onderlinge ruzies van de ouders over de mogelijke aanpak zijn niet goed voor de sfeer in huis.

Tip 4: Actieplan en actierol

Maak een actieplan waarbij het kind de actierol krijgt. Dat actieplan moet er op gericht zijn dat het pesten stopt. De actierol is er op gericht dat het kind uit de slachtofferrol treedt waardoor onder meer zelfvertrouwen wordt opgebouwd. Het kind zelf moet zoveel mogelijk de regie voeren. Ouders moeten er vooral voor waken niet zelf de actierol over te nemen.

Tip 5: Regie vast blijven houden

Neem voldoende acties op in het plan zodat het kind meteen een vervolgactie kan uitvoeren zodra een bepaalde actie niet werkt. Op die manier blijft het kind de regie langer vasthouden.

Tip 6: Houding ten opzichte van de school

Benader als ouders de school niet vijandig maar wijs hen wel op de plicht een eventueel pestprotocol, of andere bestaande regelingen die de veiligheid van de leerlingen waarborgen, te handhaven. Spreek duidelijk af wie welke rol vervult.

Tip 7: Samenwerking met de school

Het gepeste kind weet in het algemeen wie meelopers, aanmoedigers, verdedigers en zwijgers zijn maar ziet de eigen rol vaak over het hoofd. De school heeft daar dikwijls een beter zicht op en kan ook een eigen manier van aanpak bedenken. Werk als ouders hiermee samen om tot een oplossing van het pestprobleem te komen.

Tip 8: Bewijsmateriaal

Verzamelen van materiaal waaruit blijkt dat er sprake is van pesten kan soms nodig zijn waar getwijfeld wordt aan het verhaal van het kind. Noteer namen van eventuele getuigen en wellicht zijn er camerabeelden als de school beschikt over een video veiligheidssysteem.

Tip 9: Vertrouwen

Werk als ouders zoveel mogelijk aan vertrouwen. Dit geldt overigens ook voor de school. Alleen op basis van wederzijds vertrouwen kunnen resultaten worden bereikt.

Tip 10: Is rol van kind en ouders aanleiding tot pesten?

Probeer er achter te komen welke rol het kind in de groep vervult. Geeft die rol aanleiding tot pestgedrag? Heb je er zelf enigszins aan meegewerkt door bepaalde kinderen uit te sluiten van bijvoorbeeld verjaardagsfeestjes?

Goed samenwerken bij aanpak pestprobleem

Niet al deze tips zullen tot het gewenste resultaat leiden maar ze geven zeker wel handvatten om het pestprobleem aan te pakken. In enkele tips is aangegeven wat ouders juist beter niet kunnen doen. Maar als alle partijen goed samenwerken zal dit zeker tot resultaat leiden waar het gepeste kind wel bij vaart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
mijn kijk opPesters, denk eens na over wat je aanrichtOp school gepest worden zijn ervaringen die vaak een heel leven bijblijven. Helaas wordt in veel gevallen het verdere le…
Hoe herken je of je kind gepest wordt?Een gepest kind draagt de littekens van het pesten bijna altijd met zich mee. Pesten moet stoppen en ouders hebben hier…
Bewustwording en normstelling bij pesten op schoolBewustwording en normstelling bij pesten op schoolVeel kinderen zijn reeds slachtoffer geworden van pesten en worden het nog steeds. Iedereen zal het er wel over eens zij…
Pesten veroorzaakt blijvende schadePesten veroorzaakt blijvende schadeIn de hoogste klassen van de basisschool en op de middelbare school worden kinderen vaak gepest. Dit kan de gepeste kind…
Omgaan met pesten - Tips tegen pestenOmgaan met pesten - Tips tegen pestenGepest worden is niet leuk en omgaan met pesten is niet gemakkelijk. Pesten komt helaas overal voor: op school, op het w…
Bronnen en referenties
  • Posicom.nl

Reageer op het artikel "Tien tips voor ouders van gepest kind"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 21-03-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Pestgedrag
Schrijf mee!